Alla par kommer ju heller inte överens, och även om de leker, så kan det gå fel. Jag hade ett par en gång, som var bra yngelvårdare (dock klarade sig aldrig ynglen, på grund av att de lekte i ett sällskapskar), men honan dog efter ett tag, och då köpte jag en ny, som påstods vara vildfångad. De gick tillsammans ett bra tag, utan att de visade nå´t större intresse för varandra. De lekte till slut, men det slutade med att honan gav sig på hanen när ynglen nästan var frisimmande, och de försvann. Detta trots att hanen tidigare hade visat sig vara en bra yngelvårdare, och den nya honan var vildfångad. De drog nog inte jämnt helt enkelt, och det var förmodligen därför de inte ens visade nå´t intresse för varandra i början. Att skaffa flera unga individer, som får växa upp tillsammans, så de har flera individer att välja på när de parar ut, är att rekommendera.
Du skriver att honan börjar äta äggen när akvariet släcks, det kan ju vara så att hon blir skrämd och stressad av det. En nattlampa är som sagt en bra idé. Se´n tror jag andra saker kan spela in, som vattenvärden, vad man har för andra fiskar, och så.