Scalarer och storlek på kar

#1 - 30 juli 2004 21:26
Hallå

Jag håller på och letar efter ett lämpligt kar för ett gäng scalarer.Har förstått att man ska ha ett "högt" kar men hur högt är ett lämpligt? Skulle även vilja veta vilken färg som är den naturliga.Jag vill inte köpa några framavlade "missfoster".Vad ska man ha för fiskar i övrigt i samma kar.Har läst att dvärgcklider lever i samma miljö men vilka sorter passar?.Behöver jag anpassa vattnet något???Jag bor i farsta (södra stockholm) och har ingen koll på vad vi har för ph i kranen med det borde ju vara samma i hela södra stan.
Fredrik
#2 - 31 juli 2004 10:01
Hejsan
Själv har jag just nu 4 mer eller mindre fullvuxna scalarer i ett 310 liters akvarium som är 55cm högt och det funkar jättebra (ska skaffa fler)... Så satsa på ett som är över 50 högt iaf så att deras fenor utvecklas fullt och så dom blir ståtliga höga exemplar. Storleken på karet kan jag inte tala om eftersom jag inte vet hur många du tänkt skaffa...
Den naturliga färgen är de silverfärgade med svarta band, som jag själv tycker är den snyggaste formen! Dom odlade, särskilt sk. koi som är orange och gul tycker jag illa om och skulle aldrig vilka ha i mitt akvarium även om jag fick dom! :D

Här har du lite bilder på viltformen av båda altum, peru och vanlig scalare. http://www.geocities.com/scalare_farmen/viltformen.htm

Föressten angående vattnen så tycker jag du ska ph-testa ditt vatten. Anpassning av vatten är en lång och krånglig historia så testa vattnet innan du skaffar...I dom flesta fallen så kan scalarerna anpassa sig till ditt vatten men föredrar ph 6,5 -7,5.

Hoppas du blir någe klokare!
Mvh/Rebecka

#3 - 31 juli 2004 14:40
Tack jo speciellt det där med höjden va bra att få veta.Överallt läser man ju att dom ska vara höga men ingen nämner hur högt i cm det bör vara.Det enda tråkiga med höga kar är ju priset..[:-118]
Fredrik
#4 - 1 augusti 2004 10:18
Jag har en otroligt vacker guldscalare som jag aldrig skulle byta mot någon annan "rasren" scalare [:-68] Skulle däremot aldrig (medvetet) köpa ett djur som lider eller ser ut att lida för sitt utseendes skull.
Lycka till med akvarieköpet! Själv hade jag sån tur att jag fick mitt 363 Liters gratis [:-34]
#5 - 1 augusti 2004 11:30
jag skulle satsa på 60cm+ om du vill att dom ska komma till sin rätt, själv kör jag mina vf scalarer i en 70 hög burk och dom har vuxit ut väldigt bra.

en äldre bild på en av dom http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=777

Men som sagt en vuxen scalare kan bli VÄLDIGT hög så höjd är a och o 50cm är enligt mig lite i underkant.
#6 - 1 augusti 2004 13:26
Vet ni om det finns någon nasare i stockholm som säljer 60 cm kar eller måste man mått beställa??
Fredrik
#7 - 1 augusti 2004 13:30
Jora det finns, akvarielagret, akvarieleasing, globefish har pwss kör också kar till sthlm.

Nackdeln är ju att dom blir rätt dyra efter som man då behöver en glastjocklek på 80 - 100mm, men ska man bli scalare ägare tror jag inte man kommer att ångra sig.
#8 - 1 augusti 2004 19:16
Jag har 5 st i ett 450 liters som är 60 högt. Den störsa växte upp i ett 315 liters som är 70 högt, men en av de andra är nästan lika stor och har fått stora fina fenor. Så 50+ ska de iaf vara, både snyggare och bättre för fisken.
#9 - 1 augusti 2004 20:27
Jag får väl gå in på akvarieleasing när semestern är slut och kolla vad det kostar.Dom brukar ju ha beggade utställningskar som dom säljer
Fredrik
#10 - 1 augusti 2004 20:28
Föresten någon som har svar på vad man ska för sällskap till scalarerna?
Fredrik
#11 - 1 augusti 2004 21:40
Flaggciklider tycker jag är trevliga! http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=192
#12 - 2 augusti 2004 06:43
Stora tetror, typ kardinaler, rosentetra, lyktetra etc.

Dvärgciklider typ apistogramma
#13 - 2 augusti 2004 08:18
Blir inte kardinalerna natt vickning för scalarerna?
Fredrik
#14 - 2 augusti 2004 08:27
Jag skulle satsat på någon apistogramma art, de är mer bottenorienterade och kompletterar skalarerna bra.
#15 - 2 augusti 2004 08:30
Går det bra med vilken som helst av dom??
Fredrik
#16 - 3 augusti 2004 10:40
Ja det ska det gå :) Ett stim tetror livar upp.
#17 - 3 augusti 2004 12:10
brukar sägas att 50 är minimum, 60 bra och 70 jättebra ;)

på tal om tetror och scalarer finns även risken att scalarerna blir så stora att dom tar tetrorna till middag..
#18 - 5 augusti 2004 14:32
kejsartetror är fina o stora , de stimmar dock inte så snyggt (inte alls) . men det kanske blir bättre när mina scalarer blir större
#19 - 5 augusti 2004 18:40
Ursprungligen skickat av gosatta

Jora det finns, akvarielagret, akvarieleasing, globefish har pwss kör också kar till sthlm.

Nackdeln är ju att dom blir rätt dyra efter som man då behöver en glastjocklek på 80 - 100mm, men ska man bli scalare ägare tror jag inte man kommer att ångra sig.

nu tar du väl i lite om du har ett kar med dom mått hur skall du få plats med fiskar
#20 - 5 augusti 2004 19:36
8-10cm glas ,det var inte dåligt[;)][;)][;)][;)][;)]

Annons