Scalarer..

#1 - 8 mars 2009 19:13
[SIZE=4][FONT=Arial Narrow][COLOR=DarkOrchid]Hejsan ! Idag skaffade jag Scalarer för mitt 60 L :)
Jag undrar lite hur dom fungerar, t.ex med Odling, vad man ska tänka på och sådant..

Jag är oxå lie orolig över dom för att dom ( 3 st ) står som i en klump typ under ett blad bara.. de simmar inte , och när jag skulle mata dom så åt dom inget.. bara stod kvar där under bladet..
Jag matade dom med röda mygglarver och sen lite flingfoder..
Men alltså,, varför beter dom sig såhär?

Finns det något jag kan tänka på för mina scalarer? =)

JÄTTETACKSAM FÖR SVAR FÖR JAG VET TYP INGET OM SCALARER xD

[/COLOR][/FONT][/SIZE]
Guest
#2 - 8 mars 2009 19:15
miirah skrev:
[SIZE=4][FONT=Arial Narrow][COLOR=darkorchid]Hejsan ! Idag skaffade jag Scalarer för mitt 60 L :)[/COLOR][/FONT][/SIZE]

[SIZE=4][FONT=Arial Narrow][COLOR=darkorchid]Jag undrar lite hur dom fungerar, t.ex med Odling, vad man ska tänka på och sådant..[/COLOR][/FONT][/SIZE]

[SIZE=4][FONT=Arial Narrow][COLOR=darkorchid]Jag är oxå lie orolig över dom för att dom ( 3 st ) står som i en klump typ under ett blad bara.. de simmar inte , och när jag skulle mata dom så åt dom inget.. bara stod kvar där under bladet.. [/COLOR][/FONT][/SIZE]

[SIZE=4][FONT=Arial Narrow][COLOR=darkorchid]Jag matade dom med röda mygglarver och sen lite flingfoder.. [/COLOR][/FONT][/SIZE]

[SIZE=4][FONT=Arial Narrow][COLOR=darkorchid]Men alltså,, varför beter dom sig såhär? [/COLOR][/FONT][/SIZE]

[SIZE=4][FONT=Arial Narrow][COLOR=darkorchid]Finns det något jag kan tänka på för mina scalarer? =) [/COLOR][/FONT][/SIZE]

[SIZE=4][FONT=Arial Narrow][COLOR=darkorchid]JÄTTETACKSAM FÖR SVAR FÖR JAG VET TYP INGET OM SCALARER xD [/COLOR][/FONT][/SIZE]

[FONT=Impact][SIZE=6][COLOR=magenta]Hejsan, Ja tycker att du ska köpa ett större kar till dina scalare eller lämna tillbaka dom.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#3 - 8 mars 2009 19:16
Jag tar det direkt så slipper du höra det till leda, skalarer i ett 60 liters kar funkar inte då detta kar är för litet.
Det kan gå bra till en början, men skalarer växer ganska fort och snart kommer den kostymen att vara för liten för dem.

Narii, inlägget ovan var väl lite onödigt, eller?
#4 - 8 mars 2009 19:18
[SIZE=4][FONT=Arial Narrow]Men dom är ju bara 3 st?
Det borde räcka för dom.. 60 L är inte så lite inte [:-9]
[/FONT][/SIZE]
#5 - 8 mars 2009 19:19
ansjo skrev:
Jag tar det direkt så slipper du höra det till leda, skalarer i ett 60 liters kar funkar inte då detta kar är för litet.

Det kan gå bra till en början, men skalarer växer ganska fort och snart kommer den kostymen att vara för liten för dem.

[FONT=Arial Narrow][SIZE=4][COLOR=Red]
Okej, men jag kan alltid flytta över dom till 150 L karet sedan :D Så det fixar sig ^^ [/COLOR][/SIZE][/FONT]
#6 - 8 mars 2009 19:19
Jo, tyvärr så är det det.
Bilagor:
#7 - 8 mars 2009 19:20
miirah skrev:
[SIZE=4][FONT=Arial Narrow]Men dom är ju bara 3 st? [/FONT][/SIZE]

[SIZE=4][FONT=Arial Narrow]Det borde räcka för dom.. 60 L är inte så lite inte [:-9][/FONT][/SIZE]

Jo, tyvärr så är det det.
#8 - 8 mars 2009 19:20
jaja okej.. men jag fixar det på något sätt, men kan ni bara berätta lite om dom ? :D
#9 - 8 mars 2009 19:24
#10 - 8 mars 2009 19:25
Till att börja med så är de inte levandefödare utan amerikanska ciklider ;)
Sen kan du läsa mer om dem här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196&SOK=1
Guest
#11 - 8 mars 2009 19:26
ansjo skrev:

Nej varför då? Ganska mycket information, lite trevligare stil också.
#12 - 8 mars 2009 19:26
ansjo skrev:

grrr.... [:(!]:d
#13 - 8 mars 2009 19:26
Jo det har jag läst =) Men varför står mina under ett blad ? Liksom de har gjort det nu i fler timmar, precis på samma ställe.. ? :S

& sen äter dom ju inte.. vad ska man göra åt något sådant?
#14 - 8 mars 2009 19:27
Narii skrev:
Nej varför då? Ganska mycket information, lite trevligare stil också.

Det tycker jag inte, varken trevligare att läsa eller speciellt mycket information.
Guest
#15 - 8 mars 2009 19:27
Tar ett tag innan de "känner sig hemma"
#16 - 8 mars 2009 19:28
miirah skrev:
Jo det har jag läst =) Men varför står mina under ett blad ? Liksom de har gjort det nu i fler timmar, precis på samma ställe.. ? :S

& sen äter dom ju inte.. vad ska man göra åt något sådant?

Låta dem vara, det tar ibland ett tag innan de känner sig hemma. Du ska se att det är skillnad i morgon:).
#17 - 8 mars 2009 19:29
jaha okey, så de kommer att börja simma och äta sen?

Typ om 1 dygn ellr?
Guest
#18 - 8 mars 2009 19:30
Beror lite på.
De är iaf vanligt att fiskar är skygga i början.
#19 - 8 mars 2009 19:31
Det kanske är bättre om du fortsätter frågandet i rätt forum, för scalarer är sydamerikanska ciklider och inte levandefödare.....

Dessutom om du söker i det forumet så finns det massor av trådar som handlar om scalarer, läs dem och begrunda.

Trots att det hamnat i fel kategori/forum vill jag bidra;

Jag antar att du har köpt små individer, så om de får växa upp i ett för litet akvarie kommer de få en "hoptryckt" kroppsform, scalarer behöver höga akvarier, minst 45-50 cm höjd bör det vara, först då växer de som de skall.
#20 - 8 mars 2009 19:32
Narii skrev:
Beror lite på.

De är iaf vanligt att fiskar är skygga i början.

okej.. a men då vet jag =)
#21 - 8 mars 2009 19:32
tummen skrev:
Det kanske är bättre om du fortsätter frågandet i rätt forum, för scalarer är sydamerikanska ciklider och inte levandefödare.....

Vart hittar men det forumet då? XD
Guest
#22 - 8 mars 2009 19:37
tummen skrev:

Jag antar att du har köpt små individer, så om de får växa upp i ett för litet akvarie kommer de få en "hoptryckt" kroppsform, scalarer behöver höga akvarier, minst 45-50 cm höjd bör det vara, först då växer de som de skall.

De behöver inte få fula fenor för att d är ett lågt kar. Har snackat me endel scalarodlare o de flesta säger att de oftast beror på dålig vattenkvalité.
#23 - 8 mars 2009 19:37
miirah skrev:
Vart hittar men det forumet då? XD

Fortsätt neråt till kat. 2.10.. Eller här:

http://www.zoopet.com/forum/forumdisplay.php?f=121
#24 - 8 mars 2009 19:45
Kanoners :D
#25 - 8 mars 2009 19:55
miirah skrev:
Kanoners :D

Man lär så länge man lever brukar det ju heta...lycka till!:)
#26 - 8 mars 2009 19:58
tummen skrev:
Man lär så länge man lever brukar det ju heta...lycka till!:)

tack =)

Annons