Scalarer euro-odlade. Fördel?

#1 - 24 januari 2005 16:09
Köpte förra veckan nya Scalarer till mitt akvarium. I affären sa dom att de var svenskodlade. Är detta någon fördel eller nackdel om man jämför med de sydamerikanska?
#2 - 24 januari 2005 16:11
Menar du skillnad på viltfångade och svenskodlade? Viltfångade är oftast finare i värgerna, dyrare och har kvar sitt yngelvårdsbeteénde.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 24 januari 2005 16:12
[QUOTE=Dagge]Köpte förra veckan nya Scalarer till mitt akvarium. I affären sa dom att de var svenskodlade. Är detta någon fördel eller nackdel om man jämför med de sydamerikanska?[/QUOTE]
Nu är nog inte övriga skalarer som säljs odlade i Sydamerika utan oftast i Asien. Dock oavsett vilket så är alltid långa transporter negativt och är de svenskodlade är det då en fördel.
#4 - 24 januari 2005 17:34
Håller med Kjell när det gäller transporter. Svenskodlat är även bättre ur den synpunkten att de redan är vana vid vårt vatten. Importerade fiskar är inte uppvuxna i svenskt vatten och måste vänja sig vilket är en stressfaktor. (Vissa vill inte trivas hur man än trixar och donar då de inte är födda här.)
Detta gäller synnerligen discus, men även scalarer. Hejsvejs!
#5 - 24 januari 2005 17:35
Får hoppas att mina ursprungligen är viltfångade då eftersom jag gärna ser lite avkommor från dem.

De har ganska kraftiga täckningar av de svarta banden, något som jag uppmärksammade i butiken. Då sa dom att dessa var lite "speciella" eftersom de annars är ganska bleka i färgerna. Om detta bara är båg från butikens sida vet jag inte.

40 spänn styck fick jag betala för ett par månader gamla Scalarer iaf.
#6 - 24 januari 2005 17:39
Den första tillväjningen gick mycket bra. De började nämligen flåsa direkt när de kom ur påsen pga min CO2. Nästa dag var de helt ok :)

Annons