´Scalare yngel

#1 - 16 december 2006 11:15
Jag har 2 scalar par i min 375L tank. Jag har efter noll intresse inte gjort så många vattenbyten eller tvättat pumpen. Men ändå så försöker mina arter föröka sig. De är väldigt fina scalarer som lägger ägg lite titt som tätt. Men de försvinner alltid, boven tror jag är ancistrus hanarna. Jag funtar på att kasta in äggen i ett mindre kar som står utan fisk i. Men frågan är då, är de något att rekommendera?
Mina par tar hand om sina yngel och äter inte upp dem. De längsta de kunnat försvara sin avkomma är till yngelstadiet. Efter de försvann dem efter att mina lövlekare(?) ätit dem.
Vad jag har läst är att man borde flytta paret in i ett annat kar, men jag har inte så stort kar vid sidan om. Och om inte paret får "föda" upp ynglen så blir ungarna inga bra föräldrar. Är de sant?
Hoppas man fattar något utav de jag skrivit, är förkyld som en apa..
#2 - 16 december 2006 11:18
Att bara lägga över äggen är nog inte att rekkomendera, dels för att yngeln riskerar att bli sämre föräldrar, och dels för att det är bra om föräldrarna kan syresätta äggen och plocka bort mögliga ägg. Både de grejarna kan man ju såklert göra för hand, men då har man fortfarande problemet med yngelvården...
#3 - 16 december 2006 11:24
Så de finns inget att göra ;/ Jag orkar inte flytta över ancistrusen eller sälja den. För den har varit med sen jag fick mitt första akvarium. Dvs när jag va omkring 10 år. Känns lite purket att låta han stå i ett 100L kar när han varit i ett så stort i 2 år.
#4 - 16 december 2006 12:01
låt föräldrarna vakta tills de har frisimmande yngel, sen kan du suga upp dem och dra upp dem i ett annat kar... annars är det ju som nils säger bäst att de får gå kvar med sina föräldrar... sätt en lampa på äggen under nätterna så vaktar föräldrarna även mot nattaktiva fiskar som ancistrus.
vad går de med för andra fiskar?
vad ger du dem för mat?
jag har alltid haft ancistrus i mina uppfödningskar och aldrig haft några större problem med dem som äggtjuvar...
#5 - 16 december 2006 12:07
Jag har försökt med nattlampa. Men ancistrusen är en sådan ross att han rubbas inte.
Jag har 2 par scalare
okänt antal metallpansarmalar
3 ancistrus
5 bujurquina moriorum(stavning)
De får flingfoder, då och då matar mor dem med mygglarver, men de sker väl 4 gånger om året. Sen ska jag börja lägga i guppy yngel.
#6 - 16 december 2006 12:22
pja.... mata mer överlag med myggalrver. gärna svarta... eller mata kanske en månad med flingor, gör ett stort vatttenbyte och börja med svarta mygg, detta för att simulerat en torr- och sen en regnperiod.
jobbigt med stora ancistrusar som lärt sej äggtjyveri, men föräldrarna brukar lära sej att klara några ägg iallafall...
bujurquinorna håller sig undan eller?
jag skulle eventuallt också haft i en stimfisk, som scalarerna kan vakta på för att stärka deras yngelvårdsbeteende ännu mer.
om du har ett annat kar kan du ju flytta över den stora ancistrusen under tiden dina scalarer leker?
#7 - 16 december 2006 12:28
Jag ska försöka komma på något. Grejjen är att ancistrusarna kan ta flera timmar att fånga. =P
Moriorumarna gör inget speciellt. De försöker väl lite smått men de är scalarerna som äger akvariet. Jag tror dock inte de behöver mer fighting instinkt, för de har de redan. De hugger på allt som ens försöker komma nära äggen. eller ens deras sida av akvariet. Men man kan ju försöka =)
Jag funtar på att klippa ut en plastvägg som jag sätter i akvariet. Som delar av, så scalarerna får ha äggen ensamma tills ynglena är så pass stor att de kan flyttas över till annan tank.
Tack för svar!
#8 - 4 januari 2007 17:08
Så en svag nattlampa ska kunna hjälpa till att dra upp ynglena. 3:dje gången mina scalarer lägger rom på kort tid. Har 2 par.

Annons