Scalare tappat balanssinne?

#1 - 8 mars 2009 21:53
Hej köpte 2 st fullvuxna scalarer hos nols ciklidhobby i lördags.
I affären simma fiskarna jätte fint
men när jag kom hem o släppte i dom så har en av dom simmat uppochned och gör misslyckade försök att simma vanligt.
Den har inte ätit något än.
kan den på något vis tappat balanssinnet? kan det ha något o göra med att den är gammal o kanske inte pallade med flytten?

(den andra scalaren simmar jätte fint)

Tack på förhand.
#2 - 8 mars 2009 22:09
....det går möjligen inte att härleda detta problem till att du har ett nystartat akvarium?
#3 - 8 mars 2009 22:12
nej har haft igång mitt akvarium i över 2 månader och det simmar diskus i karet sen innan, så det tror jag inte har med det o göra, alla andra fiskar mår bra. verkar som om han fått hjärnskakning eller nått o glömt hur man håller balansen uppe.
#4 - 8 mars 2009 22:26
dyGGz skrev:
nej har haft igång mitt akvarium i över 2 månader och det simmar diskus i karet sen innan, så det tror jag inte har med det o göra, alla andra fiskar mår bra. verkar som om han fått hjärnskakning eller nått o glömt hur man håller balansen uppe.

Gå tilbaka till Kent på Nol och fråga om detta. Om det skulle vara så så vet jag att han är så snäll så att du skulle få en ny. Är hos honom ofta, trevlig är han.
#5 - 8 mars 2009 22:32
Jo jag tänkte åka dit i helgen för o titta lite o passa på o fråga om detta med scalaren, jo han verka jätte trevlig o jätte kunnig hört mycket gott om han och var där första gången nu i lördags och det blir absolut några tripper dit framöver :)
#6 - 9 mars 2009 06:36
Detta har hänt ungefär alla scalarer jag någonsin haft genom tiderna, oavsett hur länge de gått i mitt kar. Tror absolut det har med vattenkvaliteten att göra.
Har du mätt nitrit, ammoniak? Detta hände mig alltid efter delvattenbyten o nyinsätning av annan fisk. Förr kunde jag inte ens stava till ordet vattentest & nedbrytningsbakterier. Trodde att ju renare karet blev desto bättre minsann. Icke.
#7 - 9 mars 2009 15:54
Fisken dog inatt :( har inte tagit värden ännu, skall göra det o se så allt stämmer.. Tack för svar iallafall..

Annons