scalarer

#1 - 31 december 2011 12:30
när jag köpte mina scalarer så sa de att man inte skall ha ektozonsalt i karet med dem och jag undrar varför?
jag har sett att ni skrivit lite här och var om att de inte skall ha salt i vattnet. Men jag hittar ingen tråd som förklarar för mig. finns det en tråd som jag inte hittar då jag inte är jätte duktig på att hitta rätt trådar eller är det någon som vet o vill dela med sig :)

Sedan så sa de att scalarerna är en fredlig fisk men de jagar min enda Dania som jag har och en amanoräka men den amano räkan är ju stor och flera cm.
Nu gömmer sig bara räkorna så de klarar sig men är lite orolig för danian.

I mitt 275L har jag nu
4 svarta scalarer
3 praktbotior
4 ancistrus
ca 3 amano räkor
1 dania

Men nu tycker jag att det ser lite lite ut men det är delade meningar med sambon ;)
Om man skulle vilja ha en stimmfisk vad kan man ha då?
Förr har jag alltid haft kardinaltetror men de skall man ju inte ha med scalarer och dem jag köpte är redan ganska stora o vackra så de får ju inte vara för små firrar.
#2 - 2 januari 2012 06:59
salt behöver du aldrig ha i karet. möjligen vid tex svampsjukdom. o då är det enbart dumt att köpa ektozonsalt då det funkar lika bra med vanligt bordssalt från ica.
#3 - 2 januari 2012 07:52
Så länge det är jod fritt annars lär nog amano räkorna stryka med.
#4 - 2 januari 2012 08:36
.

SÖTvattenskar = sött vatten

SALTvattenskar = salt vatten

Salt i sötvattenskar = enbart vid sjukdom

Betvivlar att det är speciellt mycket vatten i floder och sjöar i Sydamerika och Asien......

.
#5 - 2 januari 2012 08:46
Det här med jodfritt salt är en luring :)

Det är Jodid i saltet, inte jod. Det är en rest från forna tider, det har helt enkelt blivit så i folkmun. Det spelar då ingen roll alls. Azur har även han varit inne på detta, vilket är ganska trivsamt. Han utvecklar detta oerhört fint i en tråd här på Zoopet, om så önskas så letar jag gärna upp tråden när jag kommer till en dator :)
#7 - 2 januari 2012 10:20
...det var ingen som bad dig leta upp den....

.:P
#8 - 2 januari 2012 10:29
Tänkte: Bra läsning så förstår alla mer ingående :)

Lätt att hitta var den och asbra är den :D
#9 - 2 januari 2012 10:32
haha good thinking :)
#10 - 2 januari 2012 10:55
hannesc skrev:
salt behöver du aldrig ha i karet. möjligen vid tex svampsjukdom. o då är det enbart dumt att köpa ektozonsalt då det funkar lika bra med vanligt bordssalt från ica.

jag brukar ha i lite salt när fisken börjar "klia" skava mot stenar och dyligt, det är ett gott tecken på att fisken har någon typ av parasit/svamp och då går det lika bra med vilket salt som helst utan jod...;)
#11 - 2 januari 2012 11:00
jod= dåligt med andra ord,,
#12 - 2 januari 2012 11:07
Använder bara salt i akvariumet om fiskarna har sår, eller nisstänkt svamp infektion. Jag har även Scalarer, och det är inga problem om det behövs saltas av någon anledning :)
#13 - 2 januari 2012 11:15
Ja, men inte Jodiden i bordssaltet :D
#14 - 2 januari 2012 11:56
Ja, men inte Jodiden i bordssaltet :D

Har Ektozonsalt hemma. Både "sten" och pulver :p Får loss rätt bra mängder för en billig peng ;)
#15 - 2 januari 2012 12:14
Tack Mathias för länken :)

Ahha jag fick lära mig som barn att det skall vara salt i karet som förebyggande, och det sa de i djuraffären med att man skulle ha i salt i varje vattenbyte. Men inte när amn har scalarer och det sa de förra året 2011 :p

Men vad bra då slipper jag ju det i fortsättningen :)

HAr varit borta över nyår men nu är det lugnare i karet och scalarerna har nu acepterat danian.
Så jag kommer nog låta dem ha det så här o inte fylla på med flera fiskar utan se hur det blir när de alla bott in sig och mina praktbotior är inte lika skygga längre så de visar sig ju nu med =)
#16 - 2 januari 2012 13:05
Onödig och nedlåtande kommentar! Jag tycker inlägget i tråden är klart relevant i sammanhanget. Det florerar så många myter inom hobbyn som är upphöjda till sanningar så kan man avliva någon av dessa myter är det väl bara positivt.
hannesc skrev:
...det var ingen som bad dig leta upp den....

.:P
#17 - 2 januari 2012 14:08
okej. du känner uppenbarligen inte av ironi. jag o mathias skriver rätt mycket här så jag är rätt säker på att han fattade hur jag menade.

så tagga ner lite...
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 2 januari 2012 14:08
toggaj skrev:
Onödig och nedlåtande kommentar! Jag tycker inlägget i tråden är klart relevant i sammanhanget. Det florerar så många myter inom hobbyn som är upphöjda till sanningar så kan man avliva någon av dessa myter är det väl bara positivt.

Det var med all säkerhet avsett som ett skämt

1/ Att det inte går att använda bordsalt för att det innehåller jod är en myt.
2/ Att man behöver salt i akvariet och att det botar sjukdomar är en myt

Så i grunden så behöver man vare sig ektozon eller bordssalt.

Däremot om man får nitrit i akvariet (vilket man inte får i ett välskött akvarium) så kan små mängder av salt minska nitritens skadeverkan på fisken (det tar dock inte bort nitriten i sig)
#19 - 2 januari 2012 14:16
Jag hajade den :)

Men huvudsaken är att alla vet att man hälla i saltet om man vill, jag gör det aldrig ändå :)
#20 - 2 januari 2012 14:17
inte jag heller.
#21 - 2 januari 2012 14:26
Jag tog inlägget med en nypa salt kan man säga :D
#22 - 2 januari 2012 14:31
bara för det behöver du ju inte peppra tråden med inlägg.....

;)
#23 - 2 januari 2012 17:12
Jag tycker salt kan vara väldigt nyttigt att ha i ibland, häller alltid i vi vattenbyte te.x . Salt hjälper ju mot svampangrepp och när det kliar på fisken, som det kan göra ibland. Men det e inte alltid jag använder ektozon-salt jag heller utan vanligt bordssalty utan Jod.

MVH/Figge87
#24 - 2 januari 2012 17:32
Här kom jodet igen, läs den länkade tråden vettja :)
#25 - 2 januari 2012 17:44
127bubbel skrev:
Jag tycker salt kan vara väldigt nyttigt att ha i ibland, häller alltid i vi vattenbyte te.x . Salt hjälper ju mot svampangrepp och när det kliar på fisken, som det kan göra ibland. Men det e inte alltid jag använder ektozon-salt jag heller utan vanligt bordssalty utan Jod.

MVH/Figge87

Här kom jodet igen, läs den länkade tråden vettja :)

*står o nickar instämmande till mathias förslag*
#26 - 2 januari 2012 18:12
Borde stå på förstasidan:

"Det är okej att använda vilket salt som helst!"

Om fiskar har fightas och fått lite småsår, i ett välskött akvarie, kan man då garantera att dom inte får svamp? Jag tänker på om salt i det fallet kan undvika ett svampangrepp alt. påskynda läkningsprocessen?
#27 - 2 januari 2012 18:22
Där är du inne på ett fint spår. I mitt Malawi-fall blev svaret ja.

Sen vet jag inte om någon annan tycker olika. Jag brukar det egentligen inte alls, provat en gång bara :)

Sen om det var saltet som gjorde det bra de vette fåglarna..
#28 - 2 januari 2012 18:25
just till malawi så brukar jag slänga i salt ifall de fått sår som börjat få lite svamp. o det har faktiskt fungerat skitbra. men till vanliga kar göra jag inte det
#29 - 2 januari 2012 18:37
Jag har använt salt om fiskarna har slagits och fått sår på kroppen. Om det beror på saltet, eller om det har skett naturligt, ska jag inte gå ed på, men summan av kontentan ...Såren har läkt snabbt, och det har inte blivit svamp på fiskarna.

Likaså om jag har fått hem fisk med skadade fenor, har de fått gå i "saltbad" ett par tre dagar, och fenorna har läkt helt och det har inte blivit bakterie-/svamp-angrepp på fiskarna. :D

Annons