Scalarer och Palettciklider, går det...

#1 - 3 juni 2008 17:21
Jag har ett 2 meters kar på 600 liter med 12 scalarer där vissa har börjat para ut sig. Har också ett gäng kardinaler och ca 15 malar. Karet har mycket växter och ett par grottor, krukor och kokosskal.
Min fråga är... Jag skulle vilja ha ett par Palettciklider, men hur går det ihop med mina Scalarer? :confused:
#2 - 3 juni 2008 17:22
Jag har några scalarer å 2 palettciklider + en del andra fiskar, funkar kanon :D karet e på 240L
#3 - 3 juni 2008 17:43
Det låter bra.
Finns det fler som har haft dessa ihop?
#4 - 3 juni 2008 17:49
Jag har, utan problem.

Men jag har också sett rapporter från folk som haft problem med den kombinationen.
#5 - 3 juni 2008 17:55
Har/hade ett par palettciklider med bla skalarer i ett 360 som är 180 cm långt. Gick bra tills paletterna fick yngel... Honan jagade alla andra fiskar som fick nöja sig med 1/3 av akvariet, max. Till slut dog en skalar. Tror att paletthonan stressade ihjäl den men säker kan man ju inte vara.
Vi tog iaf bort paletthonan och ynglen och nu är det lugnt igen.
#6 - 3 juni 2008 17:57
Att jag frågar beror på att jag är mycket rädd om mina mycket fina Scalarer, F-1:or. Jag har nog bestämt mig för att jag skall köpa att par och prova.Om jag skulle få problem så får jag flytta paletterna isåfall.

Azur skrev:
Jag har, utan problem.

Men jag har också sett rapporter från folk som haft problem med den kombinationen.
#7 - 3 juni 2008 18:00
Nu blir jag tveksam igen... *ler*
Någon som vet någon annan liten ciklid som är lätt att få i lek, och skulle passa bättre ihop med scalarer.

miaz skrev:
Har/hade ett par palettciklider med bla skalarer i ett 360 som är 180 cm långt. Gick bra tills paletterna fick yngel... Honan jagade alla andra fiskar som fick nöja sig med 1/3 av akvariet, max. Till slut dog en skalar. Tror att paletthonan stressade ihjäl den men säker kan man ju inte vara.

Vi tog iaf bort paletthonan och ynglen och nu är det lugnt igen.
#8 - 4 juni 2008 07:17
GRIZZLY skrev:
Jag har några scalarer å 2 palettciklider + en del andra fiskar, funkar kanon :D karet e på 240L

har jag med och det funkar perfa!
#9 - 4 juni 2008 07:25
tonpet skrev:
Nu blir jag tveksam igen... *ler*

Någon som vet någon annan liten ciklid som är lätt att få i lek, och skulle passa bättre ihop med scalarer.

jag har både goda och dåliga erfarenheter av paletter + scalarer.
Ibland har det funkat bra, ibland har det inte alls funkat.
I de fall där det inte har funkat, så har alltid paletterna stått som segrare.

För säkerhets skulle så kanske man skulle satsa på en lite lugnare ciklid.

Hos mig fungerar Boliviansk Fjärilsciklid väldigt väl ihop med scalarerna.

dessutom så är bolivianerna och scalarerna båda från SA,,,,,,,,,
#10 - 4 juni 2008 20:54
inga problemo

tonpet skrev:
Jag har ett 2 meters kar på 600 liter med 12 scalarer där vissa har börjat para ut sig. Har också ett gäng kardinaler och ca 15 malar. Karet har mycket växter och ett par grottor, krukor och kokosskal.

Min fråga är... Jag skulle vilja ha ett par Palettciklider, men hur går det ihop med mina Scalarer? :confused:

Har bland andra de fiskar du nämner plus en hoper andra i ett 100-liters.
Bägge paren har lekt och dragit upp ungar utan problem.
Småbråkar ibland, men inga större holmgångar.
Se bara till att de kan ta sej undan en liten attack = tätt planterat.
Lycka till!
#11 - 5 juni 2008 18:47
Tackar för tipsen. Skall läsa om Bolliviansk Fjärilsciklid Kenza.
#12 - 6 juni 2008 14:06
Jag har ett par dorsigerus-ciklider (en sydamerikansk dvärgciklid) med scalarerna. Bra yngelvårdare och skitläckra att se på... Sök på google istället för att kolla bilden på artbeskrivningen här då den bilden inte alls är rättvis mot arten.
#13 - 15 juni 2008 11:23
tonpet skrev:

jag hade 2 Scalarer och 2 Palettciklider och det funka fint
#14 - 15 juni 2008 13:10
Nyckelhålsciklider tror jag skulle passa finfint ihop med scalarerna...

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=176
#15 - 15 juni 2008 14:40
Problemet är väll när paletterna leker o vaktar yngel då går dom inte ha med nått
möjligen hajmalar o pirayor agresiva satar som ja inte förstår hur akvariebutiker kan lura på folk
#16 - 19 juni 2008 18:32
Nu... har jag bestämt mig. Jag kommer att köpa Paletter i morgon. Får prova med mina scalarerna, och skulle det vara så att det inte går så får jag flytta dom till ett annat kar. Jag tycker att Palettcikliden med sina färger är mycket fin. Hur många skall man köpa.... en av varje eller fler. Eller två honnor till en hane?
#17 - 19 juni 2008 18:34
En av varje kön.
Jag har haft den kombinationen ett flertal gånger utan problem så det kommer nog inte att bli några större problem i ditt kar heller:).
#18 - 19 juni 2008 18:39
Tänkte nästa det... en av varje alltså. Hittar jag fina imorgon så köper jag dom.
Hur stor chans är det att just dom fattar tycke för varandra och leker?
#19 - 19 juni 2008 18:45
Det brukar vara mer regel än undantag att en av varje kön hittar varandra.
Men kollar du i affären så kan jag nog garantera att där redan går ett par som gillar varandra och har de inte redan lekt så gör de det snart, om de är stora nog;).
#20 - 19 juni 2008 18:49
Jag skall till Falkenberg i morgon, så jag hade tänkt hoppa in på zoomässan i Kungsbacka och kika lite. Ser att du är från Varberg,,,, Finns det någon bra Zoobutik i närheten av Falkenberg och Varberg?
#21 - 19 juni 2008 19:05
Det finns en som är lite längre söderut som du inte bör missa, nämligen Åleds. Hittar du en butik som är bättre iordning än den så är du välkommen att berätta det:)!
Sedan finns det fler butiker häromkring, men kommer du norrifrån på motorvägen så ska du väl till affärerna i Göteborg?
#22 - 19 juni 2008 19:09
Åker igenom Göteborg... Kan du säga någon jag inte skall missa.
#23 - 19 juni 2008 19:11
Åleds skall jag försöka att åka till om ett par veckor. har hört av andra att det är ett mycket bra ställe.
#24 - 19 juni 2008 19:12
Tropen bör du inte missa, inte heller om du åker förbi Nol´s ciklidhobby. Många gillar även Herkules zoo, men jag är tyvärr inte så impad längre.
Ska du sedan till Zoomässan så har de väldigt mycket fisk, men du får ta med dig den stora plånboken jämförsvis mot de föregående affärerna.
#25 - 19 juni 2008 19:13
tonpet skrev:
Åleds skall jag försöka att åka till om ett par veckor. har hört av andra att det är ett mycket bra ställe.

Det är bara att hojta till så får du en guide med dig som bjussar på kaffe:D!
#26 - 19 juni 2008 19:26
Tropen, Nol´s ciklidhobby och Zoomässan får det bli. Tackar för tipsen.
Tackar för erbjudandet och hör av mig,,, när jag nu kommer iväg. Det hänger lite på när min andra hälft skall till Ullared. Det brukar vara en heldag, då tänkte jag att jag skulle åka dit.
#27 - 19 juni 2008 22:15
Ha, då vet jag ett par till ställe med fisk som är värt ett besök:D!
#28 - 20 juni 2008 19:44
har jag med och det funkar perfa!

tar tillbaka de jag sade innan, scalare honan ser nu väldigt tilltuffsad ut, de får dra sig tillbaka till ett 160L imorron :(
#29 - 23 juni 2008 18:18
Tackar för alla tipsen.
Nu är det iaf. gjort, jag köpte ett par Paletter idag. Dom verkar trivas direkt i karet och har funnit varanndra. Dom går tillsammans hela tiden och har redan hittat sin grotta verkar det som. Dom har varit inne i nästan alla, men har nu valt ut en som dom nu återkommer till hela tiden. Det är ett kokosnötskal.
Scalarerna reagerade inte något på Paletterna, men vi får se om ett tag. Hoppas det kommer att fungerar för paletterna gör sig bra i mitt 2 meters kar med scalarerna.

Annons