Scalarens fenor

#1 - 21 februari 2007 22:59
Ni som har sett lite olika scalarer - kan fenorna se väldigt olika ut? Vi har just nu två stycken i karet. Den ena har de där jämna fina linjerna som man t ex ser på bilden på Pterophyllum scalare som finns här på nätet. Den andre vi har är mycket mera "fransig". Svårt att beskriva, men dels är fenorna mycket längre, mera som siamesisk kampfiskhane. Och så mera hängande och fransiga ser nästan lite trasiga ut. Är detta en naturlig variation? Eller är något fel med honom?

Den har samma färg som den på följande sida, som faktiskt också är lite sådär fransig:

http://www.drpez.org/albums/Atlas_Escalares/abf.thumb.jpg
#2 - 21 februari 2007 23:10
är inte det en skalar i slöjvariant.....koiskalar kanske??
#3 - 22 februari 2007 01:18
macke_fisk skrev:
är inte det en skalar i slöjvariant.....koiskalar kanske??

Tack, det verkar stämma, en slöjvariant. Fast koi tror jag inte. Vår är svart med lite blått skimmer i. Ska försöka få in en bild här någon dag.
#4 - 23 februari 2007 23:20
Bifogar en länk med en bild på vår scalare. Antar att det är en slöjvariant. Jag hittade lite info, färgen verkar kallas leopard.

Jag tog på den sidan där det finns en skada (?). Finns det någon som ser vad det är för något? Det har varken blivit större eller mindre på två månader nu, ser liksom ut som om en bit av huden hyvlats bort. Nu har det däremot börjat se lite "luddigt" ut. Kan det vara svamp i det? Inga andra fiskar har något liknande, så det är inget som verkar smitta. Finns det något vi bör göra?

Ursäkta prickarna på glaset... [:o]

http://www.flickr.com/photos/rebecka/400163288/
#5 - 24 februari 2007 13:17
Japp, det är en slöjscalare. En framavlad variant, i naturen skulle den inte klara sig. Jämförelsen med slöjkamphanar är rätt bra, då deras långa fenor också är framavlade. Den har rätt ovanlig färg ser det ut som. Vad skadan är är svårt att se, börjar den bli luddig så är det förmodligen svamp, prova att hälla i salt.
#6 - 24 februari 2007 16:15
Tror du det finns någon chans att det kan läka ut, alltså kan den få sin mörka färg tillbaka?

Annons