Scalarer, hur stort??

#1 - 6 mars 2007 12:43
Nu har jag suttit här inne o läst o läst, men alla verkar ha lite olika meningar när de gäller scalarer.
Hur stort akvarium måste dem ha och nu efter alla konstiga meningar vill ja veta varför!
Med tanke på att jag läst om scalarer o det enda vettiga jag kan få fram är att dem inte blir så stora om dem vistas i mindre akvarium och fenorna blir inte lika stora som i vanliga fall. Tacksam för svar.:p
#2 - 6 mars 2007 13:24
_tösen_ skrev:
Nu har jag suttit här inne o läst o läst, men alla verkar ha lite olika meningar när de gäller scalarer.

Hur stort akvarium måste dem ha och nu efter alla konstiga meningar vill ja veta varför!

Med tanke på att jag läst om scalarer o det enda vettiga jag kan få fram är att dem inte blir så stora om dem vistas i mindre akvarium och fenorna blir inte lika stora som i vanliga fall. Tacksam för svar.:p

titta på artbeskrivningarna under "avdelningar" längst upp till vänster
#3 - 6 mars 2007 13:25
Har du ett för lågt akvarium så kommer inte skalaren att utvecklas riktigt utan blir ihoptryckt i formen.
Ett akvarium för skalarer bör vara minst 50 cm högt så de får plats att röra sig på, och har du flera stycken så behöver de plats att skapa sina revir då de kan bli ganska revirhävdande när de leker.
#4 - 6 mars 2007 13:40
Mitt skalarekar är 50cm högt lägre tycker jag inte de ska ha. Mina är ca 20-25cm höga (med fenor) och mycket fina :D.
Jag har också hört att de inte utvecklas ordentligt när de går i ett lågt kar och det är ju synd för det fina med skalare är ju de långa höga fenorna.
Mitt kar är 110 långt (275l) och jag har 5 skalare där i, med andra fiskar.

Annons