Scalarer i 50c50x50 cm. kub.

#1 - 28 maj 2009 16:12
Det är ju alltid lite kul att dra igång en ny tråd.
Ett litet projekt jag har varit sugen på ett tag är att sätta ett maffigt Scalarepar i kuben som jag tidigare hade räkor i. Räkorna tynade bort allt efter som - och i ärlighetens namn var jag väl inte så speciellt intresserad av dom, tyvärr...
Scalarerna har varit i kuben nu i fem dygn och idag kom en lek. Dessa Scalarer har gått i 600-litaret innan och fajtats rejält med de andra Scalareparen, och jag märker att de är otroligt "spända" och verkligen aggressiva - de har ju inga att jaga bort och blir helt galna när man kommer nära rutan. De har haft yngel ett par gånger förut, i det andra karet, och det skall bli spännande att se om de kan få till en liten svärm nu när de inte behöver bjuda tetror och malar på middag.
När solen lagt sig och det är lite mörkare i rummet skall jag ta några bilder och en film på dom!
:)
#2 - 28 maj 2009 17:43
Härligt Mats, skulle själv vilja ha ett av mina par ensamma i en kub.
Mina 2 par lägger ungefär vars 1 gång i veckan, (senast idag) men skiten försvinner alltid efter 2-3 dagar. Hoppas du lyckas bra nu när de är ensamma.
Håller med dig om räkorna, Stene kom med ett gäng för ett tag sen så då blev det till att inreda ett litet kar till dom. Tittar kanske in i skiten varannan dag, fattar inte riktigt...

Hur kör du kuben?
Ingen inredning, tom botten, temp ca. 27 elr nåt?
Nån corydoras på bottenglaset?
#3 - 28 maj 2009 17:48
NIC skrev:
Härligt Mats, skulle själv vilja ha ett av mina par ensamma i en kub.

Mina 2 par lägger ungefär vars 1 gång i veckan, (senast idag) men skiten försvinner alltid efter 2-3 dagar. Hoppas du lyckas bra nu när de är ensamma.

Håller med dig om räkorna, Stene kom med ett gäng för ett tag sen så då blev det till att inreda ett litet kar till dom. Tittar kanske in i skiten varannan dag, fattar inte riktigt...

Hur kör du kuben?

Ingen inredning, tom botten, temp ca. 27 elr nåt?

Nån corydoras på bottenglaset?

Halloj Nic!
Jag kör kuben precis som med räkorna fast med mycket mindre krimskrams som rötter och växter - alltså AquaClay, bottenfilter och en stor svärdsplanta i mitten - med andra ord väldigt enkelt och spartanskt. Det är inte meningen att detta skall vara ett "snyggt" kar, utan en liten test för att kolla om dom kan hålla en liten svärm - jag tycker de borde kunna det, men man vet aldrig - imorgon kanske äggen är borta... vi får se!:)
Solen skiner fortfarande rätt in i rummet så jag får vänta en stund med bilder och snuttar!

Edit; temp 27°.
#4 - 28 maj 2009 17:52
Ja, vafasen, behöver inte vara snyggt ju. :)
Kan ju tom vara snyggare med bottensubstrat och en växt även för lekpar.
Jag drog upp ett gäng småscalarer från kläckning i ett tomt 130 liters, de växte på å allt gick bra tills jag efter ca 3 månader tröttnade på tomheten i karet och började skvalpa i inredning....
Sen såg jag aldrig de mer..... :)
#5 - 28 maj 2009 17:58
NIC skrev:
Ja, vafasen, behöver inte vara snyggt ju. :)

Kan ju tom vara snyggare med bottensubstrat och en växt även för lekpar.

Jag drog upp ett gäng småscalarer från kläckning i ett tomt 130 liters, de växte på å allt gick bra tills jag efter ca 3 månader tröttnade på tomheten i karet och började skvalpa i inredning....

Sen såg jag aldrig de mer..... :)

OK! Jag skall ju inte ha dessa för att "odla" eller nåt sådant - men det är så exceptionellt fina Scalarer att jag vill se dom med lite yngel. Skulle en grupp yngel klara sig en tid suger jag ut dom och drar upp ynglen i ett annat kar, till de har fått såpass storlek att man kan sätta ut dom hos andra som är hugade!
#6 - 28 maj 2009 19:25
Jodå, jag förstår att ni väntar i olidlig spänning på bilder och film, men det tar en stund till - filmen håller på att laddas upp på YT. Men här är en liten bild så länge!
#7 - 28 maj 2009 22:02
Det jädra YT avbröt efter halva uppladdningen så jag får göra om det....[:(!]
Medans jag väntar slänger jag in några bilder till.
Om någon undrar varför hanens ryggfena ser lite sliten ut i topparna beror detta på att honan, innan leken, liksom eggade hanen genom att smågruffas och bita honom just där - lite knepigt beteende som jag inte sett innan, men nu har hon lagt av med det...
#8 - 28 maj 2009 22:10
Då håller vi tummarna då! [:-159]
#9 - 29 maj 2009 04:45
Ja, till slut blev det en liten film från igårkväll också...
Äggen är kvar idag...

#10 - 29 maj 2009 09:25
Ruskigt fränt Mats, ska följas med spänning!
#11 - 29 maj 2009 09:30
Snyggt Hoppas det lyckas vore kul med barnbarn. De lägger enorma kullar med ägg också.
#12 - 29 maj 2009 09:39
Ouscazz skrev:
Ruskigt fränt Mats, ska följas med spänning!

Ahh, kul! Jag gör den här tråden (lite som jag brukar) i syfte att dokumentera möjlig lek och yngelvård - bara för att det kan vara intressant att kolla hur det går till och ser ut.
Det var så länge sedan jag hade Scalarer med rejäla yngelsvärmar, så jag är riktigt spänd själv på hur det kommer att utveckla sig. Jag har ju sett hur föräldrarna till dessa (Kaj P:s) bar sig åt, så det kanske kan bli nåt liknande här!:)
#13 - 29 maj 2009 09:43
kaj.p skrev:
Snyggt Hoppas det lyckas vore kul med barnbarn. De lägger enorma kullar med ägg också.

Jomänsan, med tanke på att dessa bara har gått i kuben fem dagar, och precis innan dess hade en rejäl lek (i 600-baljan) är det en rätt enastående mängd rom honan producerat.
Jag hoppas också det kan bli en liten svärm av detta, imorse stod de och vaktade och fläktade båda två vid äggen - och var som vanligt, skitförbannade!:)
#14 - 29 maj 2009 10:05
MaxB skrev:
Ahh, kul! Jag gör den här tråden (lite som jag brukar) i syfte att dokumentera möjlig lek och yngelvård - bara för att det kan vara intressant att kolla hur det går till och ser ut.

Det var så länge sedan jag hade Scalarer med rejäla yngelsvärmar, så jag är riktigt spänd själv på hur det kommer att utveckla sig. Jag har ju sett hur föräldrarna till dessa (Kaj P:s) bar sig åt, så det kanske kan bli nåt liknande här!:)

Kaj har arga firrar, snacka inte om RT(?) paret som går med småttingar hos honom. Hade de kunnat hade de forcerat rutan och huggit en i strupen.. :D
#15 - 29 maj 2009 10:15
Haha jodå Har berättat om det innan men just pappan till dessa skalarer tog nog rekordet. Jag gick förbi karet där de gick med smått, detta stod högst upp i ställningen. Så hörde jag något bakom mig, då hade pappa blivit så förbannad att han hoppade efter mig. Ett lätt fall på ca 2 meter rätt ner i betonggolvet. Jag tog upp honom o släppte ner honom i karet igen där han genast flöt till botten och blev liggande. Tänkte det var den fisken det.
Gick sedan o städade ett annat kar men efter ca 10 minuter kom jag på att jag måste kolla honom. Så jag gick fram till karet och där står han lika tvärilsken som alltid och gör sina utfall för o jaga bort mig. :d:d
Så Max glöm ej täckglasen och skall du ner i karen o bröta ta den gipsade armen. :p
#16 - 29 maj 2009 10:42
kaj.p skrev:
Haha jodå Har berättat om det innan men just pappan till dessa skalarer tog nog rekordet. Jag gick förbi karet där de gick med smått, detta stod högst upp i ställningen. Så hörde jag något bakom mig, då hade pappa blivit så förbannad att han hoppade efter mig. Ett lätt fall på ca 2 meter rätt ner i betonggolvet. Jag tog upp honom o släppte ner honom i karet igen där han genast flöt till botten och blev liggande. Tänkte det var den fisken det.

Gick sedan o städade ett annat kar men efter ca 10 minuter kom jag på att jag måste kolla honom. Så jag gick fram till karet och där står han lika tvärilsken som alltid och gör sina utfall för o jaga bort mig. :d:d

Så Max glöm ej täckglasen och skall du ner i karen o bröta ta den gipsade armen. :p

Hoho!:D Ja, den storyn är för skön alltså! Faktum är att jag redan igår fått ett rejält bett. Det var en crypto som hade lossnat och jag skulle bara peta ner den i substratet - Snatt - sa det bara så var en av dom där och nafsade till - helsköna lirare!:)
#17 - 29 maj 2009 11:08
Härligt jobbat!

Men det ser onekligen lite trångt ut i kuben nu, hoppas de inte blir osams!
#18 - 29 maj 2009 12:35
c90368 skrev:
Härligt jobbat!

Men det ser onekligen lite trångt ut i kuben nu, hoppas de inte blir osams!

Ja, du har rätt i att det ser trångt ut - jag blir lite förvånad själv när jag ser bilderna och filmen, att utrymmet verkar snävt - men som alltid, skiljer det sig från hur det är i verkligheten och jag kan garantera att de har fint med spejs! Däremot är kanske risken att de ibland blir ovänner överhängande - det blev de till och med i 600-karet titt som tätt, i vissa faser av lekarna!
Skulle jag se minsta tecken på vantrivsel, så får de flytta till större!:)

Edit; Kollar man på den översta bilden så ser karet rent djurplågande litet ut, men tänk på att det hadlar om 50 cm åt alla håll, och scalarerna är väl styvt 15 cm höga. Kameravinkeln skruvar verkligen till perspektivet!
#19 - 29 maj 2009 16:02
Katten Dexter har stenhård koll på Scalarerna - därför är äggen kvar, samt ett par tre vita korn, men kärringen är där och pockar på dom!
Man blir trött av att vakta fisk!:)
#20 - 29 maj 2009 16:05
MaxB skrev:
Katten Dexter har stenhård koll på Scalarerna - därför är äggen kvar, samt ett par tre vita korn, men kärringen är där och pockar på dom!

Man blir trött av att vakta fisk!:)

Kan det vara en Norsk skogskatt?
#21 - 29 maj 2009 16:16
c90368 skrev:
Kan det vara en Norsk skogskatt?

Nej, det är en Perser, tro det eller ej - renrasig sådan. Vi mer eller mindre fick honom på en kattutställning här i stan - för han hade för lång "näsa"...
Ja, det är det vi tycker är så fränt med honom!
Katten Sterner däremot är en Norsk Skogkatt, här är ett par bilder;
#22 - 29 maj 2009 16:24
MaxB skrev:
Nej, det är en Perser, tro det eller ej - renrasig sådan. Vi mer eller mindre fick honom på en kattutställning här i stan - för han hade för lång "näsa"...

Ja, det är det vi tycker är så fränt med honom!

Katten Sterner däremot är en Norsk Skogkatt, här är ett par bilder;

Ja så det kan bli, färgen och de långa håren fick mig att tro att Dexter var från Norge och Sterner skulle jag nog aldrig placerat i Norge:)

Men jag är ingen kännare, har bara haft bonnakatter, men skulle det bli en katt till så vill jag ha en Norsk hane, en STOR en!

Fina bilder föresten, hoppas katterna har sett efter dig nu när du har varit hemma mer än vanligt.
#23 - 29 maj 2009 16:30
c90368 skrev:
Ja så det kan bli, färgen och de långa håren fick mig att tro att Dexter var från Norge och Sterner skulle jag nog aldrig placerat i Norge:)

Men jag är ingen kännare, har bara haft bonnakatter, men skulle det bli en katt till så vill jag ha en Norsk hane, en STOR en!

Fina bilder föresten, hoppas katterna har sett efter dig nu när du har varit hemma mer än vanligt.

Ja, lille Sterner kommer faktiskt från en av landets bästa N. Skogkattuppfödare: Cygots. Jag är gammal kompis med uppfödaren - men, han är ganska liten och faktiskt ett "olycksfall" i avelsarbetet. Han var inte alls planerad och var den ende killen som en gammal avdankad katta fick, liksom lite sisådär - hennes jobb var avslutat om man säger så...
Sterner var inget utställningsobjekt - så han fick komma hem till oss gratis - och det är vi glada för. Han är mycket pälsmalligare om vintrarna - nu har han ruggat av sig ordentligt!
Nu skall jag ut i solen och trycka i mig en öla!:)
#24 - 29 maj 2009 18:57
Ska bli roligt att följa dom.
Hoppas det går bra med äggen så du får ett litet stim av dessa
bitska charmtrollen:p
Du vet vi vill ha mycket bilder och filmer;)
#25 - 29 maj 2009 20:32
Mikael64 skrev:
Ska bli roligt att följa dom.

Hoppas det går bra med äggen så du får ett litet stim av dessa

bitska charmtrollen:p

Du vet vi vill ha mycket bilder och filmer;)

...och mycket bilder och filmer blir det!:)
Just nu laddas dagens Scalare-film upp på YT. Medans jag väntar på att den skall bli klar så lägger jag två bilder här; Blad med ägg samt förbannad Morsa.
#26 - 29 maj 2009 20:39
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nice, nice...[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman]Tur att du har glas i mellan annars har hon väl suttit i strupen vid det här laget;):p[/FONT]
#27 - 29 maj 2009 20:49
Mikael64 skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nice, nice...[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman]Tur att du har glas i mellan annars har hon väl suttit i strupen vid det här laget;):p[/FONT]

Hohooo!:d Killen är rätt tuff - men jag har nog aldrig sett en mer stenhård morsa än denna - hon skvätter uppe vid ytan till och med när dom skall få mat.
Skall kolla om jag, lite enarmat, (jag har brutit av höger axelkula i en moppeolycka p.g.a en mobilgaggande tjej-brud-grej-flane som jag var tvungen att väja för. Skulle kanske vara dags för stenhårt cykelkörkort och mobilförbud i trafiken, alla kategorier...) kan ta en film när dom vill hoppa ur karet i sin iver!:)
#28 - 29 maj 2009 21:02
MaxB skrev:
Hohooo!:d Killen är rätt tuff - men jag har nog aldrig sett en mer stenhård morsa än denna - hon skvätter uppe vid ytan till och med när dom skall få mat.

Skall kolla om jag, lite enarmat, (jag har brutit av höger axelkula i en moppeolycka p.g.a en mobilgaggande tjej-brud-grej-flane som jag var tvungen att väja för. Skulle kanske vara dags för stenhårt cykelkörkort och mobilförbud i trafiken, alla kategorier...) kan ta en film när dom vill hoppa ur karet i sin iver!:)

[FONT=Verdana]Jo jag har läst om din moppe bravad, så du får krya på dig.[/FONT]
[FONT=Verdana]Du får vara försiktig för några kamikazepiloter på film vill jag inte se:p[/FONT]
#29 - 29 maj 2009 21:18
Mikael64 skrev:
[FONT=Verdana]Jo jag har läst om din moppe bravad, så du får krya på dig.[/FONT]

[FONT=Verdana]Du får vara försiktig för några kamikazepiloter på film vill jag inte se:p[/FONT]

Nejdå, haha:D Här ligger täckglasen tungt! Det är annat det än dessa Scalarers föräldrar (hos Kaj.P.) som hoppade rätt ur baljan av pur ilska, när han gick förbi burkarna!:)
#30 - 29 maj 2009 21:43
Ooouhh... Då hann jag få in dagens (jo, trist nog blir det dagliga rapporter på dessa Scalarer...) film.
Här kan man se att Scalarerna inte är det minsta intresserade av oss, utan vänder rôva till för att fläkta ägg istället. Mamma blir lite sur på slutet dock...

#31 - 29 maj 2009 22:11
MaxB skrev:
Ooouhh... Då hann jag få in dagens (jo, trist nog blir det dagliga rapporter på dessa Scalarer...) film.

Här kan man se att Scalarerna inte är det minsta intresserade av oss, utan vänder rôva till för att fläkta ägg istället. Mamma blir lite sur på slutet dock...

Då väntar vi med spänning på filmen när du matar i morgon kväll:)

God natt och sov gott!
#32 - 29 maj 2009 23:06
c90368 skrev:
Då väntar vi med spänning på filmen när du matar i morgon kväll:)

God natt och sov gott!

Jag gör mitt bästa, det vet du Maths!;):)
#33 - 30 maj 2009 14:25
Ujujuj... Det ser ut som pojken har dåligt bläck i pennan. Mer eller mindre alla ägg är obefruktade. Idag är merparten av kakan helt vit. Jag ser svarta ögon i kanske 15 ägg bara... Jaja, de får väl försöka igen. Båda två står iallafall och fläktar och är duktiga på det sättet.
Anledningen till alla de obefruktade äggen kan möjligen vara att de lagt äggen på undersidan av bladet, som buktar inåt, altså en konkav yta - och hanen kanske inte riktigt har nått fram... men, å andra sidan har ju honan lyckats sätta dit dom...
Ja, skit samma - det blir nya lekar. Nu får man la kolla om de kan ta till vara på de få ägg som trots allt är befruktade.
#34 - 30 maj 2009 15:34
MaxB skrev:
Nu får man la kolla om de kan ta till vara på de få ägg som trots allt är befruktade.

På ett sätt kanske det är bra att det inte blir så många yngel i första omgången?

Hmm, bara en tanke som kanske är helt uppåt väggarna...
#35 - 30 maj 2009 16:19
c90368 skrev:
På ett sätt kanske det är bra att det inte blir så många yngel i första omgången?

Hmm, bara en tanke som kanske är helt uppåt väggarna...

Du slår huvudet på spiken! Trots att jag satt dessa två i kuben för att liksom få kolla in yngelvården, så har jag också funderat på hur jag skall ta hand om eventuella yngel. Nu kanske det blir ett fåtal eller inga alls - och som du skriver kan det faktiskt vara skönt just nu - jag får ju dra igång ett yngelkar, och det är lite tjôtigt med en arm!
#36 - 30 maj 2009 19:49
Ser ut som en blandning mellan perser och norsk skogskatt :) Men jag kan ha fel :)
#37 - 30 maj 2009 20:59
Gillar att du har täckt 3 sidor med slimline, det enda jag kan tycka är att det ser väldigt instängt ut på det viset.
Kanske bara ser ut så på videon....
#38 - 30 maj 2009 21:01
Visst bli det tight med slimline på 3 sidor, men det borde väl inte störa fiskarna lekar?
Det är väl inte meningen att de ska bo där förevigt right MaxB?

MaxB- Hur är det med armen? Lika blå som vanligt?
#39 - 30 maj 2009 21:04
Nubi skrev:
Visst bli det tight med slimline på 3 sidor, men det borde väl inte störa fiskarna lekar?

Var heller inte det jag syftade på.
#40 - 30 maj 2009 21:09
tycker du att det ser större ut på bild och mindre på videon??
#41 - 30 maj 2009 21:14
Nubi skrev:
tycker du att det ser större ut på bild och mindre på videon??

Du e 08:a va!?
Sorry att vi skitar ner tråden Mats, e säker på att du förstår vad jag menar!
#42 - 30 maj 2009 21:18
Sorry MaxB!

*asg* Sååå roligt såååå Hahaah!!!
Vart fick du 08 ifrån??
#43 - 31 maj 2009 08:23
Nädå - skita på bara!:)
Armen är något mindre blå.
Det här karet är nog det mest svårfotograferade någonsin - hur man än tar bilder så ser det trångt och pluttigt ut. Ta en linjal eller annat mätinstrument och kolla hur mycket 50 cm faktiskt är. Tänk sedan någon/några centimeter tjock slimline på insidan - så verkar det kanske inte så trångt.
Vad som är mest missvisande på bilder och filmer är djupet - som verkligen inte kommer till sin rätt.

Jag tror inte det blir några yngel på denna leken - och av den knasiga anledningen att de inte var ordentligt befruktade... Att hanen har varit där var ju helt klart, men han har inte riktigt "kommit tll"...
Så, det är bara att vänta till nästa laddning.

Nej, Scalarerna skall inte vara i kuben "för evigt", de skall få dra av några lekar - sedan säljer jag nog dessa, eller placerar dom i något "sällskapssammanhang".
#44 - 31 maj 2009 16:41
Ser bra ut! :D
Bilagor:
#45 - 31 maj 2009 17:56
Härligt :D
#46 - 31 maj 2009 20:58
Precis som jag misstänkte ;) *skratt* Ja 50cm är stort!
#47 - 4 juni 2009 22:21
Inte för att det har någon som helst betydelse... men jag slänger in ett par bilder på killen och tjejen - i den ordningen.
De går lite lojt och äter upp sig, och snart kanske de är på gång igen.
#48 - 5 juni 2009 05:56
Jaha, då har jag hittat den här tråden med, återigen ett kul projekt Mats.

Hängde dock inte riktigt med på om alla ägg var borta/obefruktade, eller om det var några kvar?
#49 - 5 juni 2009 06:32
Nä, det verkade inte som att hanen riktigt "kom till" - det var väldigt många obefruktade ägg (dessa två har ju lekt framgångsrikt i 600-baljan innan...) och de få ägg som befruktades tycktes det inte bli något av. Jag tror att "mögelprocessen" tog de befruktade äggen...
Jaja, så här kan det gå ibland när man är stursk och tror att det skall bli yngel hur lätt som helst, plåtar och gör en tråd av det...
Men, jag tror på det här paret och kommer tillbaka med lite bilder och filmer när de får till det!
Jag tycker det skulle vara kul att dokumentera Scalarernas lek och yngelvård.:)
#50 - 5 juni 2009 14:24
Jaha, så du passar på att dra igång en ny tråd när man inte kan haka på från början;?
Jaja, med den farten det har varit mellan lekarna så är det snart en stor kaka igen....
#51 - 5 juni 2009 14:32
Hemma igen och redan i farten ?
#52 - 5 juni 2009 14:44
Jepp, kom hem i morse runt 10-tiden så....
#53 - 5 juni 2009 18:29
ansjo skrev:
Jaha, så du passar på att dra igång en ny tråd när man inte kan haka på från början;?

Jaja, med den farten det har varit mellan lekarna så är det snart en stor kaka igen....

Jomen du vet... man måste ju lurpassa lite! Jo, honan står och pockar på ett svärdsplanteblad just nu - så om några dagar en vecka kanske...:)
#54 - 6 juni 2009 19:14
Hur har det gått? :) Tror du att hanen träffar rätt denna gång;-)
#55 - 12 juni 2009 20:55
Jodå, och de är så förbannade, på mig!
#56 - 12 juni 2009 21:51
:DDu får inte reta upp dem så mycket Mats, har de ny rom på G eller är de bara så tjuriga?
Ganska klart vatten i burken annars:p!
#57 - 12 juni 2009 23:05
ansjo skrev:
:DDu får inte reta upp dem så mycket Mats, har de ny rom på G eller är de bara så tjuriga?

Ganska klart vatten i burken annars:p!

Jojo - i en burk med aquaclay och bottenfilter kan det inte bli annat än Crystal Clear!
...och vad sa du där...? Rom på gång...? Kolla bladet i slutsekunderna på filmen - på andra sidan bladet ligger de små rackarna och darrar!:)
#58 - 13 juni 2009 08:13
*Upp med alla tummar jag hittar* ;)
Ser superbra ut! :D Hoppas allt går som planerat nu :D
#59 - 13 juni 2009 08:40
Ah, sorry jag missade det då jag försökte göra två saker samtidigt, skriva inlägget och kolla på filmen samtidigt:p! Ska inte upprepas:D!
#60 - 13 juni 2009 09:10
ansjo skrev:
Ah, sorry jag missade det då jag försökte göra två saker samtidigt, skriva inlägget och kolla på filmen samtidigt:p! Ska inte upprepas:D!

Sesådärja! Rättning i ledet!
:d
#61 - 14 juni 2009 07:25
Då får vi hoppas på frisimmande denna gången då! :)
Ska flytta över mina i ensamt kar också och se vad som händer...
Problemet om det lyckas är ju vad fasiken man ska göra med allt smått...
Nåja, ganska ok problem ändå.. ;):)
#62 - 14 juni 2009 09:07
Fin katt och otroligt vackra fiskar!
#63 - 14 juni 2009 11:11
Verkar riktigt arga på dig ;-) Skönt att veta att fiskar, scalare inte kan ta sig ut ur akvariet,utvecklar lungor, gå på golvet in i ditt rum och ge igen ;-)
#64 - 14 juni 2009 15:52
En bild
#65 - 14 juni 2009 15:55
MaxB skrev:
En bild

Det är som trissreklamen detta ju: plötsligt händer det! :p
Har frågat förr men glömt.., det är vanliga scalarer du har va?
#66 - 14 juni 2009 19:12
MaxB skrev:
Jodå, och de är så förbannade, på mig!

Oj MaxB det är precis på samma sätt som mina altum beter sig ibland.:confused:
Kan det handla om lek :confused:

Ps.
Fina fiskar
#67 - 14 juni 2009 21:06
NIC skrev:
Det är som trissreklamen detta ju: plötsligt händer det! :p

Har frågat förr men glömt.., det är vanliga scalarer du har va?

jarecki68 skrev:
Oj MaxB det är precis på samma sätt som mina altum beter sig ibland.:confused:

Kan det handla om lek :confused:

Ps.

Fina fiskar

Jo... haha:D Nog är det vanliga Scalarer alltid! Men sedan jag sett föräldrarna till dessa hos Kaj P. och hur de betedde sig hos honom, skulle jag vilja säga att de är ovanligt... hmmm... vaksamma!:) Om någon undrar över att de har lite "slitningar" runt munnarna, beror detta på att de gnider sig och försöker bita sig igenom frontglaset så fort man kommer in i rummet - det där läker mellan lekarna.

Jarecki! Utan att på något sätt vara någon Scalareexpert så har jag förstått att just Altum är mer eller mindre "omöjliga" att få lek på - nu har man ändå hört och läst om del som trots allt lyckats, så varför inte en lek på dina?
Jag kan mycket väl tänka mig att dina Altum, som tycks gå i en mycket fin och bra miljö, visar lekbeteende, och just det här motandet och ryckandet - som för att visa sig respektingivande - tycks ju tyda på det! Kanske är det så att dina Altum ännu inte lekt men att de är sugna och villiga? Hoppas det kan vara så - för det vore ju för jäkla kul med en Altum-lek här på forumet!

Här är en liten film också!:)
#68 - 17 juni 2009 20:33
Whoouff! Gensvaret från förra filmklippet visar inga gränser! Pohooohuufh!
Det strålar in fax, telegram och vykort i en mängd som jag trodde enbart Knugens Håf fick emottaga! Teleprompterna har fått värmeslag och pappersrullarna med hålremse-morsekod är helt slut!
Jag måste därför lägga ut en fortsättningsfilm till alla rappa Scalarefans på Zoopet - så att inte servrarna köver sig!

Alltså, nu den efterlängtade filmsnutten, samt några bilder!:):D:)

#69 - 17 juni 2009 20:39
Sedär ja, kul med frisimmande:). Skulle tro att de klarar av dem denna gången och nu ligger ansvaret på dig om du kan mata upp dem;).
Hur många är det ungefär, det ser inte ut att vara mer än ett 50-tal...
#70 - 17 juni 2009 20:45
Fyf*an vad vackra skalarer Mats! Otroligt "skönt" att sitta och titta på deras yngelvård. Ser så fridfullt ut! 5/5 yngel av mig.

MVH johan
#71 - 17 juni 2009 20:47
ansjo skrev:
Sedär ja, kul med frisimmande:). Skulle tro att de klarar av dem denna gången och nu ligger ansvaret på dig om du kan mata upp dem;).

Hur många är det ungefär, det ser inte ut att vara mer än ett 50-tal...

Nä, killsatan har ju inget bläck i pennan... 75% av romkakan var obefruktad - men förbannade är dom, jävlar vad de hugger i glaset.
Jo, jag matar dom med ytterst finfördelad artemia. Jag maler artemian med en matsked och skickar ner små "moln" - de äter som bara den!:)
#72 - 17 juni 2009 20:47
Är det av den skalade Artemian jag hade till dig?
#73 - 17 juni 2009 20:58
ansjo skrev:
Är det av den skalade Artemian jag hade till dig?

Där sa du nåt... den hade jag glömt... Måste prova.
Nä, jag har malt vanlig fryst...
#74 - 17 juni 2009 20:59
Johanski skrev:
Fyf*an vad vackra skalarer Mats! Otroligt "skönt" att sitta och titta på deras yngelvård. Ser så fridfullt ut! 5/5 yngel av mig.

MVH johan

Ja, fy fasen, jag bara njuter!:)
#75 - 17 juni 2009 21:00
MaxB skrev:

Prova kan du alltid göra, sedan om de tar det fodret är en annan sak. Men jag tror nog att det är mer näringsrikt än det frysta så gillar dem det är det bara toppen. Vi får ordna mer isf:)!
#76 - 17 juni 2009 21:05
ansjo skrev:
Prova kan du alltid göra, sedan om de tar det fodret är en annan sak. Men jag tror nog att det är mer näringsrikt än det frysta så gillar dem det är det bara toppen. Vi får ordna mer isf:)!

Det är lugnt för nu - du drog ju till med en kriminellt fet påse!
#77 - 17 juni 2009 21:08
Dra inte in det i näsan bara:D...
#78 - 17 juni 2009 21:12
ansjo skrev:
Dra inte in det i näsan bara:D...

Nä(s)då! Men man kanske kan pudra upp en bit kött på grillen...? Kanske ger en skaldjursdoftande arom?
#79 - 17 juni 2009 21:13
MaxB skrev:
Nä(s)då! Men man kanske kan pudra upp en bit kött på grillen...? Kanske ger en skaldjursdoftande arom?

Det låter ju gott ju! ;):D
#80 - 17 juni 2009 21:23
Nu blev jag ju sugen på scalarer, IGEN. Men det ska jag vänta med, håller på att spara ihop till ett 960L åt mina firrar i nuvarande kar. Sen ska det möjligtvis få hoppa i lite scalarer i min 540-balja:

Hoppas det är okej att jag lägger upp en film i tråden :) och ursäkta kvalitén.. webbkamera ni vet
#81 - 17 juni 2009 23:46
maxB, helt underbart att se! Blir helt förtrollad av videon... Snyggare icke-altumskalarer får man leta länge efter... Bra jobbat!!
#82 - 18 juni 2009 01:11
MaxB skrev:

Frisimmande män!!! GRATTIS!!!
Varför inte nykläckt artemia?
#83 - 18 juni 2009 06:25
Johanski skrev:
Nu blev jag ju sugen på scalarer, IGEN. Men det ska jag vänta med, håller på att spara ihop till ett 960L åt mina firrar i nuvarande kar. Sen ska det möjligtvis få hoppa i lite scalarer i min 540-balja:

Hoppas det är okej att jag lägger upp en film i tråden :) och ursäkta kvalitén.. webbkamera ni vet

Big_Sal skrev:
maxB, helt underbart att se! Blir helt förtrollad av videon... Snyggare icke-altumskalarer får man leta länge efter... Bra jobbat!!

NIC skrev:
Frisimmande män!!! GRATTIS!!!

Varför inte nykläckt artemia?

Johanski! Visst, släng upp så många bilder och filmer du orkar!:)
Jo, det vore ju hur fränt som helst att stoppa i den där killen du har på botten och den stora guramin (?[:o] - vet inte vad det är för en fisk... channa?) i ett 960 - så får de sträcka ut lite.
Det karet som man ser på filmen är ju vrålsnyggt och där skulle ju ett gäng fina Scalarer kunna gå! Ös på bara Johanski!:)

Big Sal! Tackar tackar - jo, de är riktigt fina! Nu skall bara hanen få lite löd i spaken också för han befruktar bara en liten del av äggen - tror det var en tredjedel av kakan det blev nåt av denna gången - men den store starke ponken får spara upp sig lite så det blir en rejäl sats till nästa gång.

NIC! Ah, det är min själ ett saotans klydd å kläcka artemia - får skylla på att jag är lat....[:o]
#84 - 18 juni 2009 06:33
Jag lägger in filmen här igen - om någon undrar vad vi snackar om!
#85 - 18 juni 2009 06:57
fattar dock inte det här med att du maler fryst mat.....

tar du då ex cyclops/artemia/mygglarver och maler med mortel ?

Blir det inte sörjigt som fasen, och är det inte svårt att få det
riktigt finfördelat ?

.
#86 - 18 juni 2009 07:58
Kensa skrev:
fattar dock inte det här med att du maler fryst mat.....

tar du då ex cyclops/artemia/mygglarver och maler med mortel ?

Blir det inte sörjigt som fasen, och är det inte svårt att få det

riktigt finfördelat ?

.

Njaaee... det är inte så jädra noga. Jag tar bara lite frysmat (artemia och allt vad där är) och lägger i en liten skål, mosar till det med en matsked, och häller i rätt framför näbbet på fiskarna. De stora bitarna tar föräldrarna och det moln som blir runtikring går ynglen och snappar i - funkar riktigt bra. Yngel i de andra burkarna matar jag överhuvudtaget inte separat - och de blir stora och fina - har en jävlans massa viejita i 960-baljan som jag får rensa ur och ge bort till z-shopen så fort jag får tag på dom.:)
#87 - 18 juni 2009 08:00
MaxB skrev:
Njaaee... det är inte så jädra noga. Jag tar bara lite frysmat (artemia och allt vad där är) och lägger i en liten skål, mosar till det med en matsked, och häller i rätt framför näbbet på fiskarna. De stora bitarna tar föräldrarna och det moln som blir runtikring går ynglen och snappar i - funkar riktigt bra. Yngel i de andra burkarna matar jag överhuvudtaget inte separat - och de blir stora och fina - har en jävlans massa viejita i 960-baljan som jag får rensa ur och ge bort till z-shopen så fort jag får tag på dom.:)

alterntivt skicka ner till sydvästra skåne......;)

.
#88 - 18 juni 2009 08:02
Kensa skrev:
alterntivt skicka ner till sydvästra skåne......;)

.

Eller är du i närheten är det bara att hämta!:)
#89 - 18 juni 2009 08:12
Grattulerar Mats:D

Hoppas nu bara att dina sommarplaner stämmer med matning av yngel x antal gånger om dagen de närmaste veckorna!
#90 - 18 juni 2009 08:17
c90368 skrev:
Grattulerar Mats:D

Hoppas nu bara att dina sommarplaner stämmer med matning av yngel x antal gånger om dagen de närmaste veckorna!

Jag är ju en homing-pigeon och är som nöjdast när jag får vara hemma i eget bo - så det skall nog bli utfodring var da'.:)
#91 - 18 juni 2009 14:19
Roligt att se film på dina scalare :D mkt fina

Nu börjar jag inte hänga med...vad skulle arawanan liknande firren göra i ditt akvarium...eller har du den bjässen i något annat akvarium??......Hänger inte med.

Finns det yngel kvar från viejita i augusti så kommer jag förbi och hämtar :) ska på Madonna i Göteborg *hihihi*
#92 - 18 juni 2009 14:25
Nubi skrev:
Roligt att se film på dina scalare :D mkt fina

Nu börjar jag inte hänga med...vad skulle arawanan liknande firren göra i ditt akvarium...eller har du den bjässen i något annat akvarium??......Hänger inte med.

Finns det yngel kvar från viejita i augusti så kommer jag förbi och hämtar :) ska på Madonna i Göteborg *hihihi*

Jaaaa... det är alltså Johanski som har skickat in en film på sina två stora firrar som han har i sitt kar - och han berättar att han tänker skaffa ett större kar (960-l) att placera dom i, och sedan kanske ha scalarer i det karet som de två bjässarna går i nu, som man ser på hans film.
Hänger'u me' nur'å, Nubi?:)
#93 - 18 juni 2009 14:44
ahahaha!! Jag missade Johanskis inlägg. och såg bara att du hade svarat med citat. Nu hänger´ja´me :D
Hur går det med dina scalare??
Jag skulle beh. lite motivation till mitt 150l
#94 - 18 juni 2009 15:59
Nubi skrev:
ahahaha!! Jag missade Johanskis inlägg. och såg bara att du hade svarat med citat. Nu hänger´ja´me :D

Hur går det med dina scalare??

Jag skulle beh. lite motivation till mitt 150l

OK!
Jo tack, det går rätt hyfsat med Scalarerna - om du kollar lite högre upp på sidan så kan du se en liten film på Scalarerna med sina yngel!;)
(skojar lite ironiskt med dig, Nubi!:))

Men, du kanske menar hur det liksom går just nu...? Jomän, dom står med sin lilla yngelsvärm och är sedvanligt förbannade - på mej!
Jag vet inte riktigt hur jag skall få fart på din motivation mer än att säga att du får ta och prova ett litet gäng scalarer - om det är sådana du är sugen på. Bara dom får lite höjd i karet är det lätta och lekvilliga ciklider att ha att göra med!

Btw, här är två bilder på den blå armen (för sisådär 5-6 veckor sedan) som du ville se - och nu får andra se den också...
#95 - 18 juni 2009 17:22
En väldigt muskellös arm det där, eller heter det muskulös:p?
#96 - 18 juni 2009 17:43
ansjo skrev:
En väldigt muskellös arm det där, eller heter det muskulös:p?

Sillmjölke is my middlename!:d
#97 - 18 juni 2009 18:13
"hatar" denna tråden.

Blir så avis när man bläddrar igenom inläggen. [:o]
Inte blir det bättre när man gluttar på Ansjo's 70x70 kub......[:o]

Måste nog ta tag i min 50x50x60 kub snart.

Har bar sådan beslutsångest om framtida invånare. Ursprunsplanen var ju
mina VF spetsnosar, som dog på fläcken när de kom ner i kuben. :(

Sedan funderade jag allvarligt på ett gäng med intressanta LF.

Spånat på Västafrika, Asien, Apistokar....mm mm.....räkor.....

Men fan.....blir liksom inget av det. [:-5]

Just nu går det "bara" 34689327491837 Endlers + 3 malar.
Brandskattar karet med håven var 3/4:e dag, håvar upp så många
mina två lekpar scalarer orkar äta.....men det räcker liksom inte.
Det blir bara fler och fler....[:(!]

Vad katten skall man ta sig till ??:confused::confused::confused::confused:[:-5]

.
#98 - 18 juni 2009 18:31
Ja, det där är verkligen jobbigt, Kensa!
Det är lite tvärtom för min del - jag har så många idéer i skallen, på olika fräna fisksorter att det snarare är brist på burkar som är huvudvärken.
Just nu är jag sugen på mindre special-apisto-kar, där det endast går en hane och kanske två, tre honor. Sedan skulle jag vilja ha en riktigt spännande inredd dvärgkulfisk-burk. Och jag är dessutom lite sugen på några större amerikanska ciklider i ett kar med enbart stora rötter och stenar. Är också inne på att göra om 600-baljan till ett lek-kar för något jävla saftigt lekpar Discus. Sedan såg jag mina gamla N. Gracilis i karet där de går sedan jag lämnade in dom i z-shopen. Det paret hänger fortfarande med fint och går ensamma med en ziljon yngel i ett stort fräckt Tanganyika-kar - är grymt sugen på att hämta hem dom igen...
Ja, listan bara går på - har i nuläget en aning brist på plats bara, annars så...
#99 - 18 juni 2009 19:42
MaxB skrev:
Ja, det där är verkligen jobbigt, Kensa!

Det är lite tvärtom för min del - jag har så många idéer i skallen, på olika fräna fisksorter att det snarare är brist på burkar som är huvudvärken.

Just nu är jag sugen på mindre special-apisto-kar, där det endast går en hane och kanske två, tre honor. Sedan skulle jag vilja ha en riktigt spännande inredd dvärgkulfisk-burk. Och jag är dessutom lite sugen på några större amerikanska ciklider i ett kar med enbart stora rötter och stenar. Är också inne på att göra om 600-baljan till ett lek-kar för något jävla saftigt lekpar Discus. Sedan såg jag mina gamla N. Gracilis i karet där de går sedan jag lämnade in dom i z-shopen. Det paret hänger fortfarande med fint och går ensamma med en ziljon yngel i ett stort fräckt Tanganyika-kar - är grymt sugen på att hämta hem dom igen...

Ja, listan bara går på - har i nuläget en aning brist på plats bara, annars så...

You name it!

Ågren har flyttat in, vad gör man då;)
#100 - 18 juni 2009 22:23
Kanske jag skulle fresta med en sådan här apis och en fruga till denna för att se vad det kan bli för resultat:D?
[ATTACH]20488[/ATTACH]
#101 - 18 juni 2009 22:43
ansjo skrev:
Kanske jag skulle fresta med en sådan här apis och en fruga till denna för att se vad det kan bli för resultat:D?

[ATTACH]20488[/ATTACH]

Oh La la! Det skall bli mig ett nöje att "trimma in" dessa - vad gör vi med ynglen Ansjo, My Man...? Får jag fresta med ett par riktigt leksugna transvestitus till ditt Afrikaprojekt i retur?
Och på tal om yngel, vad göra med dessa?;
#102 - 18 juni 2009 22:49
Igen! :D Så fort jag ser nåt i dina kar så blir jag sugen på att ha sånna! :D
#103 - 18 juni 2009 22:52
Snart läge för att slänga ut föräldrarna om de fortsätter tuffsa till varandra, hannen börjar se lite sliten ut men likväl lika kaxig mot filmaren:p...
#104 - 18 juni 2009 22:54
osis skrev:
Igen! :D Så fort jag ser nåt i dina kar så blir jag sugen på att ha sånna! :D

Jaaa, du får köra igång vet ja!:)

Och nu blev det en ny sida här så jag lägger de sensate inlägget i repris (få tittar bakåt..)

ansjo skrev:

[ATTACH]20488[/ATTACH]

Oh La la! Det skall bli mig ett nöje att "trimma in" dessa - vad gör vi med ynglen Ansjo, My Man...? Får jag fresta med ett par riktigt leksugna transvestitus till ditt Afrikaprojekt i retur?
Och på tal om yngel, vad göra med dessa?;
#105 - 18 juni 2009 22:58
ansjo skrev:
Snart läge för att slänga ut föräldrarna om de fortsätter tuffsa till varandra, hannen börjar se lite sliten ut men likväl lika kaxig mot filmaren:p...

Tufsigheten beror på att han SKALL igenom glasrutan varenda gång jag går in i rummet - han står och måttar så till den milda grad att hans fenor blir slitna. Kolla även in tjejens mun - hon biter och gnider sig i frontglaset så att munnen blir alldeles vit och sliten... Jag tycker nästan att det är synd om dom...[:o]
#106 - 18 juni 2009 22:58
MaxB skrev:
Jaaa, du får köra igång vet ja!:)

Snart, snart! Som jag alltid säger, verkar det som :( Men skillnaden nu är att jag vet var jag ska ha det och har gjort plats för det iallafall! :D
#107 - 18 juni 2009 23:02
Då kan du kanske snart inte se in i karet längre, om han skrapar den med mulen så fort du kommer in:p. Ska nog skrämma skiten ur honom på fredag med min nuna:D!
#108 - 18 juni 2009 23:09
osis skrev:
Snart, snart! Som jag alltid säger, verkar det som :( Men skillnaden nu är att jag vet var jag ska ha det och har gjort plats för det iallafall! :D

Var skall du ha det, och vad skall du ha i det? Jag tycker du kan köra lite Scalare, det är lätta och intressanta ciklider! Kul som bara den!:)
#109 - 18 juni 2009 23:12
Har en vägg, ca.1 m bred som jag tänkte fylla med ett akvarium! :D
Vad jag ska ha i vet jag inte, men Scalarer är en bra idé :D
#110 - 18 juni 2009 23:17
Isolering:p?
Sorry, kunde inte låta bli:D...
Bilagor:
#111 - 18 juni 2009 23:18
ansjo skrev:
Då kan du kanske snart inte se in i karet längre, om han skrapar den med mulen så fort du kommer in:p. Ska nog skrämma skiten ur honom på fredag med min nuna:D!

Ja, på fredag nästa vecka blir det extraordinärt kul! Då blir det ekstockar som skall till Varberg, det blir vildfångade apisar som skall till gbg, det blir afrikanska transvestiter som också skall till Varberg, det blir sex underbara, stora Scalarer som skall till Varberg, varav två lekpar (inte dom som går i kuben), det blir ett formidabelt zoorejs - och resultatet på det feterejset skall bli kul att dokumentera... ujujuj, och tusenlapparna skall regna bort som en klassisk svensk midsommarafton - Ansjo, jag har sparat ihop en tjock bunt till rejset! Hooohoooo!:)
#112 - 18 juni 2009 23:19
osis skrev:
Har en vägg, ca.1 m bred som jag tänkte fylla med ett akvarium! :D

Vad jag ska ha i vet jag inte, men Scalarer är en bra idé :D

Go for it!:)
#113 - 18 juni 2009 23:19
ansjo skrev:
Isolering:p?

Sorry, kunde inte låta bli:D...

Det är väl det man har akvarium till? ;):p
#114 - 18 juni 2009 23:20
MaxB skrev:
Go for it!:)

Då blir det till att skaffa akvarium då! :D
#115 - 18 juni 2009 23:26
osis skrev:
Då blir det till att skaffa akvarium då! :D

Har du inget akvarium redan...?:D
#116 - 18 juni 2009 23:42
MaxB skrev:
Johanski! Visst, släng upp så många bilder och filmer du orkar!:)

Jo, det vore ju hur fränt som helst att stoppa i den där killen du har på botten och den stora guramin (?[:o] - vet inte vad det är för en fisk... channa?) i ett 960 - så får de sträcka ut lite.

Det karet som man ser på filmen är ju vrålsnyggt och där skulle ju ett gäng fina Scalarer kunna gå! Ös på bara Johanski!:)

Schysst!

Jag har faktiskt fler grabbar på botten, sammanlagt 7 st närmare bestämt, i varierande storlekar. Skitcharmiga fiskar, helt såld på dem faktiskt.

Den stora guramin är en arowana, men jag fick mig ett gott skratt iaf, det tackar jag för!

Vrålsnyggt vill jag inte säga, just gjort om karet och har lite finjusteringar att göra, men tack ändå.

960L blir ett växtlöst kar, kanske slänger några plast-klätterväxter efter hörnen eller något. Blir 2 MH-belysningar, massa rötter, eklöv och kvistar. Ska bli grymt skönt att slippa tänka på att göda och allt sånt, och sen att fiskarna får ett större hem samtidigt som jag får ett större kar är ju bara kanon! ;)

Nu blev det mycket mig här, men hoppas det är ok!

MVH Johan
#117 - 19 juni 2009 00:16
Johanski skrev:
Schysst!

Jag har faktiskt fler grabbar på botten, sammanlagt 7 st närmare bestämt, i varierande storlekar. Skitcharmiga fiskar, helt såld på dem faktiskt.

Den stora guramin är en arowana, men jag fick mig ett gott skratt iaf, det tackar jag för!

Vrålsnyggt vill jag inte säga, just gjort om karet och har lite finjusteringar att göra, men tack ändå.

960L blir ett växtlöst kar, kanske slänger några plast-klätterväxter efter hörnen eller något. Blir 2 MH-belysningar, massa rötter, eklöv och kvistar. Ska bli grymt skönt att slippa tänka på att göda och allt sånt, och sen att fiskarna får ett större hem samtidigt som jag får ett större kar är ju bara kanon! ;)

Nu blev det mycket mig här, men hoppas det är ok!

MVH Johan

De é la klart! Det är enbart kul och intressant att du skriver här och berättar om dina fiskar! Gurami...[:o] Arowana var det...!
Jag tycker det låter fränt med dina idéer i baljorna - se bara till att ta en jädra massa bilder och lägg upp!:)
Bilagor:
#118 - 19 juni 2009 00:20
MaxB skrev:
De é la klart! Det är enbart kul och intressant att du skriver här och berättar om dina fiskar! Gurami...[:o] Arowana var det...!

Jag tycker det låter fränt med dina idéer i baljorna - se bara till att ta en jädra massa bilder och lägg upp!:)

Jag brukar vara dålig på det efter ett tag, långt ifrån lika ambitiös som du! Men jag är om inte ännu mer tokig i akvarium nu än när jag uppdaterade trådarna mer. Vilken hobby, oh boy!

Som jag skrivit tidigare ska jag definitivt komma ner å glo in dina baljor någon gång, har ju faktiskt några polare nere åt göteborgshållet, så när man inte sparar pengar till kar och har lite över ska jag titta ner!
#119 - 19 juni 2009 00:21
Johanski skrev:
Jag brukar vara dålig på det efter ett tag, långt ifrån lika ambitiös som du! Men jag är om inte ännu mer tokig i akvarium nu än när jag uppdaterade trådarna mer. Vilken hobby, oh boy!

Som jag skrivit tidigare ska jag definitivt komma ner å glo in dina baljor någon gång, har ju faktiskt några polare nere åt göteborgshållet, så när man inte sparar pengar till kar och har lite över ska jag titta ner!

Du är välkommen!:)
#120 - 19 juni 2009 08:30
MaxB skrev:
Har du inget akvarium redan...?:D

Jo, men vill inte ha det där. :) Det får bli ett lite större :D
#121 - 19 juni 2009 15:01
Jahapp - i morse när jag kollade baljan så var alla yngel borta... Hmmm, undrar om dom har fått TuppjucksYoda och käkat upp dom...?
Jaja, det passar ganska bra för de skall tillbaka till 600-baljan och få gå själva där med lite Nyckelhålsciklider - det blir bra alltihopa!:)
#122 - 20 juni 2009 18:09
vilka Jedrans firrar som äter sina yngel!

Annons