Scalare yngel, hjääälp!!!!!

#1 - 16 juni 2006 23:07
Min Koi hane och Guld hona har igen lagt rom. Såg nu i dag att dom små äggen rörde på sig. Honan och hanen frösökte att äta upp dom som rörde på sig. Så jag lyfte över bladet i en plastback med vatten från akvareit och satte i en syrepump.

Hur sjutton får jag dessa små korn med svans att nu växa?

Hjälp!!!!!!
#2 - 16 juni 2006 23:22
Det var dumt gjort att flytta ynglena!

Dom äter inte upp dom utan dom håller reda på dom genom att fånga upp dom i munnen och sedan spotta tillbaka dom till dom andra småttingarna.
Det är en del i yngelvården och dom kan samla på sig upp till 20 st yngel i munnen på en gång och ha dom där upp till över en minut för att sedan spotta ut dom som ett litet moln till klungan där dom andra hänger och dinglar.
Vissa scalarer klarar av att sköta sin avkomma på detta sätt medans andra äter upp till slut.
Nästa gång dom leker vilket dom säkert gör innom max 2 veckor om du byter lite vatten.
Låt dom då hålla på med det de gör tills att ynglena är frisimmande.

Lycka till nästa gång! :-)
#3 - 16 juni 2006 23:26
jag tog bort dom eftersom det i akvariet bor ett antal andra fiskar som ser dom som mat. Detta är 3dje gången som dom leker och dom har hittils inte klarat av att sköta om sina yngel alls. Fick tipset förut att jag kunde testa och flytta till ett separat kar.
#4 - 17 juni 2006 00:05
skulle nog ge dom några till chanser.. vad är de mer för fiskar som du har i akvariet... om de inte är allt för brutala fiskar så klara säkert skalarerna av att försvara dom.. tre försök är väll inge :D låt dom få kämpa på när de börjar närma sig 30 kan du ju börja fundera :D
#5 - 17 juni 2006 13:02
[quote=ikis]jag tog bort dom eftersom det i akvariet bor ett antal andra fiskar som ser dom som mat. Detta är 3dje gången som dom leker och dom har hittils inte klarat av att sköta om sina yngel alls. Fick tipset förut att jag kunde testa och flytta till ett separat kar.[/quote]

Jag skrev efter det du skrivit här och du skrev att föräldrarna åt upp dom!
Då utgår jag ju från det du skriver och uppenbarligen har du ju redan fått tips så varför fråga igen om inte svaren du får är till belåtenhet?

Bara undrar.....
#6 - 17 juni 2006 13:07
Frågan är väll hur man kan föda upp ynglen utan föräldrarnas hjälp...?
#7 - 17 juni 2006 14:09
[quote=Danne_K]skulle nog ge dom några till chanser.. vad är de mer för fiskar som du har i akvariet... om de inte är allt för brutala fiskar så klara säkert skalarerna av att försvara dom.. tre försök är väll inge :D låt dom få kämpa på när de börjar närma sig 30 kan du ju börja fundera :D[/quote]

Det bor 1 scalarepar till, 1 kampfiskpar, 3 st pansarmalar, 6st siamesisk algätare, 2 ottosinclus.
#8 - 17 juni 2006 14:11
Dom små ynglena kommer inte att klara sig ser jag nu. Men paret kommer nog att lägga nya ägg. Ska köpa fler av dom plantorna som dom dom har lagt på hitills. Dom verkar gilla blad som har bra kanter.
#9 - 17 juni 2006 14:38
tror inte dom har några problem att försvara dom mot dom där fiskarna låt dom försöka själva... efter några dagar då dom har blivit frisimmande kan du mata med nykläckt artemia.. nu finns de ganska många som är duktigare på just scalarer än vad jag är. så dom borde kunna ge dig lite mer info tycker jag..

Lycka till!

Annons