Scalare yngel HJÄLP!

#1 - 18 juli 2006 20:52
Har Precis fått scalare yngel efter en lång väntan från ägg till yngel som låg på bladet o splattrade. Nu är de fri simmande. Först ville jag låta dem ta hand om dem själva. Men hela tiden kom andra fiskar o festade på dem. Har nu tagit upp dem i en skål som jag ställt på akvarie belysningen för att den ska hålla värmen uppe. Hur ofta behöver man byta vatten i skålen?

Nu till huvud frågan.

Vad ska jag mata de små med?
Har försökt föda upp artemia men det funkade inte för mig. Det måste finnas annat sorts foder som man kan föda upp dem med. ??

Tack!
/Marcus
#2 - 18 juli 2006 21:55
Artemia är det bästa, det finns en speciell artemiakläckare att köpa, som är enkel att använda, till och med jag lyckades kläcka artemia med den, och då klarar nog alla det [:o] Annars kan du kanske försöka med yngelflingfoder, eller frysta vattenloppor eller nå´t liknande.

Det bästa vore om du flyttade de andra fiskarna, om du har nå´t mer akvarium, och låter ynglen gå kvar hos föräldrarna. Vad jag har fattat så brukar yngel som får vara kvar med föräldrarna växa bättre, och de blir nog bättre yngelvårdare själva när de blir stora. Scalarer som tar hand om ynglen verkar, om inte sällsynta, i alla fall inte jättevanliga, och har man ett par som gör det, så ska man nog försöka låta dem ta hand om ynglen, så att deras yngelvårdsegenskaper förs vidare, i den mån det handlar om inlärning. Jag tror det handlar både om det, och genetiska förutsättningar.

Jag har ett par som är i lektagen, ska bli intressant att se om de tar hand om ynglen.

Annons