Åsså var romen väck igen... Gick bättre än förra gången i alla fall..
Varför vaktar man som satan för att sen tröttna och käka upp skiten`??... har läst att de kan kläckas på typ ett dygn vid 28-30 grader, (har 26), och romen hade nog legat minst 30-40 timmar. kanske ska höja tempen nästa gång så de inte tröttnar, men då kommer de kanske käka de frisimmande istället.. well, well, låter de hålla på tills de fattar.
Nu skall vi se NIC... Du säger att du läst att rommen kläcks tidigare vid högre temperat.
Jag skrev precis i min tråd att mina nu redan efter två dygn har kläckts. Jag frågade där om någon varit med om det tidigare. Men detta ger ju svar på min fråga. Jag har 28-29 grader i karet. Förra gången dom la rom i samma kar så var tempen runt 25 grader och då tog det tre dygn. Intressant...
Varför vaktar man som satan för att sen tröttna och käka upp skiten
Jag har hört att scalarer kan känna själva om allt inte står rätt till, tillräckligt mycket, obefruktat eller liknande, då kan de ge upp och äta upp det istället för låta det gå förlorat.
Men ge inte upp, mata på rejält ett par dagar, gör ett vattenbyte och höj upp tempen till 28-29 grader, så är dom säkert snart på G igen.
Och... vet inte, men jag tror på att ha nattlampa, redan första dygnet efter romläggningen. Jag har haft det och det har iaf inte blivit uppätet på natten för mig.
Förväntar mig att du snart har rom igen och att du då skriver hur det går.
Lycka till...