Scalare yngel!!!

#1 - 12 april 2008 11:17
hej hej! jag köpte ett Lekpar scalare som precis lekt och fick ynglen med.

trodde aldrig att ynglen skulle överleva, men nu har paret flyttat upp dem på ett javaormbunkeblad och där är runt 30-40 st vad jag kan se.

har dem i ett 75L pga ynglen men tänkte ha de vuxna i ett 240L sen,

Hur skall jag göra med vattenbyten, matning osv för att ynglen ska överleva???!!!
#2 - 12 april 2008 15:15
Hej o grattis, det första du bör tänka på är att ha en yngelsäker pump, annars kommer dom snart att försvinna. Vattenbyten 1 el 2 gånger i veckan, o mata med artemia. Du kan kläcka själv (ett ganska slabbigt jobb ) eller köpa färdigkläckt i zoo affären. Jag köpte själv färdigskalad artemia som ska förvaras i frysen, funkar jättebra och håller hur länge som helst. Lycka till!!
#3 - 12 april 2008 15:45
Att odla artemia är inte slabbigt :) Det sköter sig mest själv. Tar ett dygn ungefär och är ganska smidigt. Man plockar upp artemian i en artemiasil och sköljer försiktigt sen är det bara att ösa i det i akvariet direkt från silen. Alltså man skalar inte dom ;)
Men det är klart, visst är det lättare att köpa fryst artemia :p
#4 - 12 april 2008 16:07
Nina82 skrev:
Man plockar upp artemian i en artemiasil och sköljer försiktigt sen är det bara att ösa i det i akvariet direkt från silen.

Har aldrig sköljt mina. Använd en pipett eller en sån där medicinspruta man har kunnat på på apoteket, dessa har funkat klart bästa för mej. Eftersom scalarer klarar en viss salthalt i vattnet gör det inget. Men vattenbyten är nödvändiga (även annars) för att få ur en del av saltet sen, även om det dröjer länge innan saltet blir för mkt.

När jag har kläckt artemia har jag gjort såhär:
Ta en 2L glassburk skär av halva locket (på längden) och tejpa fast det i mitten på burken så det blir en vägg, men det ska vara mellanrum mellan locket och väggarna på burken vilket det automatiskt blir...

Häll i ca 1L ljummet vatten (ca 24-28C) häll i ca 1 msk salt.

Häll i önskad mängd artemiaägg från zooshopen, på den ena sidan av locket. Ställ den andra sidan med ett hörn nära ljus så den kläckta artemian dras dit.

Sen är det bara att suga upp :D
#5 - 12 april 2008 16:25
Nina82 skrev:
Att odla artemia är inte slabbigt :) Det sköter sig mest själv. Tar ett dygn ungefär och är ganska smidigt. Man plockar upp artemian i en artemiasil och sköljer försiktigt sen är det bara att ösa i det i akvariet direkt från silen. Alltså man skalar inte dom ;)

Men det är klart, visst är det lättare att köpa fryst artemia :p

har testat med att kläcka sj,, fick kanske 3% som kläcktes när jag använde havssalt och 0% när jag använde bordssalt...
#6 - 12 april 2008 16:29
sucksdorff skrev:
Hej o grattis, det första du bör tänka på är att ha en yngelsäker pump, annars kommer dom snart att försvinna. Vattenbyten 1 el 2 gånger i veckan, o mata med artemia. Du kan kläcka själv (ett ganska slabbigt jobb ) eller köpa färdigkläckt i zoo affären. Jag köpte själv färdigskalad artemia som ska förvaras i frysen, funkar jättebra och håller hur länge som helst. Lycka till!!

1.Yngelsäker pump, hmm den är väldigt svag, men jag kanske får sätta en nylonstrumpa över den iallafall...

2.Vattenbyten 1,2 ggr i veckan, hur mkt?

3.När ska jag flytta föräldrarna?
#7 - 12 april 2008 16:30
har testat med att kläcka sj,, fick kanske 3% som kläcktes när jag använde havssalt och 0% när jag använde bordssalt...

Då har det säkert varit något fel på äggen. Kvaliteten på äggen kan variera något från gång till gång.
#8 - 12 april 2008 16:31
Nina82 skrev:
Då har det säkert varit något fel på äggen. Kvaliteten på äggen kan variera något från gång till gång.

kan man reklamera dem då? :P
#9 - 12 april 2008 16:31
1.Yngelsäker pump, hmm den är väldigt svag, men jag kanske får sätta en nylonstrumpa över den iallafall...

1/3 av vattnet är nog bra att byta.
Föräldrarna kan du ta bort när du vill, ynglen klarar sej lika bra utan. Men det är ju alltid kul att se hur dom tar hand om sina yngel.
#10 - 12 april 2008 16:33
kan man reklamera dem då? :P

Måste man ju kunna. Om det var nyligen du köpte dom så kan du ju kontakta affären igen.
#11 - 12 april 2008 16:34
PlatyYngel skrev:
1/3 av vattnet är nog bra att byta.

Föräldrarna kan du ta bort när du vill, ynglen klarar sej lika bra utan. Men det är ju alltid kul att se hur dom tar hand om sina yngel.

oj så pass mkt :S

klarar de sig fast de inte är frisimmande:S?
#12 - 14 april 2008 16:23

Låt ynglen gå med föräldrarna så länge som möjligt. Mina gick till de hade en kropp som en femkrona.
För mig fungerar inte fryst eller skalad artemia då den är för stor.
#13 - 14 april 2008 17:19
rsoderberg skrev:
Låt ynglen gå med föräldrarna så länge som möjligt. Mina gick till de hade en kropp som en femkrona.

För mig fungerar inte fryst eller skalad artemia då den är för stor.

vad fungerade för dig då?

men man borde väl kunna mortla till en liten näringsgegga fin nog för ynglena... eftersom det är ett 75L tkr jag det är lite taskigt att låta föräldrarna gå i det så länge...
#14 - 14 april 2008 18:12
Ta en kniv och skrapa av frysfodret så det blir smulor ;)
#15 - 14 april 2008 18:28
Nina82 skrev:
Ta en kniv och skrapa av frysfodret så det blir smulor ;)

jo precis :) man kan ju finfördela det sj innan man matar:) testar att kläcka artemia nu, ska se om det går vägen, borde ju vara energirikare för ynglen..
#16 - 14 april 2008 18:32
Nykläckt artemia är det bästa enligt min åsikt iaf.
Bättre lycka denna gången då :)
#17 - 14 april 2008 18:40
Angående att kläcka artemia, se´n jag började använda de där runda plastbyttorna med ett hål i locket, och en sil, som zooaffärer säljer, så lyckas t.o.m jag (oftast) :p

Artemian dras till ljuset, och samlas i mitten i hålet, där silen är, så det är bara att lyfta ur silen med artemian i. Man slipper även brötiga luftpumpar, eftersom den stora ytan gör att det blir tillräckligt med syre ändå.
#18 - 14 april 2008 18:46
Vi kör glasslådesättet och har lyckats varje gång :)

När det är dags att fånga upp artemian ställer vi burken lite mörkt (iaf inte för ljust) och sätter en lampa i den änden som man inte hällt i artemian. Bara att ta upp med artemiasilen och skölja försiktigt. och vips, färdigt att serveras. Lätt som en plätt :p
#19 - 14 april 2008 18:47
Micke_A skrev:
Angående att kläcka artemia, se´n jag började använda de där runda plastbyttorna med ett hål i locket, och en sil, som zooaffärer säljer, så lyckas t.o.m jag (oftast) :p

Artemian dras till ljuset, och samlas i mitten i hålet, där silen är, så det är bara att lyfta ur silen med artemian i. Man slipper även brötiga luftpumpar, eftersom den stora ytan gör att det blir tillräckligt med syre ändå.

kör med glasslåde varianten:P och tog nu senast hälften akvarievatten hälften kranvatten totalt 1 liter, sen tog jag lite mera än en matsked havssalt. hade även i ngn droppe typ aquasafe. sen ställde jag annordningen på ett av mina element och satten en lampa över...

sjva annordningen tillverkade jag sj med sax akvariesilikon och en 2L glasslåda.
#20 - 15 april 2008 07:19
oj så pass mkt :S

klarar de sig fast de inte är frisimmande:S?

Jadå, du kan ta dom ifrån föräldrarna redan som ägg om du hade velat :D
#21 - 15 april 2008 15:04
PlatyYngel skrev:
Jadå, du kan ta dom ifrån föräldrarna redan som ägg om du hade velat :D

hehe, mån då hade kanske ynglens framtida vårdande av romm gått förlorad..
men oki!

Annons