Scalarer med dåliga fenor, fenröta?

#1 - 21 februari 2009 21:19
jag har ett scalarepar, och de har sen jag fått dem haft lite taskiga fenor, dock blev de bättre ett tag, men idag märkte jag att ena scalaren har förlorat lite av fenorna, där de är som tunnast, fenorna har dock inga direkt vita kanter utan isånafall ytterst "dimmiga" fenkanter en aning ljusare. Allmäntillståden är gott, de äter dom vanligt, är pigga och lekte och lade ägg för enbart några dagar sedan. jag kan tyvärr inte bjuda på bilder i nuläget :S vad tror ni, är det troligt med fenröta? i sådana fall måste jag lösa det på något sätt, har inget tomt akvarie för scalarerna att gå i, och jag vill inte smitta de andra fiskarna, har 4 metallpansarmalar, 5 skivtetror och en royal pleco
#2 - 21 februari 2009 21:58
spange skrev:
jag har ett scalarepar, och de har sen jag fått dem haft lite taskiga fenor, dock blev de bättre ett tag, men idag märkte jag att ena scalaren har förlorat lite av fenorna, där de är som tunnast, fenorna har dock inga direkt vita kanter utan isånafall ytterst "dimmiga" fenkanter en aning ljusare. Allmäntillståden är gott, de äter dom vanligt, är pigga och lekte och lade ägg för enbart några dagar sedan. jag kan tyvärr inte bjuda på bilder i nuläget :S vad tror ni, är det troligt med fenröta? i sådana fall måste jag lösa det på något sätt, har inget tomt akvarie för scalarerna att gå i, och jag vill inte smitta de andra fiskarna, har 4 metallpansarmalar, 5 skivtetror och en royal pleco

Jag skulle se till att försöka hålla så bra vatten förhållande så möjligt och avvakta.
Kolla om vattentemp. inte är för lågt och mata med proteinrik mat (d-50 plus eller cichlid gran)
Jag brukar blanda dom två sistnämnda och mina Altumscalarer är fina och friska .
Men vatten kvaliteten är väldigt viktig för scalarer.:)
#3 - 21 februari 2009 22:35
jarecki68 skrev:
Jag skulle se till att försöka hålla så bra vatten förhållande så möjligt och avvakta.

Kolla om vattentemp. inte är för lågt och mata med proteinrik mat (d-50 plus eller cichlid gran)

Jag brukar blanda dom två sistnämnda och mina Altumscalarer är fina och friska .

Men vatten kvaliteten är väldigt viktig för scalarer.:)

okej. vattentemp ligger just nu på 24°. kanske ska testa att höja en grad då?
ska även kolla nitrit, har för mig att scalarernas fenor kan bli dåliga vid högt nitrit?
får hoppas det inte är fenröta då, vore förj***t om plecon eller skivtetrorna skulle bli sjuka =/

tack för svar förresten!
#4 - 21 februari 2009 22:52
Det låter mer som ett resultat av lite bråk fiskarna mellan, men håll ett extra vakande öga på dem:).
#5 - 21 februari 2009 23:26
ansjo skrev:
Det låter mer som ett resultat av lite bråk fiskarna mellan, men håll ett extra vakande öga på dem:).

okay, får hoppas det då:) jodå, ska hålla koll på dom. om det skulle vara så illa att det är fenröta, går det att medicinera med bra resultat, och kan jag göra det utan att flytta dem till ett annat kar?
#6 - 21 februari 2009 23:32
Det går att medicinera bort med gott resultat, men medicin är inget som tar bort orsaken till problemet:).
#7 - 21 februari 2009 23:44
ansjo skrev:
Det går att medicinera bort med gott resultat, men medicin är inget som tar bort orsaken till problemet:).

nej det är sant, men bara dom överlever ifall det skulle vara fenröta (antagligen kanske deet inte är det, men jag utgår från det värsta) , sen gäller det ju självklart att ge dem bästa möjliga förutsättningar vad gäller vattenkvalitet mm.
får se hur det ser ut imorgon:)
#8 - 26 februari 2009 10:34
jaha, nu ligger det nog illa till. nu har ett par av skivtetrorna blivit av med delar av sina bröstfenor, och skalarernas bröstfenor ser även sämre ut. men det konstiga
är att det på många inte finns någon vit kant överhuvudtaget. hade jag haft en fenbitare i akvariet skulle jag tippa på den. men nu vetefan. jag började en behandling med nipurfirinol i måndags, enligt dosering. men än har det bara blivit sämre. de enda fiskar som inte är drabbade är pansarmalarna och plecon, vill ju gärna flytta dom så åtminstone de fiskarna klarar sig utan skador, men jag har inget tomt akvarie att flutta dem till.
för övrigt har jag testat vattnet varje dag. allt ser väldigt bra ut och bottnen ser inte direkt ut som en smittohärd heller om man säger så. men nu börjar man bli desperat..vad fan gör man? :/ såtillvida inte plecon roidar loss och gnager fenor på natten då..men det tvivlar jag ju starkt på.

edit: delvattenbyten gör jag regelbundet också. dock inte nu under medicineringen av självklara skäl.

Annons