Scalaren ser konstig ut!

#1 - 14 november 2006 19:02
Hejsan.

Jag måste akut be om råd. Jag misstänker att en av mina två scalarer har blivit sjuk eller liknande, men jag kan inte hitta några symptom som liknar det scalaren har!

Den ena scalaren har en liten klumpig bit hängande ut ur undersidan, där analöppningen är ungefär. Det ser ut som om tarmarna/inälvorna ska komma ut eller något, men det är inte alls mörkt, snarare ljust, genomskinligt med lite rosa inslag.
Jag förstår ingenting.
Hur gör de när de lägger ägg? Lägger de dessa i en klump/klumpar, eller lägger de dem en och en?

Fisken är även lite tjock runt om frammåt buken så att säga.
Någon som sett detta förut?

MVH Scalaren.
#2 - 14 november 2006 19:18
Kan vara en hona som är på väg att lägga rom,jagar hon bort dem andra fiskarna så är det säkert att hon är på väg att lägga ägg.
#3 - 14 november 2006 20:00
Nja, de andra fiskarna är faktiskt inte så framme just nu som de brukar vara... (har svärdbärare och kardinaltetror)
Men den andra scalaren är framme och följer efter den som ser "skadad/sjuk" ut.
Scalaren som jag menar och är orolig för äter mat som den ska, simmar som den ska och så vidare, men den simmar ifrån den andra scalaren ibland. Den andra scalren är nämligen på denna och "pussas" lite agressivt. Småbiter ibland den som har något som halvt om halvt hänger ut ur buken. Oftast smågnabbas den i ansiktet på den andra fisken.

Visst derkar det konstigt!?!

MVH Scalaren
#4 - 14 november 2006 20:18
är det små röda trådliknande saker?
#5 - 14 november 2006 20:28
Nej, snarare som en tjockare inälvsliknande sak som verkar ha små blodkärl längst inne i sig. Den är ca 3-4 mm tjock och sticker ut ungefär lika mycket. Om jag inte missminner mig, såg det inte alls ut så imorse och det har inte förrändrats så mycket under de senaste två och en halv timmarna sedan jag uppmärksammade det. Att jag kan se blodkärlen (om det nu är det) beror på att det är rätt genomskinligt och ljust.

Kan fisken vara sjuk?
Ni som fått ägg av scalarer, låter detta som något ni upplevt?
Bilagor:
#6 - 14 november 2006 20:50
Har nu tittat på scalarerna en stund.
Ja - scalaren jagar helt klart bort andra fiskar som blir för närgående. De andra fiskarna håller sig undan och gömmer sig så fort scalaren gör en snabb rörelse.
Båda scalarerna håller på att putsa på pumpen hela tiden.
Scalaren med `bihanget` simmar sakta med jämna mellanrum rakt upp mot ytan och drar bihanget och buken mot pumpen.
Sedan börjar de om. De putsar och sedan drar scalaren buken mot pumpen igen... osv.

Konstigt...

MVH Scalaren
#7 - 14 november 2006 21:01
Det låter definitivt som det är lek på g.
#8 - 14 november 2006 21:30
Oj, jösses...

Men ska de lägga ägg på pumpen? Hur ska det gå då???

Då behöver jag inte vara rädd längre för att den stakars fisken ska dö för mig - hoppas jag.
#9 - 15 november 2006 07:19
Så länge de inte lägger direkt vid insug utblås så ska det nog gå bra. Normalt lägger de på blanden till storblandiga växter, har du några sådanna? När vi inte hade det så la våra skalarer ägg på röret till insuget.
#10 - 15 november 2006 17:02
Nej, några sådana växter har jag inte. Får väl skaffa mig det för deras skull.
Får ta mig en titt senare och se vad som hänt under dagen.
#11 - 15 november 2006 17:48
Hade liknande på mina kampfiskar jag hade men det var mask som såg ut så nu vet jag inget om scalarer men det låter på pricken som det såg ut på mina kampare
#12 - 15 november 2006 19:17
Dem kan lägga på utsuget lika bra som dem kan lägga på en blad det är vad dem faller sig in att göra.Men tyvärr så kommer dem inte att vara sanolikt kvar(Romen)dagen efter efter som föräldrarna äter upp sina ägg själva efter som den inte har lärt sig vad yngelvård är tyvärr så jag hade inte hoppas på det för mycket.Har hänt mig ett antal gånger.
#13 - 22 november 2006 16:02
Jaha. Så här gick det.

Det var lek på G jajamen! De hade det jättefint där tillsammans med pumpen. (fniss, så det låter).
Men dagen efter var det inga ägg kvar nej, de hade ätit upp dem alla. Och den där konstiga utbukten på den ena scalaren var också borta.
Tyvärr blev det inte mer än så. Suck.
Men å andra sidan vet jag nu vad det var som var `fel´ på min scalar och ingen av dem har dött - vilket jag först fruktade.
Nu är jag en erfarenhet rikare och vet vad som händer om det sker igen.
#14 - 23 november 2006 01:00
Och det lär ske igen om ca 2-3 veckor. Skaffa en stor svärdplanta eller något annat lämpligt för dem att lägga rommen på så snart som möjligt.

Annons