Scalarer med smått

#1 - 21 juni 2008 11:34
Impulsköpte 4 Grå Orinoco (?) skalarer i Åled i samband med Zoopetsyd träffen. Satte dem i ett 100 liter kar för karantän. Karet var enbart inrett med ett svampfilter. Efter någon vecka sa en som var på besök har du sett att du har skalaryngel. Så klart hade man inte det. Men i karet gick nu två par med vars sin yngelsvärm vid varje kortsida.
Då paren slogs ordentligt så togs det ena paret upp varvid kvarvarande par tog han om bägge kullarna. Paret vaktar nu ff frenetisk även då de små nu är ca 1 cm. Men inte är detta någon vildform för ca 30 % av de små ser ut o bli guldskalarer.:mad: Men att köpa 4 o få två yngelvårdande par är nog max utdelning. Detta även om man som jag tror att alla skalarer fixar det om de får rätt förutsättnigar.:)
#2 - 21 juni 2008 11:39
Sjukt läckra föräldradjur.

Visst är det värdelöst med alla dessa odlingsformer? Scalarer ska se ut som dom gör i det vilda.

//C
#3 - 21 juni 2008 11:42
Men även om föräldrarna är odlade så är de grymmt snygga, och det är bara att gratulera:)!
#4 - 21 juni 2008 11:42
Rasande granna Scalarer du fick tag på där, Kaj!

Jag är inne på samma tankebanor angående yngelvård och att "klara sina yngel" - jag har ju haft en del Scalarer förr och faktiskt aldrig haft några problem med att de inte kan ta hand om sin lek och sina yngel.
Nu blev suget att ha Scalare igen, kraftigt stegrat!
Härligt!:)
#5 - 21 juni 2008 11:51
MaxB skrev:
Rasande granna Scalarer du fick tag på där, Kaj!

Jag är inne på samma tankebanor angående yngelvård och att "klara sina yngel" - jag har ju haft en del Scalarer förr och faktiskt aldrig haft några problem med att de inte kan ta hand om sin lek och sina yngel.

Nu blev suget att ha Scalare igen, kraftigt stegrat!

Härligt!:)

Och då ska vi inte snacka om diskussjukan;).
Tror Kaj snart blir en rik man när jag drar med dig på ett besök till honom:D!
#6 - 21 juni 2008 11:53
Håller med dom andra, snygga scalarer du köpte. Har ett par likadana som igår lade ägg. Jobbigt bara att ja inte har all info om det. letar och letar men finner inte all info jag behöver.
#7 - 21 juni 2008 11:54
ansjo skrev:
Och då ska vi inte snacka om diskussjukan;).

Tror Kaj snart blir en rik man när jag drar med dig på ett besök till honom:D!

Jodå, jag sitter redan och räknar på fingrarna och sneglar på en av elgurorna som jag inte har använt på ganska länge - den åker nog snart...:)
#8 - 21 juni 2008 12:46
Bara att gratulera Kaj..
#9 - 27 juni 2008 18:36
Tackar men man behöver inte göra så mycket. De fixar det själva stora vatenbyte o mycket mat. :) Måste dock börja dela upp dem nu.
#10 - 27 juni 2008 19:00
Aaahh, det är härligt att se, Kaj!
Det är såna här bilder som får Scalaresuget att bli riktigt svårhanterligt - och man vill på´t igen!
Fasen vad gôtt!:)
#11 - 27 juni 2008 20:20
- Bara att instämma. Jädrans flyt du har! Själv har jag kämpat med ett scalarpar väldigt länge nu. Fem avbrytna lekar hitills! Det är ju så man kan få näsblod! Och så ser man då hur du "genom ett under" drar fram värsta kullen direkt! Gah! Bara att säga grattis :)
#12 - 28 juni 2008 19:03
Mitt skalarpar har satt rom på filtret idag. Det är fjärde försöket! Man hoppas ju....
#13 - 28 juni 2008 20:05
Härligt med scalareyngel!!!
Gratulerar!
#14 - 28 juni 2008 20:23
Gratulerar till lyckat köp och lek...
#15 - 2 juli 2008 07:46
Ja grattis! Verkligen! :D

Det är svårt att föreställa sig att varje sådant litet yngel blir lika stor och ståtligt som sina föräldrar :)

Apropå scalarer...funkar dessa ihop med ciklider?
#16 - 2 juli 2008 10:22
XenOn skrev:

Apropå scalarer...funkar dessa ihop med ciklider?

Nu är ju iofs scalarer också en ciklid, men det finns många andra ciklidarter som de fungerar ihop med. frågan är vilka ciklider du tänkte på??

Lite nya kort de växer som tusan, att jag plockat av minst hälften märks inte.
#17 - 2 juli 2008 10:41
kaj.p skrev:
Nu är ju iofs scalarer också en ciklid, men det finns många andra ciklidarter som de fungerar ihop med. frågan är vilka ciklider du tänkte på??

Lite nya kort de växer som tusan, att jag plockat av minst hälften märks inte.

Där ser man :).

Har du något annat kar? Det ser ut som om det behövs snart ;)
#18 - 2 juli 2008 11:00
Kaj jag vill ha 4 av dessa så småningom till min skalarsamling :D
Har ju 8 redbacks och 2 peruskalarer vf nu i 720 tanken.
#19 - 2 juli 2008 11:50
Lungt du kan få hur många du vill Du har ju malar o byta med :D
#20 - 2 juli 2008 12:50
lol vill du ha ett gäng ancistrus :D
#21 - 4 juli 2008 09:15
Så avr det dax igen får nog separera de rackarna innan scalarena tar över alla min kar.
#22 - 4 juli 2008 09:17
Är det rom på bladen? Ser mest ut som en taggig växt :D
#23 - 4 juli 2008 09:40
Det är kläckta rom, ynglen står så här och "vibrerar" ett par dagar innan de blir frisimmande.
#24 - 4 juli 2008 14:09
Helt makalöst Kaj...)varför köpte jag inte några jag också när jag ändå var där...det kan man ju alltid spekulera i nu efter...Ha Ha.. sicket flyt du ligger inne med det blir snart att du får lägga ner Diskus och köra med Skalarer..)

Annons