Scalarer la ägg (nu *suck)

#1 - 18 december 2006 20:18
Dom kunde ha väntat lite, ska flytta om 3 veckor. Tidigare idag la mina zebraciklider ägg (dom går i samma kar) och efter skolan såg jag att även mina scalarer var i full gång. De har lagt sina ägg på ett jättevallesneria-blad, skrämmande nära utblåset till pumpen. Flertalet ägg ramlade av bladet under leken men det finns ca 200 kvar (har räknat :p ) och det berodde nog på okunskap. Det är första gången för båda. Men de vaktar äggen av och till (zebran (flyttade hanen, han hjälpte inte honan allas :( ) är fullt upptagen med sina ägg) och skyddar dem från fiender :D . Så vi får se hur det artar sej...

Nattlampa har jag fixat, är det nåt annat jag ska tänka på?
Och hur lång tid tar dom olika stegen, kläcks, frisimmande, vill ha mat?

Tack på förhand
#2 - 18 december 2006 20:25
Congratts ;)
Väldigt osäker på när de blir yngel osv. Men av vad jag tror att jag kmr ihåg så va de kanske en vecka innan de blev frisimmande. Rätta mig någon :)
Bilagor:
#3 - 18 december 2006 21:42
Grattis!!
Det är alltid så att fiskarna lägger ägg när man ska flytta...
Jag ska flytta om ett par veckor nu har jag palettyngel, scalare ägg och corys ägg...

Scalare äggen käcks efter ca 3 dygn, frisim ca dygn 6. Så var det för mig.

Bilder på mina scalare yngel finns i mitt galeri i min zoon..
#4 - 19 december 2006 01:48
Att de lägger äggen vid utblåset till pumpen är bara bra, då blir det bra syresättning vid äggen och det motverkar mögel.. Är det ett par som lekt innan så du vet om de är goda yngelvårdare ? Detta är ofta ett problemmed scalaren.. det börjar så bra o sedan efter ett dygn så äter de upp äggen eller glömmer dem.. Men nu hoppas vi på att du har ett par som är bra på detta.. men trots jag haft många lekpar genom åren så har jag aldrig haft några som varit goda yngelvårdare utan tyvärr fått föda upp dem på konstgjord väg om jag ville behålla yngel. Inte alls lika roligt...
#5 - 19 december 2006 08:07
Funkar det med zebraciklider och Scalarer för dig? Trodde Zebrorna var alldelles för aggressiva för Scalarer? Annars är det ju en vacker fisk.
#6 - 19 december 2006 08:49
[quote=Johan73;884165]Funkar det med zebraciklider och Scalarer för dig? Trodde Zebrorna var alldelles för aggressiva för Scalarer? Annars är det ju en vacker fisk.[/quote]
Jo, dom går bra ihop. Akvariet är på 350l och dom har aldrig bråkat förräns nu. Men det är för att zebrahanen ville ha scalareägg och det tillät inte scalarerna.
#7 - 19 december 2006 08:53
[quote=MaxRobban;884128]Att de lägger äggen vid utblåset till pumpen är bara bra, då blir det bra syresättning vid äggen och det motverkar mögel.. Är det ett par som lekt innan så du vet om de är goda yngelvårdare ? Detta är ofta ett problemmed scalaren.. det börjar så bra o sedan efter ett dygn så äter de upp äggen eller glömmer dem.. Men nu hoppas vi på att du har ett par som är bra på detta.. men trots jag haft många lekpar genom åren så har jag aldrig haft några som varit goda yngelvårdare utan tyvärr fått föda upp dem på konstgjord väg om jag ville behålla yngel. Inte alls lika roligt...[/quote]

Jag kommer inte föda upp dem "för hand" mer än mata dem med pippet (tänkte ta flingfodermjöl i vatten och spruta ner).

Imorse när jag tände letade dom upp sina ägg, hade nog tappat bort dem [:o] , och började gensat fläkta dem.

Det ser lite kul ut, honan åker över och fläktar sen simmar hon bak till hanen, han simmar över och fläktar och simmar bak till honan som sen fläktar. Så håller dom på när dom inte jagar bort de andra fiskarna.
Hanen lär sig av honan ser det ut som. han studerar och sen gör han likadant men det går inte lika bra. i början var han för nära så han viftade ner en del ägg, men nu är han i klass med sin fru :D *skitglad
#8 - 20 december 2006 17:24
Tror inget av äggen var befruktade :( Alla blev vita nu under natten, några igår, och paret tog då bort alla. Bra arbete men dåligt av hanen vid leken (?) Men det var deras första kull så... vi hoppas på fler :)
#9 - 1 januari 2007 16:54
Det har hänt igen. Flyttar om 2 dygn och nu lägger dom ägg för 2:a gången... Nu när dom har gjort det 2 ggr på några veckor, kan det vara så att dom nu har bildat ett par och kommer att fortsätta även efter flytten med rätt förhållanden?
#10 - 4 januari 2007 22:10
Då får jag väl gå på egen erfarenhet...

Annons