Scalarehona med "utslag"?

#1 - 14 oktober 2004 20:42
Har ett par lyckliga (tror jag i alla fall) scalarer i mitt 358 liters kar. De leker titt som tätt - säkert två, tre gånger i månaden men är totalt ointresserade att hålla rommen vid liv mer än ett dygn. Sedan blir det romfrossa men det ironiska är att de lever jävel med de andra fiskarna i karet (stora malar och stora stim med tetror) och då klarar sig rommen.

Men nu är det inte det som är problemet. Problemet är att min scalarhona, ca 15-17 cm har fått ett par tre konstiga utslag vid "nosen". Skall jag vara ärlig så ser det ut som tonårsifinnar alldeles "nyklämda". Hon verkar inte må dåligt av dem men det är väl ingen vacker syn. Hon har ju som sagt var lekt idag så så himla dåligt kan hon väl inte må.

Min fråga är hur jag skall få bort dessa sår/utslag? Saltbad i en hink eller?

Mvh

David B.
#2 - 14 oktober 2004 20:52
Avvakta. Det bästa är inte alltid medecinering
#3 - 14 oktober 2004 20:55
Tack Simo...

Är väl inne på den linjen själv men det är ju inga tjusiga blemmor hon fått. Fast hon äter och mår lika bra som vanligt. Det är inte överbefolkat i karet, jag byter vatten regelbundet och inga konstiga tillsatser eller konstigheter överhuvudtaget finns i vattnet.

David B. som verkligen gillar sitt scalarepar...ser för jäkla roliga ut när de vaktar rommen och agerar kamikazepiloter och attackerar som en frisbee, mångdubbelt större malar...

#4 - 14 oktober 2004 21:05
Hehe. Tror nog det är lungt, men det kan ju vara hålsjuka eller nått liknande. Men som sagt, du upptäcker det nog i god tid [:-100]
#5 - 14 oktober 2004 21:32
Hålsjukan? Vad är det?

David B.

Annons