Scalarepar?

#1 - 6 juni 2005 15:42
Har två scalarer som beter sig lite underligt. Dom bråkar stundvis så övriga invånare i karet flyr in i hörnen.För att sedan simma runt som om dom var bästisar.Det underliga är när honan lagt rommen så vaktar dom rommen i något dygn sen jagar honan som lagt rommen iväg den andra scalaren.Har aldrig fått se om rommen blir befruktad.Kan det vara två honor eller kan vissa scalarer gå mindre bra ihop. Hade honan ihop med en annan hane som tyvärr dog och dom funka jättebra ihop.En annan fråga,har ett kar på 300loch har som sagt två scalarer och har även tre mosaikguramis och några malar.Skulle gärna vilja ha fler scalarer eller har jag ett för litet kar?Har nämligen fått ett tips om att scalarerna blir lugnare av att var fler, stämmer det?
#2 - 6 juni 2005 18:27
Hej

Två honor kan "leka" och bete sig som ett par, men även ditt andra förslag kan inträffa, att de helt enkelt inte trivs ihop. Jag hade ett scalarepar för några år se´n, som lekte, och vaktade ynglen bra, och aldrig slogs. Men efter ett tag så dog honan, och jag köpte en ny, som var vildfångad. De gick tillsammans ett långt tag utan att nå´t hände, men efter ett tag så lekte de. Allt såg bra ut, tills ynglen nästan var frisimmande, då gav sig honan på hanen och gav honom rejält med stryk. Han såg förskräcklig ut, men skadorna läkte rätt fort. De kom uppenbarligen inte så bra överens.

Jag skulle inte ha mer än ett par. I ett akvarium så har de "överblivna" individerna ingenstans att ta vägen, och kommer att bli ganska hårt jagade av paret. I naturen lever de i grupper, och lämnar gruppen när de ska leka. I akvarium så kan de inte det, och brukar störa sig rätt mycket på andra scalarers närvaro. Det kan till och med hända att en eller två andra scalarer lägger sig i, och förstör leken för paret. Jag har haft två par som lekte i varsin ände av ett 375-literskar. De var i luven på varandra ganska ofta. För att det ska funka behöver man nog ha ett större kar, och/eller mycket växter och gömställen. Så länge de inte leker kan man ha fler, men när de har bildat par bör man nog inte ha fler. i mitt 375-liters var det ofta stridigheter mellan dem när jag hade 4-6 stycken.

I ditt fall så skulle jag köpa fler, i och med att du inte är säker på att det är en hane och en hona. Och om det nu är det, så kommer de inte överens. Det bästa är att köpa ca 6 stycken, och låta dem välja partners själva, och se´n flytta bort de som blir över. Jag skulle gissa att du har två honor, eftersom du aldrig har sett äggen bli befruktade. Blir alla äggen vita rätt fort?

MVH Micke
#3 - 6 juni 2005 20:50
Tackar för svaret,en del av äggen blir vita.Varför blir dom det?
#4 - 6 juni 2005 21:11
borde inte det vara för att de börjar mögla eller något sånt? vad jag förstått borde honan plocka bort dem men jag är inte så erfaren annat än vad jag läst här på forumet
#5 - 6 juni 2005 21:41
De blir vita för att de blir angripna av svamp, och är de obefruktade, så angrips alla äggen av svamp.
#6 - 7 juni 2005 04:23
[QUOTE=Micke_A]De blir vita för att de blir angripna av svamp, och är de obefruktade, så angrips alla äggen av svamp.[/QUOTE]
Hej, jag har märkt att när mina scalarer lägger ägg (som dom gör hela tiden) är en del vita när de läggs, det kan väl inte vara svamp på när de kommer ut, eller?
MVH
Annelie
#7 - 7 juni 2005 06:38
Har också märkt att en del ägg är vita väldigt snabbt,det borde väl ta en tid innan äggen blir angripna? Vad ska man göra för att undvika att äggen blir angripna av svamp?Funderar på att skaffa ett nytt litet gäng scalarer,men har hittills inte hittat så små guldscalarer,och får väl försöka ge bort mina stora scalarer så dom slipper leva singelliv.hälsnvickan
#8 - 7 juni 2005 13:02
Hej

Äggen är vitaktiga när de läggs, men har jag för mig blir grå snart om de är befruktade.

Har man ett bra par, så är det bara ett fåtal ägg som blir angripna av svamp. Sköter paret sitt jobb så ska man inte behöva göra nå´t. Om du har en hane och en hona, så kanske hanen är steril, eller så låter honan honom inte befrukta äggen, eftersom de tydligen inte kommer överens nå´t vidare.

Du skriver att de är små? Det kan helt enkelt vara så att de är oerfarna, eller att hanen kanske inte är könsmogen än? Se´n är det ju inte ett måste att ha scalarer av samma variant, alla färgvarianter är samma art, och vid parbildningen så bryr de sig inte om vilken färg partnern har. Däremot så klarar vildformen förmodligen av att sköta ynglen bättre än de andra varianterna, då de svarta ränderna förmodligen fungerar som en signal till ynglen.

MVH Micke
#9 - 9 juni 2005 20:45
Hej

Enligt min mening så har dom flesta Scalarer sönderavlats i just yngelvården, allså att man tagit bort ägg och yngel ifrån sin föräldrar i flera generationer. Jag har haft säkert en 30par under alla åren jag haft akvariefiskar och av dessa så har ungefär 10st haft perfekt yngelvård.

En del Scalarer har väldigt svårt att få tillbaka yngelvården, mina erfarenheter är att asien odlade Scalarer är svårast att få en fungerande yngelvård på emot för tex danskodlade. Bäst är att använda viltfångade föräldrar. Det kan också bero på andra omständigheter som att det kan vara för livligt med trafik både utanför och innanför akvariet och att man släcker lyset i akvariet.

Jag har gjort en artikel om hur jag odlar mina Scalarer som ligger ute på Västra aros akvarieförening (vaaf.se) och gå sen i på artiklar.

MVH
Johan

Annons