Scalare-mobbing

#1 - 22 april 2009 18:12
Jag har tre scalarer som jag har haft i ett par månader.
Jag märkte för ett par dagar sedan att en av dem verkade slö och var inte lika pigg som de andra när det vankades mat.

Idag så hittade jag den flyttande på sidan inne bland växterna. När jag tittade närmare på den så ser jag att sidofenorna är helt sönder bitna och stjärtfenan till hälften är bortbiten. Den levde men kunde inte simma längre.
Min dotter sa att hon hade sett de andra två scalarerna och någon annan fisk bita honom.
(Hon trodde de kysstes och berättade inget med en gång :-)

Vill ha sagt att det kan vara otroligt grymt nere i vattnet, han/hon har nog blivit mobbad en längre tid. Den stackarn.
#2 - 22 april 2009 18:15
Ja, de är taskiga mot varannan, men bita? vad har du för andra fiskar i akvariet?
#3 - 22 april 2009 18:17
Nilsrolf skrev:
Ja, de är taskiga mot varannan, men bita? vad har du för andra fiskar i akvariet?

Jag har blågurami, platy, kardinaltetror och en guldfisk. Den sista kan ju vara boven också förstås.
#4 - 22 april 2009 18:35
Scalarer är ju parbildande ciklider, och om de andra två är en hane och en hona, och har bildat par, så kommer de att försöka köra bort den tredje. Hur stort är akvariet?
#5 - 22 april 2009 18:44
Micke_A skrev:
Scalarer är ju parbildande ciklider, och om de andra två är en hane och en hona, och har bildat par, så kommer de att försöka köra bort den tredje. Hur stort är akvariet?
...., men bits de? Mina slåss konstant, men som sagt bits?
#6 - 22 april 2009 18:54
Nilsrolf skrev:
...., men bits de? Mina slåss konstant, men som sagt bits?

Jag lovar de kan bitas. Har man ett lekpar tex så kan det gå riktigt hett till. Själv har jag två lekpar i ett 720 liters, det går men de håller sig i var sin ände och gud nåde den som kommer närmare än mitten. Hade en svart hanne gick däri förut oxå men den fick jag lov att flytta för den blev aldeles söndertrasad. Så nog fick den sig sina bett.
#7 - 23 april 2009 06:38
Micke_A skrev:
Hur stort är akvariet?

Det är 152 liter.
#8 - 24 april 2009 13:26
Jag har blågurami, platy, kardinaltetror och en guldfisk. Den sista kan ju vara boven också förstås.

Nu är jag ganska säker på att det är guldfisken.
Bör jag göra mig av med den tycker ni?
Det är ännu en scalare som har lite trasiga fenor.

Och eftersom guldfisken satte lite färg på akvariet, skulle jag kunna ersätta den med ett par
gula labidochromis?
Eller någon annat tips?!

Annons