Scalarer, gammal är äldst fortfarande

#1 - 27 januari 2005 17:29
Såg idag att den ena av mina nyinköpta Scalarer börjar ta för sig lite. Den försöker bita min gamla 9 år veteran i stjärtfenan. Han upptäcker visserligen att han inte får göra så ostraffat.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=316726&gid=343792

Kolla in den andra bilden, för mig för det tankarna till ett JAS som ligger i brant kurva precis bakom en fiende. :D Vi som har Scalarer vet också att de kan få upp en bra fart även om det inte alltid ser ut så i normala fall.

Bilderna lite lätt suddiga, kanske dålig slutartid eller nåt. Fiskarna vill inte vara still när jag vill det.
#2 - 27 januari 2005 19:29
Ja, när det gäller fart har du helt rätt!

Vi har fyra scalarer som är c:a 1 1/2 år skulle jag tippa. Två av dem har lekt och bildat par varav honan är den mest dominerande av alla fyra.

Jag är väldigt farscinerad över hur de har delat upp akvariumet på mitten. En scalare av varje par är dominant på respektive sida. Gud nåde den hona som går in på fel sida (om det inte är mat såklart :) )

För några dagar sedan körde lek-paret någon form av stridsdans då hanen attackerade honan ganska rejält och de snabbt simmade runt varandra i cirklar. Sedan gjorde de något som vi aldrig sett tidigare, den större honan sög tag med munnen över den mindre hanens mun. Hanen kunde inte komma loss, en riktig tungkyss :)

För att inte tala om när honorna ligger på var sin sida av akvariumet och stirrar ut varandra.. Sedan börjar de hetsa varandra genom att "rycka" och försöka skrämma upp varandra..

Scalarerna har verkligen inte blivit vad vi först trodde, fiskar som glider runt och bara är, utan har ett väldigt intresannt beteende att studera.

Max!
#3 - 27 januari 2005 20:22
Trevligt. Det här med "kyssen" är ju en styrkemätare som kan ses bland många ciklider.

Mvh Jesper

Annons