scalarer och neontetra

#1 - 21 augusti 2004 15:01
är det någon som har dessa ihop? Eller blir neonerna uppätna?
Tänkte kanske köpa små scalarer och mina neontetror är ca 3 cm.
Om man har scalarer ska man ha den grupp eller enbart 2 st?
#2 - 21 augusti 2004 15:03
Neonerna blir förr eller senare uppätna. Scalarer är stimfiskar utom vid lek, då de bildar par.
#3 - 21 augusti 2004 15:05
Scalarer mår bäst om de får gå i grupp på minst 3-4 st. Vad gäller neontetror så finns det blandade erfarenheter. För en del går det bra, för andra inte. Man ska dock komma ihåg att scalaren är en rovfisk som normalt äter småfisk som den får in i munnen. Så helt säker kan man aldrig vara även om scalarerna får växa upp med tetrorna. Jag brukar rekommendera att istället köpa högryggade tetror som t.ex. rosentetra, citrontetra etc, då brukar det sällan bli några problem.

/Hasse
#4 - 21 augusti 2004 15:12
Jag har redan neoner, så jag funderar nog ett tag till, är det fler som vet?
#5 - 21 augusti 2004 15:42
Glad i hågen gjorde jag ett fynd, 20 st kardinaltetror för endast 140 kr. Kom hem, koppade in dem och efter ett tag så skull nedsläppet ske.

För tillfället så hade jag 4 st relativt stora Scalarer simmandes i mitt stora kar. När jag släppt ut mina fina Kardinaler så skedde följande lilla historia:

Kardinalera stirrade nervöst omkring sig. Runt om dem simmade 4 rovdjur strategiskt krigsplacerade runt sina offer, kardinalerna. Som på en given signal kom attacken och fyra kardinaler strök med direkt! Scalarerna betedde sig som proffsiga och sluga lejon på savannen, de var sugna på något gott. Denna lilla händelse upprepades sig ett antal gånger till och slutligen så fanns det inga kardinaltetror kvar.

Slutsats: Var försiktig med vad du stoppar i ditt kar när du har Scalarer, risken är ganska stor att det kan gå som det gjorde för mig.
#6 - 21 augusti 2004 17:14
Fascinerande liten berättelse... har också noterat att scalarer kan samarbeta i vissa lägen, det är en fisk med ett intressant beteende om man ger den rätt förutsättningar.

/Hasse
#7 - 22 augusti 2004 16:40
hej
har en upp sättning 30st cardinaltetror ,30st fembandsbarb, 6st granit skalarer, 7st panzarmall cor schwartzii,3st pittbull mal,
3st paraotosindukus mal och det fungerar alldesutmärkt ihop.
Men fick en liten överraskning idag när jag tittade till mina fiskar, skalarerna hade lagt rom som dom nu vaktar väl .
de fiskar de anfaller är mallen och skalarerna som har en liten bit i akvariet nu.men skall flytta rommen till ett eget akvarie
så det blir fred igen.
så kardinaler går utmärkt ihop för min del igärna fall.

#8 - 24 augusti 2004 14:42
Är inte kardinaler lite större än neontetror?
Det skulle kanske gå om man köper scalarerna små, kanske...
Vi får se...
#9 - 24 augusti 2004 16:16
Hej

Jag har hört att om scalarerna får växa upp ihop med neoner och kardinaler, så har de lättare att inte se dem som mat. Vissa scalarer kan nog ändå dock lära sig att de går att äta.

Apropå scalarers stimmande. Det är väl bara små scalarer som går i grupp? Vuxna, utparade scalarer verkar ha rätt låg toleransnivå när det gäller andra vuxna scalarer i deras närhet. Vuxna singelscalarer är nog inte så aggressiva mot andra scalarer, men är väl ändå inte att betrakta som stimfiskar? De går kanske i lösa grupper, tills de har hittat en partner i den gruppen, se´n håller de sig till varandra tills döden skiljer dem åt. Scalarer är ju rätt trogna. Singelscalarer verkar dessutom vara duktiga på att förstöra lekarna för par, tycker jag mig ha märkt.

MVH Micke
#10 - 24 augusti 2004 16:48
Ursprungligen skickat av Azur

Neonerna blir förr eller senare uppätna. Scalarer är stimfiskar utom vid lek, då de bildar par.

Neonerna kan bli uppätna men det ä inte säkert att så sker beroende många faktorer bl. a. mat tillgång, storlek på karet å på om scalarer har växtupp med små fisk.

Att dessa är stim fiskar stämmer till en vis del när dom är små å inte har hittat sin partner än...Där efter går dom i par å vill inte ha andra vuxna ex. nära sej.

Dom bildar inte par vid lek!!! DE Ä REDAN ETT PAR när de inleder leken, å förblir ett par livet ut.
#11 - 25 augusti 2004 09:55
slutsatsen är då att det kan gå att köpa små scalarer och de skulle troligtvis ej äta upp mina neoner.
Men man måste köpa en 5-6 st. och sälja överblivna sen? Vem vill egentligen köpa de?
Jag fär verkligen ta mig en funderare.
Hur många har ni som har scalarer?
Mitt akvarium är 375 liter och det gick ej att ha 2 platy hanar tillsammans, den ena höll på bli ihjäl jagad, och dö av stress.
#12 - 25 augusti 2004 10:45
Jag har 2st scalar i min 200l burk och ett gäng med neontetror. Det funkar då än så länge allafall. Scalarna e väl inte jättesmå o inte stora heller. Köpte de dock när de var ganska småa, så kanske därför de funkar ihop med tetrorna.. De har växt upp ihop :) Däremot har jag ett par svärdbärar honor och de gillar dom att jaga o stressa runt i akvariet...
#13 - 25 augusti 2004 11:08
Hej

De som blir över när ett par har bildats kan man ta till en affär, de flesta affärer tar emot dem.

Jag har ca 10 platy i ett 100-liters, och det funkar bra. Just nu har jag 4 vanliga scalarer, och 5 Pterophyllum leopoldi, rätt små än så länge. Men inte i samma akvarium.

MVH Micke
#14 - 25 augusti 2004 17:40
Ursprungligen skickat av solbacka

slutsatsen är då att det kan gå att köpa små scalarer och de skulle troligtvis ej äta upp mina neoner.

Just det...!!!
#15 - 27 augusti 2004 07:19
Har tio falska neontetror tillsammans med 2 skalarer, en afrikansk knivfisk, en kyssgurami och två månfiskar. Trots att de falska neontetrorna är väldigt små har ingen av dessa fiskarna väckt intresse till att käcka upp dem. Sorligt nog är det endast två dagar sedan jag köpte neontetorna så får väl avakta situationen. Tror dock att skalarerna är dem som är minst kappabel till att käcka upp någon av neontetorna, dels för att de saknar snabbheten, dels för att det är ett stort akvarium och dels för att de inte verkar ett dugg intresserade. Är mest rädd för att knivfisken ska ställa till det på natten men den har än sålänge inte ställt till med någonting alls. Aldrig sett den bita till någon annan fisk...på dagen i alla fall...
#16 - 27 augusti 2004 09:10
Häftig historia det där om scalarerna som käkade kardinaltetror.
Har ofta funderat över hur scalarer kan klara sig i naturen, bor de bara med mindre fiskar eller?
Tycker inte att de är särskillt snabba av sig och inte alltför bra på att försvara sig. Min Nyckelhålsciklid kör bara över scalarerna och trycker in dem i ett hörn när han får lust, även under lek.
Jag vet inte om jag skulle föreslå att man skaffar scalarer när man redan har neontetror, byte och jägare brukar inte gå så bra ihop.

MVH Andreas
#17 - 27 augusti 2004 09:54
Hej

Förmodligen är scalarer smygjägare. De står nog bland grenar och rötter, där deras ränder får dem att smälta in, och så går de till anfall om en småfisk kommer för nära. Har även sett en scalare ta ett yngel (av munruvande palettciklid) genom att röra sig sakta mot det, och se´n hugga. Men scalarer kan vara rätt snabba, det ser man när de jagar bort fiskar från ägg eller yngel. Då lägger de sig på sidan och gör blixtanfall.

MVH Micke
#18 - 27 augusti 2004 11:22
Scalarer är snabba djur och har man dem med neon-, glas- eller kardinaltetror får man räkna med att några stryker med. När jag hade tio kardinaltetror och fyra små Scalarer, strök alltid 1 eller 2 med. Min erfarenhet säger att några alltid stryker med, även om de får växa upp, tillsammans, men att de efter en tid tolererar varandra. Då äter inte Scalarerna tetrorna. Jag har nyligen haft Scalarer ihop med Sorgmanteltetror och det fungerade utmärkt. De blev inte attackerade av Scalarerna och tetrorna var för stora för att ätas, antagligen.
#19 - 28 augusti 2004 09:51
Jag får nog vänta med scalarer... funderar på ett akvarium till ca 150-250 liter. Men min man är inte riktigt med på det ännu... Jag kan då ha neontetrorna i det akvariet och scalarerna i 375 liter. Fast som sagt det får vänta kanske som julklapp?

Annons