Andrém skrev:kan likväl vara så att det är att du inte har växter som är problemet med att dom inte kommer fram och vågar äta. Hur stort är akvariet, vattenvärden (som rick sa) etc spelar ju roll, fiskarna kanske är väldigt slöa pga nitrit förgiftning t.ex
lovlie skrev:Jag fick en vattenskada för 3 mån sedan, så karet va tomt i 2,5 mån, Jag tvättade filtret ordentligt när jag tömde karet. Jag hade nitrivec och den med blå kork när jag startade upp igen, mer av den blåa när jag släppte in fiskarna.
Andrém skrev:Hm, okej. Förutsätter att när du hade i nitrivec första gången att du _INTE_ väntade 2 veckor eller så innan du släppte i fiskarna.
Kan även vara att dom är skygga för att det är få av scalarerna, jag skaffade 6 stycken när jag skaffade mina, det kan ju säkert funka med bara 2 men ifall dom är små så blir dom ju mindre skygga/rädda när dom är flera, men jag vet ju inte hur stort (höjd eller liter) ditt akvarium är så. Men jag tror att när du får växter i så kommer dom nog vara fram lite mer.
ciklidtok skrev:375 liter fungerar bra för Scalarena, även höjden...men det är nog som Andrem säger...Scalarena vill gå i stim när de är små....Gärna mellan 6-10 st. Beroende på hur stort karet är...i ditt borde du kunna ha 6 iaf. Jag har 16 st. i mitt 720 liters, både ungdjur och vuxna...
Men när Scalarena har "bott in sej" i karet, bör du nog fundera på lämpligare sällskap till dom än Guppy...det brukar , enligt egen erfarenhet, sluta med att scalarena ser guppyn som mat....vare sej det är guppyyngel eller vuxna individer.