Du kunde inte beskrivit ancistrusproblemet bättre. Det kunde lika gärna varit en beskrivning av mitt kar. :D
Ja visst är det kul att dra upp en och annan kull. Jag gör det ju bara för nöjes skull och inte kallar jag det scalareodling för det.:p Men det är som sagt intressant och kul att få se scalarernas yngelvård bland annat. En bonus är ju oxå att jag oftast kan byta till mig lite annat när jag lämnar dem till zoobutiken sen. :D
Ja, jag gör likadant - får jag yngel av någon fisk, och de klarar sig en tid och växer upp så byter jag in dessa nere på z-shopen mot lite mat och tillbehör.
Lekar och yngelvård av alla de former är oerhört kul, spännande och intressant att studera. Det är ju också någon form av värdemätare, eller vad man skall kalla det, på att fiskarna trivs och vill föröka sig.
Ancistrusarna ja... Jag vet inte hur många Discus- och Scalare-äggkakor jag sett dessa sätta i sig. Fan jag undrar om det utsöndras någon form av "lukt", något hormon eller liknande när fiskarna sätter igång en lek - för redan vid lekförberedelserna ser man Ancistrusarna, liksom lägga sig tillätta och nyfiket närma sig platsen för leken - som om de vet att det är grejer på gång - och lika jobbigt är det varje gång man ser de kämpande föräldrarna bli av med sina fina ägg...