Scalare odling =) Need Help!

#1 - 9 mars 2009 16:32
[COLOR=Silver][SIZE=4][FONT=Arial Narrow][COLOR=Navy]Hej. Jag har en scalare som är runt 7 cm .. om man ser kroppen och 2 mindre på ungefär 4 cm..

I affärerna trodde dom att den stora var en hane och dom 2 mindre var honor.. För jag tänkte börja odla..
Saken är den att jag vet inte när dom blir könsmogna så funderar jag lite över deras beteende.
Mest så står de stilla under pumpen hela dagarna o rör sig knappast.
De står som på led ungefär och ibland i lite mer klump.

Hur får jag dem att börja leka typ ?
Eller ska jag köpa in fler scalarer?
Små/Stora? Hjälp mig lite ;> TACK ! [/COLOR]
[/FONT][/SIZE][/COLOR]
#2 - 9 mars 2009 17:16
Honorna bör nog växa på sig lite mer, men har du tur så kommer hanen att para ut sig med en av dem och tids nog kommer han/dem inrätta ett revir och börja putsa lekplatsen tillsammans. De kommer troligen bli lite aggressiv mot andra som kommer nära.

Det bästa är ju att köpa ett gäng med mindre scalarer som får växa och para ut sig naturligt. Alternativt köpa redan färdiga par som börjat leka.

Har du gott om plats i karet så satsa på 8st så bör du få 2-3 par iaf.

Men var beredd på att misslyckas några gånger innan de fattar vad de ska göra, om de kommer göra det någon gång. Ha tålamod och ska det odlas så var beredd på att ha artemia hemma för kläckning. :)
#3 - 9 mars 2009 17:46
Martin85 skrev:
Honorna bör nog växa på sig lite mer, men har du tur så kommer hanen att para ut sig med en av dem och tids nog kommer han/dem inrätta ett revir och börja putsa lekplatsen tillsammans. De kommer troligen bli lite aggressiv mot andra som kommer nära.

Det bästa är ju att köpa ett gäng med mindre scalarer som får växa och para ut sig naturligt. Alternativt köpa redan färdiga par som börjat leka.

Har du gott om plats i karet så satsa på 8st så bör du få 2-3 par iaf.

Men var beredd på att misslyckas några gånger innan de fattar vad de ska göra, om de kommer göra det någon gång. Ha tålamod och ska det odlas så var beredd på att ha artemia hemma för kläckning. :)

okej, så du tycker jag ska köpa in lite fler scalarer då?
men har du ngn aning om hur man ser könsskillnaden :confused:[:-13]
Hmm.. annars kan man köpa en större hona till den stora hanen och några fler små? Hur ska jag plantera växter tycker du ?
#4 - 9 mars 2009 18:00
dom e nog lite små för att man ska kunna se skildnad. du kan ju lägga upp en bild så kan vi försöka :D de bästa e som sagt att låta ett litet stim (6-8) ungdjur gå själva i ett kar på 2-300 liter och para ut sig naturligt.
#5 - 9 mars 2009 18:03
Nästan omöjligt att se könsskilnader på mindre scalarer. Det är bla därför man köper en grupp som får para ihop sig själva. På vuxna scalarer så brukar hanen få en mer utmärkande "puckel" på huvudet, särskilt efter att de lekt. Honans äggläggningsrör är trubbigt och hanens motsvarighet är mindre och mer spetsigt. Men det ser man inte förrän de ska till att leka.

Andra kanske har nåt annat knep att se skilnad.
Guest
#6 - 9 mars 2009 18:05
Du bör INTE köpa fler skalare... Du har redan för många för ditt lilla 60l kar.
#7 - 9 mars 2009 18:12
Narii skrev:
Du bör INTE köpa fler skalare... Du har redan för många för ditt lilla 60l kar.

jag har flyttat dom till 150 L
#8 - 9 mars 2009 18:13
Link_Mag skrev:
dom e nog lite små för att man ska kunna se skildnad. du kan ju lägga upp en bild så kan vi försöka :D de bästa e som sagt att låta ett litet stim (6-8) ungdjur gå själva i ett kar på 2-300 liter och para ut sig naturligt.

okey, då köper jag några fler o hoppas på att de bildar par snart :D
Guest
#9 - 9 mars 2009 19:18
Har för mig att nån diskus-snubbe sa 50l/fisk, så ditt är redan fullt. Skulle inte köpt fler scalare...
#10 - 9 mars 2009 19:37
50l fisk gäller för diskus;)
#11 - 9 mars 2009 21:16
Flera små skalarer som naturligt bildar par är oftast det bästa.
Guest
#12 - 9 mars 2009 21:32
Link_Mag skrev:
50l fisk gäller för diskus;)

Och hur stor skillnad ere mellan diskus o skalar näre gäller form o storlek ;)
Som "odlingskar" funkar de ju. Men att ha 6 stora o vuxna skalare i karet är väl inte lika bra.
#13 - 9 mars 2009 22:01
Narii skrev:
Och hur stor skillnad ere mellan diskus o skalar näre gäller form o storlek ;)

Som "odlingskar" funkar de ju. Men att ha 6 stora o vuxna skalare i karet är väl inte lika bra.

skildnaden e faktist ganska stor med tanke på att en diskus är nästan runt. en diskus på 20 cm är då 20cm i diameter. 20cm i diameter = 60cm i omkrets, men den e inte helt rund så säg 50 cm. en vuxen skalar blir inte så stor, men 6 st fullvuxna skalarer skulle naturligtvis inte heller gå i ett 150l. man sparar dom 2 finaste paren (om man nu får 2 eller 3) och gör sig av med resten då dom kanske blir mobbade när skalarerna har parat ut sig.
Guest
#14 - 9 mars 2009 23:10
Sen kan du ju tänka på att skalare är ganska aggresiva när de blir större ;)
#15 - 9 mars 2009 23:25
Max ett par skalarer i ett 150 liters akvarium i mina ögon, annars kommer det snart automatiskt att bara vara ett par i det karet;).
#16 - 10 mars 2009 09:54
Hej,
Jag hade nog en väldig tur för jag köpte 2 st ca 8cm stora marmor scalarer (utan att veta könen på dom) i höstas och det tog en månad så började dom leka! Dom såg likadana ut först men efter första leken blev hanen större och vackrare med en liten knöl på huvudet. Nu har jag ca 100st otroligt söta 5 veckors scalare yngel (men det har varit mkt jobb med artemia o vatten byte men det var det värt!)
Hoppas du lyckas oxå! :)
#17 - 10 mars 2009 10:18
ansjo skrev:
Max ett par skalarer i ett 150 liters akvarium i mina ögon, annars kommer det snart automatiskt att bara vara ett par i det karet;).

Håller med. I mitt 600 liters går två lekpar scalarer och det skulle inte fungera med fler. De har tagit var sin ände av karet i besittning och gud nåde den som kommer för nära. Hade för en tid sen några ensamma scalarer där oxå men fick ta bort dem det var bråk jämt. Särskilt när det var lek på gång.
#18 - 10 mars 2009 10:42
Har exakt samma situation i mitt 600-liters. Av 9 st. Scalarer är det nu två par som helt dominerar karet. Det är inte så att de andra blir konstant jagade men de får heller inte tillfälle att göra så mycket annat än att stå och titta på de två paren som leker.
Jag skall ta bort de "överblivna" Scalarerna och behålla de två par som har etablerats.
Sedan måste jag undra lite vad miirah har tänkt sig med "odling"? Är det en allmän önskan om att ha något/några lekpar som får lite yngel då och då - eller är det en riktad odling med en idé att dra upp Scalaler för försäljning o.s.v?
Skall man ha friska och lekande Scalarer till "husbehov" så gäller väl de enkla regler att skapa en så trivsam och "naturlig" miljö för Scalarerna som möjligt, ett rymligt kar med bra tilltagen höjd (mitt kar är 70 cm högt) så att Scalarerna får sträcka ut. Sedan rikligt med grenar, rötter och "ställen" där de i lugn och ro kan få "feeling" att sätta igång med revirhävdande och senare lek. Scalarer leker ju inte per automatik utan behöver rätt eller åtminstone så bra förutsättningar som det bara går.
Har man tetror och Ancistrus med sina Scalarer skall man iskallt räkna med att lekarna snabbt övergår i mat till dessa fiskar.
Om man nu är inne på att faktiskt odla Scalarer är väl en mängd mindre kar nödvändiga - gärna i kubform med lite höjd och djup. I dessa placerar man par som fått para ut sig och styr sin Scalareodling utifrån de föräldrar och den avkomma som har goda chanser och förutsättningar att föra sina bra gener vidare - allt för friska djur i senare led. Scalareodling har jag ingen personlig erfarenhet av - men har träffat folk som sysslar med detta, dock i mycket liten skala - det är mycket arbete att föda upp friska och bra Scalarer.
#19 - 10 mars 2009 10:58
Som MaxB säger så är det mycket jobb med att föda upp scalareyngel. Jag har dragit upp två kullar hittills. Men inte i sällskapsakvariet eftersom där går både tetror och ancistrus. Visst de leker där oxå men särskilt ancistrusarna är väldigt snabba med att käka upp äggen. Och det verkar som om scalarerna inte riktigt vet hur de ska hantera ancistrusen, för de verkar inte bry sig om att scalarerna anfaller.

När jag vill ha yngel från mina scalarer flyttar jag över föräldrarna till ett separat lekakvarium på ca 200 liter. Där får de leka och ta hand om sina yngel i fred. Efter 1-2 månader flyttas föräldrarna tbx till sällskapsakvariet och ynglen får gå kvar själva. Ynglen får mat ca 4-5 ggr/dag och i och med att man matar så mycket måste man oxå byta vatten varje dag. Så det är väldigt mycket passande, men kul. :d
#20 - 10 mars 2009 11:09
Marisch skrev:
Som MaxB säger så är det mycket jobb med att föda upp scalareyngel. Jag har dragit upp två kullar hittills. Men inte i sällskapsakvariet eftersom där går både tetror och ancistrus. Visst de leker där oxå men särskilt ancistrusarna är väldigt snabba med att käka upp äggen. Och det verkar som om scalarerna inte riktigt vet hur de ska hantera ancistrusen, för de verkar inte bry sig om att scalarerna anfaller.

När jag vill ha yngel från mina scalarer flyttar jag över föräldrarna till ett separat lekakvarium på ca 200 liter. Där får de leka och ta hand om sina yngel i fred. Efter 1-2 månader flyttas föräldrarna tbx till sällskapsakvariet och ynglen får gå kvar själva. Ynglen får mat ca 4-5 ggr/dag och i och med att man matar så mycket måste man oxå byta vatten varje dag. Så det är väldigt mycket passande, men kul. :d

Ja, det där låter ju som ett sunt sätt att, liksom, "dra upp" lite yngel hemmavid - för att det är kul och intressant!:)
Ancistrusarna är överjävliga på att nosa upp var äggen finns - de rör sig också så långsamt och smygande att Scalarerna inte tycks registrera att de närmar sig. När de väl är framme vid äggen äter dom upp dom i godan ro och tycks inte störas nämnvärt av Scalarernas hugg. Det tycks också vara så att Scalarerna inte riktigt vet vad de skall hitta på då Ancistrusen sätter igång - de blir ofta så frustrerade av att malen är där och käkar att de far ut i karet och jagar helt andra fiskar istället. Jag tog bort mina Ancistrusar!:)
#21 - 10 mars 2009 11:14
MaxB skrev:
Ja, det där låter ju som ett sunt sätt att, liksom, "dra upp" lite yngel hemmavid - för att det är kul och intressant!:)

Ancistrusarna är överjävliga på att nosa upp var äggen finns - de rör sig också så långsamt och smygande att Scalarerna inte tycks registrera att de närmar sig. När de väl är framme vid äggen äter dom upp dom i godan ro och tycks inte störas nämnvärt av Scalarernas hugg. Det tycks också vara så att Scalarerna inte riktigt vet vad de skall hitta på då Ancistrusen sätter igång - de blir ofta så frustrerade av att malen är där och käkar att de far ut i karet och jagar helt andra fiskar istället. Jag tog bort mina Ancistrusar!:)

Du kunde inte beskrivit ancistrusproblemet bättre. Det kunde lika gärna varit en beskrivning av mitt kar. :D

Ja visst är det kul att dra upp en och annan kull. Jag gör det ju bara för nöjes skull och inte kallar jag det scalareodling för det.:p Men det är som sagt intressant och kul att få se scalarernas yngelvård bland annat. En bonus är ju oxå att jag oftast kan byta till mig lite annat när jag lämnar dem till zoobutiken sen. :D
#22 - 10 mars 2009 11:24
Marisch skrev:
Du kunde inte beskrivit ancistrusproblemet bättre. Det kunde lika gärna varit en beskrivning av mitt kar. :D

Ja visst är det kul att dra upp en och annan kull. Jag gör det ju bara för nöjes skull och inte kallar jag det scalareodling för det.:p Men det är som sagt intressant och kul att få se scalarernas yngelvård bland annat. En bonus är ju oxå att jag oftast kan byta till mig lite annat när jag lämnar dem till zoobutiken sen. :D

Ja, jag gör likadant - får jag yngel av någon fisk, och de klarar sig en tid och växer upp så byter jag in dessa nere på z-shopen mot lite mat och tillbehör.
Lekar och yngelvård av alla de former är oerhört kul, spännande och intressant att studera. Det är ju också någon form av värdemätare, eller vad man skall kalla det, på att fiskarna trivs och vill föröka sig.
Ancistrusarna ja... Jag vet inte hur många Discus- och Scalare-äggkakor jag sett dessa sätta i sig. Fan jag undrar om det utsöndras någon form av "lukt", något hormon eller liknande när fiskarna sätter igång en lek - för redan vid lekförberedelserna ser man Ancistrusarna, liksom lägga sig tillätta och nyfiket närma sig platsen för leken - som om de vet att det är grejer på gång - och lika jobbigt är det varje gång man ser de kämpande föräldrarna bli av med sina fina ägg...
#23 - 10 mars 2009 11:32
MaxB skrev:
Ja, jag gör likadant - får jag yngel av någon fisk, och de klarar sig en tid och växer upp så byter jag in dessa nere på z-shopen mot lite mat och tillbehör.

Lekar och yngelvård av alla de former är oerhört kul, spännande och intressant att studera. Det är ju också någon form av värdemätare, eller vad man skall kalla det, på att fiskarna trivs och vill föröka sig.

Ancistrusarna ja... Jag vet inte hur många Discus- och Scalare-äggkakor jag sett dessa sätta i sig. Fan jag undrar om det utsöndras någon form av "lukt", något hormon eller liknande när fiskarna sätter igång en lek - för redan vid lekförberedelserna ser man Ancistrusarna, liksom lägga sig tillätta och nyfiket närma sig platsen för leken - som om de vet att det är grejer på gång - och lika jobbigt är det varje gång man ser de kämpande föräldrarna bli av med sina fina ägg...

Hahaha! Ja dessa malar är verkligen envetna. Mina scalarer är speciellt förtjusta i en svärdsplanta och redan när de börjar putsa och dona på bladen så sitter ancistrusarna någonstans i svärdsplantan och "väntar in maten".
#24 - 12 mars 2009 18:17
Hur märker man på Scalarer att de har bildat ett par ?
#25 - 12 mars 2009 19:28
Hej det kan sekert vara så att du har två honor o en hanne eller tvärt om. Tyvärr så kan jag inte skicka bilder. för då skulle du sett hur tydligt man skiljer på hona hane.
Ska för söka förklara, det svarta strecket som går genom ögat om det böjer presis åvan för ögat mot ryggfenan så är det en hona, har den därimot ett rakt streck så är det en hane. Hoppas att du förstod det syns tydligt pluss att hanen har starkare ögon färg. Lycka till mvh Anders
#26 - 12 mars 2009 19:43
Okej, det ska jag kika på! :D Tack
#27 - 12 mars 2009 19:45
men jag har 2 scalarer till, men de har inte ränder..
En är vit med lite gult och svart prickar och en är svartvit spräckligt..
Hur ser man på dom ?
#28 - 12 mars 2009 19:52
Ett litet tilläg, scalaren blir könsmoget när den har blivit 5cm,ettlitet förtydligande den svarta randen som går genom ögat är rakare hos hannen o hos honan buktar den sig högst upp i riktning mot ryggfenan.
#29 - 12 mars 2009 20:00
Men de har inte ränder dom andra.. hur ser man på andra som inte har ränder?
#30 - 19 december 2009 13:45
har köpt 2 st friska skalarer och vill få dem att leka. har skalarer guppys sebrafisk tetror och svärdbärare i akvariet hur gör man???
#31 - 19 december 2009 14:54
Håller tummarna på att det är en hona och en hane du köpt;).
Är det nu ett par så är det ganska stor chans att de leker när de blivit stora nog, men du ska inte ha för stora förhoppningar att de kommer klara av att dra upp yngel med de andra fiskarna i karet.
#32 - 19 december 2009 16:02
Flikar in en liten fråga- är 75 liter som lekkar för litet?
#33 - 19 december 2009 16:59
Jenny_E skrev:
Flikar in en liten fråga- är 75 liter som lekkar för litet?

Beror lite på måtten, men rent generellt är det i mitt tycke för litet.

Annons