Hej
Två honor kan "leka" och bete sig som ett par, men även ditt andra förslag kan inträffa, att de helt enkelt inte trivs ihop. Jag hade ett scalarepar för några år se´n, som lekte, och vaktade ynglen bra, och aldrig slogs. Men efter ett tag så dog honan, och jag köpte en ny, som var vildfångad. De gick tillsammans ett långt tag utan att nå´t hände, men efter ett tag så lekte de. Allt såg bra ut, tills ynglen nästan var frisimmande, då gav sig honan på hanen och gav honom rejält med stryk. Han såg förskräcklig ut, men skadorna läkte rätt fort. De kom uppenbarligen inte så bra överens.
Jag skulle inte ha mer än ett par. I ett akvarium så har de "överblivna" individerna ingenstans att ta vägen, och kommer att bli ganska hårt jagade av paret. I naturen lever de i grupper, och lämnar gruppen när de ska leka. I akvarium så kan de inte det, och brukar störa sig rätt mycket på andra scalarers närvaro. Det kan till och med hända att en eller två andra scalarer lägger sig i, och förstör leken för paret. Jag har haft två par som lekte i varsin ände av ett 375-literskar. De var i luven på varandra ganska ofta. För att det ska funka behöver man nog ha ett större kar, och/eller mycket växter och gömställen. Så länge de inte leker kan man ha fler, men när de har bildat par bör man nog inte ha fler. i mitt 375-liters var det ofta stridigheter mellan dem när jag hade 4-6 stycken.
I ditt fall så skulle jag köpa fler, i och med att du inte är säker på att det är en hane och en hona. Och om det nu är det, så kommer de inte överens. Det bästa är att köpa ca 6 stycken, och låta dem välja partners själva, och se´n flytta bort de som blir över. Jag skulle gissa att du har två honor, eftersom du aldrig har sett äggen bli befruktade. Blir alla äggen vita rätt fort?
MVH Micke