scalarer

#1 - 9 mars 2011 16:34
hej jag har ett 112 liters akvarium och undrar hur många scalarer jag kan ha just nu har jag fyra:)
#2 - 9 mars 2011 17:01
Rekommenderat antal skalarer till ett akvarium som är på 112 liter är 0 stycken..

Et akvarium som är mindre än 100 cm långt, 50 cm högt och 40 cm brett är för litet i mina ögon..

Sorry kompis, men om djuraffären säger att det går bra så har de ljugit eller så vet de inte vad de snackar om tyvärr..

Om du har fler frågor så är du välkommen att ställa dessa.. :)

MVH// Patrik Hammarlund
#3 - 9 mars 2011 20:41
håller med pikachu
#4 - 10 mars 2011 14:04
ok ,tack men vad ska jag göra nu?
#5 - 10 mars 2011 14:10
se om du kan byta in dom mot fiskar som passar till ditt kar.
#6 - 11 mars 2011 07:12
Eller så behåller du scalarerna och köper ett större kar när dom har vuxit till sig lite. Vips! Så har du två akvarium istället för ett och därmed dubbelt så mycket nöje =)
#7 - 11 mars 2011 13:17
jag har en scalare som är ca 10 cm och en annan som är typ 7 cm . dom två brukar lägga ägg väldigt ofta när äggen kläcks börjar det simma runt små yngel men sedan äts dom upp. men i djuraffären sa dom att jag kunde ha fyra om jag inte dog så mycket andra fiskar. men dom ljög säkert.
#8 - 11 mars 2011 13:18
förlåt det ska va tog inte dog
#9 - 11 mars 2011 13:20
man kan tyvärr inte lita på djuraffärer alltid. de säger rätt mycket för att få sälja sina fiskar o saker. tyvärr.

scalarer behöver ett kar som är minst 50-55 cm högt. hur högt är ditt kar?
jag skulle se om jag kunde byta in dom. 10 cm är rätt stor scalar
#10 - 11 mars 2011 13:35
när jag köpte han var han en liten unge. jag kollade precis akvariet var 36cm högt. men vad ska jag då ha för fiskar jag har en silverhaj också som har blivit stor 10 cm lång. och två guldbarber tror jag att dom heter
#11 - 11 mars 2011 13:55
silverhaj funkar inte heller i det karet
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266&SOK=1

guldbarb är en stimfisk så du behöver minst 6
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=207&SOK=1

titta i zoopets artbeskrivningar för att hitta fiskar som passar till ditt kar.
#12 - 11 mars 2011 13:59
jag har haft fler guldbarber. oj vad dom har ljugit i affären då. du sa nåt om att byta in scalarer? jag bor i uddevalla
#13 - 11 mars 2011 14:00
jo som sagt så säger dom att det ofta går hur bra som helst. mitt tips är att läsa på om fiskarna före du går o köper.

ja fråga om de kan ta emot dom o att du kan få ta nån annan fisk istället
#14 - 11 mars 2011 14:04
kan du nåt bra tips då vad jag ska ta för fisk
#15 - 11 mars 2011 14:07
som jag sa. sök själv istället :)

http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
#16 - 11 mars 2011 14:09
ok
#17 - 11 mars 2011 14:29
En scalare på 10 cm är väl egentligen inte mer än halvvuxen. Jag har sett rejäla scalarer, som om jag minns rätt (var längese´n), var åtminstone 20 cm höga, och rejält biffiga. Det går kanske att ha ett par 10 cm scalarer i ett 112-liters tillfälligt, som lekkar eller så, men för att fenorna ska utvecklas bra bör de ha ett kar som är minst 45 cm, men ännu hellre 50-60 cm.

Finns gott om fiskar du skulle kunna ha i ett 112-liters. Själv har jag ett 112-liters som bl.a innehåller 18 pirangatetror, 10 dvärgbotior, några ancistrus, några bågfensciklider, och ett numer okänt antal pygmépansarmalar.
#18 - 11 mars 2011 14:54
det är bara 1 som är 10 cm en som är 7 cm en som är 5 och den minsta som är väldgt liten typ 3 cm
#19 - 11 mars 2011 15:17
jo men ditt kar är för litet ändå för dom. de kommer inte utveckla sina fenor ordentligt.
#20 - 11 mars 2011 17:49
fenorna är väldigt långa
#21 - 11 mars 2011 18:02
ja exakt. därför behöver de ett större kar.
#22 - 17 mars 2011 22:07
pikachu skrev:
Rekommenderat antal skalarer till ett akvarium som är på 112 liter är 0 stycken..

Et akvarium som är mindre än 100 cm långt, 50 cm högt och 40 cm brett är för litet i mina ögon..

Sorry kompis, men om djuraffären säger att det går bra så har de ljugit eller så vet de inte vad de snackar om tyvärr..

Om du har fler frågor så är du välkommen att ställa dessa.. :)

MVH// Patrik Hammarlund

Beror väl på storlek på skalarerna? Jag har ett 112 L lek akvarium för mina skalarer, Aldrig haft några problem, dem mår bra och leker som galningar. Mina är hyffsat stora. Dem leker varannan vecka så har massvis med olika kullar. Brukar låta dem gå i mitt större kar för vila nån månad ibland. dem forsätter leka lika mycke där också. men för 2 skalarer size small eller medium så anser jag att 112 räcker.
#23 - 17 mars 2011 22:56
DaskeN skrev:
Beror väl på storlek på skalarerna? Jag har ett 112 L lek akvarium för mina skalarer, Aldrig haft några problem, dem mår bra och leker som galningar. Mina är hyffsat stora. Dem leker varannan vecka så har massvis med olika kullar. Brukar låta dem gå i mitt större kar för vila nån månad ibland. dem forsätter leka lika mycke där också. men för 2 skalarer size small eller medium så anser jag att 112 räcker.

Generellt sett så spelar storleken ingen som helst roll, då skalarer är för stora fiskar..

Även som lekkar anser jag att 112 liter är för litet och dessutom så är jag helt hundra att personen i fråga inte har ett större akvarium, av den anledningen svarade jag som jag gjorde..

Hur höga är dina skalarer?

Skalarer kan bli 26 cm om de får utveckla sina fenor ordentligt och då är ett kar på ENBART 112 liter på tok för litet även som lek akvarium..

Jag har haft fullvuxna skalarer själv och vet hur höga de kan bli om de får chansen att växa ut ordentligt..
En hög fisk som kräver höga akvarium, man kan använda 50 cm:ers kuber som lek akvarier utan problem tycker jag, då dessa kuber är runt 45 cm höga (så helt kubiga är de väl inte, även om de kallas kuber) allt under 40 cm på höjden ser jag som djurplågeri i mina ögon när det gäller skalarer..

Obs: Om du vill ta det här till ytterligare diskution är du mer än välkommen till min inkorg då man inte bör hålla diskutioner i en tråd med en fråga sålänge det inte kan hjälpa personen som har ställt frågan vilket jag inte anser att denna diskution inte kommer att göra..

MVH// Patrik Hammarlund
#24 - 18 mars 2011 23:03
pikachu skrev:
Generellt sett så spelar storleken ingen som helst roll, då skalarer är för stora fiskar..

Även som lekkar anser jag att 112 liter är för litet och dessutom så är jag helt hundra att personen i fråga inte har ett större akvarium, av den anledningen svarade jag som jag gjorde..

Hur höga är dina skalarer?

Skalarer kan bli 26 cm om de får utveckla sina fenor ordentligt och då är ett kar på ENBART 112 liter på tok för litet även som lek akvarium..

Jag har haft fullvuxna skalarer själv och vet hur höga de kan bli om de får chansen att växa ut ordentligt..

En hög fisk som kräver höga akvarium, man kan använda 50 cm:ers kuber som lek akvarier utan problem tycker jag, då dessa kuber är runt 45 cm höga (så helt kubiga är de väl inte, även om de kallas kuber) allt under 40 cm på höjden ser jag som djurplågeri i mina ögon när det gäller skalarer..

Obs: Om du vill ta det här till ytterligare diskution är du mer än välkommen till min inkorg då man inte bör hålla diskutioner i en tråd med en fråga sålänge det inte kan hjälpa personen som har ställt frågan vilket jag inte anser att denna diskution inte kommer att göra..

MVH// Patrik Hammarlund

Personen undrade hur många skalarer man kan ha i ett 112L du skriver inga, ja anser att man kan det? så den diskutionen har väl absolut anledning att vara här? Mitt 112L har dessa mått: Höjd 45 längd 72 djup 35... Hemmabygge. Visst kan jag hålla med att fullt utvecklade Skalarer behöver plats. speciellt höjd. Men mina förra lekpar ja haft i ett akvarium med 40 i höjd utvecklades ordentligt och stora. så tror det beror på så mycke mer en just höjd. Kvalite på fisk, Kvalite på vatten, Foder osv osv osv.

Vad har du för mått på ditt 112L Filip?
#25 - 19 mars 2011 07:13
Om du kan ha skalarer i ett 112 liters kar beror på flera faktorer. Måtten på karet, antal fiskar, storlek på dessa osv. Rent generellt kan man säga nej på den frågan då ett 112 liters kar oftast är för lågt, om det nu inte är ett hemmabygge.
I tex en 50-kub som jag själv haft ett par stycken, skulle det funka utmärkt med ett lekpar eller ett gäng yngel för uppväxt, men definitivt inte när de börjar bli såpass stora att de börjar para ut.
Skalarer bör ha ett kar som är 50 cm högt för att utvecklas bra, visst överlever de i lägre kar med men utseendemässigt blir de lätt sämre med dåliga fenor osv, så jag anser personligen att ett 112 liters kar är för litet för skalarer.
#26 - 20 mars 2011 01:59
ansjo skrev:
Om du kan ha skalarer i ett 112 liters kar beror på flera faktorer. Måtten på karet, antal fiskar, storlek på dessa osv. Rent generellt kan man säga nej på den frågan då ett 112 liters kar oftast är för lågt, om det nu inte är ett hemmabygge.

I tex en 50-kub som jag själv haft ett par stycken, skulle det funka utmärkt med ett lekpar eller ett gäng yngel för uppväxt, men definitivt inte när de börjar bli såpass stora att de börjar para ut.

Skalarer bör ha ett kar som är 50 cm högt för att utvecklas bra, visst överlever de i lägre kar med men utseendemässigt blir de lätt sämre med dåliga fenor osv, så jag anser personligen att ett 112 liters kar är för litet för skalarer.

Ja har 3 lekpar det största har ja slutat leka av, Honan är just nu ca 20cm hög. fullt utvecklade fenor och ser riktigt bra ut. det lekparet som går i 112 just nu är ca 13-15cm höga. sen kan ja hålla med om att man inte bör ha för många i ett 112. ja har aldrig mer än 2st. oavsett storlek i mitt 112. yngel går där 2 veckor sen flyttas dem till 30 och 20 L där dem går tills dem utvecklat sina fenor och ätit upp sig ordentligt på Artemia. sen iväg med dem till butik. gjort så i flera år. och aldrig haft problem med varken sjukdomar eller plötslig död i någon skalar burk, (bortsett från en del Yngel, men det är ju helt normalt)
#27 - 21 mars 2011 22:02
Ni säger att man MÅSTE ha 50 cm... Men det spelar väl ingen större roll om det är 5 ynka centimeter kortare?
#28 - 21 mars 2011 22:10
tycker jag visst det gör. 50 är minimikrav. eller tillomed 55.
#29 - 21 mars 2011 22:15
Jag odlade lite Scalarer förut, men då körde jag ett 310 l kar. Fast jag tycker att 45 och 50 cm inte är så stor skillnad.
#30 - 21 mars 2011 22:16
45cm står det i artbeskrivningen men jag förstår vad ni menar av vad jag sett.
#31 - 21 mars 2011 22:31
Auratusen skrev:
Jag odlade lite Scalarer förut, men då körde jag ett 310 l kar. Fast jag tycker att 45 och 50 cm inte är så stor skillnad.

Du kanske inte bryr dig så mycket, men skalarernas fenor kommer med stor sannolikhet att göra det..

50 cm är ett minimum oavsätt vad det står i den där artbeskrivningen, för att skalarer ska trivas ordentligt ska karet vara på minst 70-80 cm..
#32 - 21 mars 2011 23:17
pikachu skrev:
Du kanske inte bryr dig så mycket, men skalarernas fenor kommer med stor sannolikhet att göra det..

50 cm är ett minimum oavsätt vad det står i den där artbeskrivningen, för att skalarer ska trivas ordentligt ska karet vara på minst 70-80 cm..

Nä, det kanske jag inte gör. Jag har börjat bry mig allt mindre om sällskapsfiskar. Anser det mera som foder och kan ge sånna till Channor och liknande utan att blinka. Tycker det bara är roligt att se en Channa flyga på t ex en sorgmanteltetra så det bara dammar fjäll (det är väl en liten sadistisk sida man har :))

Fast det beror väl också på storleken på fisken. En helt fullvuxen behöver ju lite större kar, men om de inte är full lika stora så ska det ju gå att köra i mindre kar.
#33 - 21 mars 2011 23:39
Förr eller senare kommer scalarerna oavsett växa ur det akvariet, även om det funkar för dem i nuläget... Ska man ha fiskar så får man ju faktiskt ge dem vettiga förutsättningar att ha ett bra liv :) Sedan har det ju även att göra med antalet fiskar, höjd, etc. Jag har kört scalarer ett tag i mitt 200-liters, 100*40*50, och att ha dem i något mindre är inget jag skulle få för mig. Så om du inte vill göra dig av med fiskarna så titta runt lite på större akvarier, så kan du ha ditt 112-liters till någon mindre fisk. Och om du hittar en fisk du är intresserad av så kolla vad den har för storlekskrav (samt vattenvärden, inredning, etc...) innan de i affären lurar i dig att det går hur bra som helst. Scalarer är inte det stora problemet i de här fallet, men ändå.
#34 - 22 mars 2011 18:50
Auratusen skrev:
Nä, det kanske jag inte gör. Jag har börjat bry mig allt mindre om sällskapsfiskar. Anser det mera som foder och kan ge sånna till Channor och liknande utan att blinka. Tycker det bara är roligt att se en Channa flyga på t ex en sorgmanteltetra så det bara dammar fjäll (det är väl en liten sadistisk sida man har :))

Fast det beror väl också på storleken på fisken. En helt fullvuxen behöver ju lite större kar, men om de inte är full lika stora så ska det ju gå att köra i mindre kar.

Dock så räknar inte jag riktigt skalarer till sällskapsfiskar, då de inte går ihop med så mycket faktiskt om man ser till att de varken ska hoppa på fisken i fråga eller bli påhoppade..
Som exempel kan jag ju säga att de varken kan hållas med guramis eller paletter, palettterna hoppar på skalarerna och guramisarna åker på stryk av skalarerna..
Skalarer ska heller inte hållas med levande födare då de ger även dessa en del skryk..

Därimot kan man ha paletter och guramis ihop då de lever på helt olika skikt i karet, dock förutsätter det att karet är cirka 50 cm högt eller liknande..

Över lag så räknar jag få ciklider till sällskapsfisk kretsen då de oftast är för aggresiva eller för skygga..
Sällskapsfiskar är även lätta fiskar för det mesta och apistogrammor är till exempel hyfsat kränsa och skygga, dessutom är de bottenlevande och skule ha svårt med konkurrensen i ett vanligt sällskaps kar..

Även jag skulle kunna stoppa ner ett gäng tatror eller levandefödare till channor eller liknande utan att funder så mycket..

Om du vill diskutera det här mer så är du välkommen att skicka ett privat medellande..
#35 - 22 mars 2011 22:21
pikachu skrev:
Dock så räknar inte jag riktigt skalarer till sällskapsfiskar, då de inte går ihop med så mycket faktiskt om man ser till att de varken ska hoppa på fisken i fråga eller bli påhoppade..

Som exempel kan jag ju säga att de varken kan hållas med guramis eller paletter, palettterna hoppar på skalarerna och guramisarna åker på stryk av skalarerna..

Skalarer ska heller inte hållas med levande födare då de ger även dessa en del skryk..

Därimot kan man ha paletter och guramis ihop då de lever på helt olika skikt i karet, dock förutsätter det att karet är cirka 50 cm högt eller liknande..

Över lag så räknar jag få ciklider till sällskapsfisk kretsen då de oftast är för aggresiva eller för skygga..

Sällskapsfiskar är även lätta fiskar för det mesta och apistogrammor är till exempel hyfsat kränsa och skygga, dessutom är de bottenlevande och skule ha svårt med konkurrensen i ett vanligt sällskaps kar....

Sorry, men här håller inte jag med dig på så många ställen...
#36 - 22 mars 2011 22:30
pikachu skrev:

Sällskapsfiskar är även lätta fiskar för det mesta och apistogrammor är till exempel hyfsat kränsa och skygga, dessutom är de bottenlevande och skule ha svårt med konkurrensen i ett vanligt sällskaps kar..

Även jag skulle kunna stoppa ner ett gäng tatror eller levandefödare till channor eller liknande utan att funder så mycket..

Om du vill diskutera det här mer så är du välkommen att skicka ett privat medellande..

inte jag heller....
#37 - 22 mars 2011 23:38
pikachu skrev:

inte jag heller.
#38 - 23 mars 2011 00:00
Jag har haft Scalarer i många olika omgångar och även odlat relativt mycket.

Jag skall inte gå in på storleken på burkar. Men generellt används för små akvarier vid odling.
Framför allt i steget från yngel till försäljnings storlek.

Scalarer i sälskaps akvarier har jag alltid haft i princip samt Palettciklider och ofta Mosaikgurami.
Jag vet att det kanske inte är riktigt biotop riktigt men jag gillar dessa fiskar.

I min dottersons akvarium simmar nu en grupp på 5 relativt stora Scalarer, ett par Mgurami och ett par Paletter. Tillsammans med ett okänt antal levandefödare och en samling malar. Paletterna bor ihop med en chokladmal. Riktig fisksoppa i ett 240 l med andra ord. Men ingen ständig fight utom när Guramisarna och Scalarerna leker. Då håller de rent i reviret. Men man skall inte räkna med att det blir så många yngel som överlever.
#39 - 23 mars 2011 19:09
Det finns ingen som tvingar er att hålla med, jag talar med erfarenheter som bakgrund i huvudsak..
Ni kanske har andra erfarenheter och då är väl det bra för er.. :)
#40 - 23 mars 2011 22:26
pikachu skrev:
Ni kanske har andra erfarenheter och då är väl det bra för er.. :)

Jepp, så är det troligen.

Annons