Scalarer i 60L akvarium?

#1 - 22 februari 2009 15:56
[FONT=Comic Sans MS]Hej![SIZE=3]

Jag har läst att folk har scalarer i 60L akvarium, det kan man väl inte, eller?:confused:
När de är små fungerar de väl, men de blir väl stora även fast de är i ett litet akvarium? (har hört att vissa fiskar inte växer om de är i ett litet akvarium) Men det är väl ganska taskigt mot dem att ha dem i ett sånt litet? Eller trivs de ändå?

Tacksam för svar! :d[/SIZE][/FONT]
#2 - 22 februari 2009 16:01
Nej, det går inte.

Om inte akvariumet är iallafall 50 cm högt så kan deras fenor skadas allvarligt.
Bilagor:
#3 - 22 februari 2009 16:03
okej, kan tänka mig det! tack för svaret! :)
#4 - 22 februari 2009 16:12
Var hemma hos en bekant som hade scalarer i ett 54 liters! [:O] Den största hade redan fått en krökt ryggfena. Tåkigt! :(
#5 - 22 februari 2009 16:34
som sagts är det inte volymen som är viktigast för scalarer, har själv en bunt i ett 100liters men karet är närmare 50cm högt oxå (kub).
#6 - 28 februari 2009 10:49
Marisch skrev:
Var hemma hos en bekant som hade scalarer i ett 54 liters! [:O] Den största hade redan fått en krökt ryggfena. Tåkigt! :(

Oj! :O Stackars scalaren... Har sett att de har stora scalarer i små akvarium i affären också, tycker det är lite konstigt att de gör så i affären... men men
#7 - 28 februari 2009 11:40
Oj! :O Stackars scalaren... Har sett att de har stora scalarer i små akvarium i affären också, tycker det är lite konstigt att de gör så i affären... men men

de sälj ändå vidare så de hinner inte växa så mkt i affären.
#8 - 28 februari 2009 11:55
de stora scalarerna är ju stora, men skit samma :)
#9 - 28 februari 2009 16:05

Ja den scalaren var det synd om. Det var därför jag övertalade henne om att få ta över den. Den har det bättre i mitt 600-liters. Men jag måste ändå försöka flytta på den för han muckar hela tiden med mina andra två lekpar.

Som sagt i affären går de ju bara tillfälligt. Så jag tror knappast att det hinner hända så mycket.
#10 - 11 mars 2009 15:31
Bra att du kunde ta över scalaren...

Annons