Hej Anders!
Ser ut som du har den ursprungliga arten av scalar och de är ju mer tåliga än framodlade varianter så en sjukdom kan gå långt innan de påvisar att de känner av den.Har den börjat visa några andra symptom?Aptit,livlighet,kliar sig??Hur varmt har du i akvariet?Några andra fiskar drabbade?Har du kollat dina värden??(ph,hårdhet,nitrit,nitrat osv.)Hur mycket vatten byter du i veckan??OBS!!AVLIVA INTE FISKEN!!Kommer inte ihåg vad för övriga fiskar du hade..?Visar de några "konstigheter"??Har du bytt något,gjort något annorlunda i akvariet innan du märkte "bölden"??
Hej DejeMagnus!
Den har inte påvisat några andra symptom vad jag har sett. Den har betett sig lika nu som i ett par månader men det är först nu i fredags som jag såg att den fått något på/i ögat. Den äter normalt (dvs slåss om maten med övriga fiskar), kliar sig inget, den är väldigt lugn. Värmen är på 26 grader förutom vid vattenbyten då jag har för vana att dra ur värmaren och temperaturen brukar gå ner till 25 grader som mest. Jag har kikat så gott jag kunnat på övriga fiskar och inte sett att de har något. Kommer ha uppsikt över de för att se om de skulle ha något ändå.
Har inte haft möjlighet att kolla vattenvärdena ännu men ska göra det nu i eftermiddag. Har endast test för nitrit, nitrat och pH. Det jag kan säga redan nu är att kranvattnet har pH 7,5-8 och jag filtrerar med torv i akvariumet för att sänka pH. Jag byter runt 25% i veckan (dvs 81 liter från mitt 325 L akvarium) och tillför PMDD med ca 35ml av vardera flaskan.
Jag vill ogärna avliva fisken men om dess chanser att klara sig är för små så tycker då jag det är humanare för fisken om den får slippa lida. Men än ger jag ju inte upp. =)
Jag har 6st scalarer varav det är två par. Den drabbade scalaren är hopparad med en annan scalare och det andra paret är det som dominerar akvariet. De leker varannan vecka för tillfället och blir rätt brutal vid lek.
Sedan så är det tre kampfiskar (två honor, en hane), en guldgurami, två stycken siamesiska algätare, 10-15st neontetror samt en svärdbärarhona.
De övriga fiskarna beter sig inte något annorlunda mot för hur de betett sig tidigare. Inatt hörde jag att en fisk hoppade eller något och det är det enda annorlunda.
Jag har inte bytt något men gjorde rent hälften av filtermaterialet i gammalt akvarievatten för 2 veckor sedan ungefär (har ytterfilter). Matade med röda mygglarver i veckan. Vaccumtorkade från Sera eller något likande vilket jag matat de med tidigare utan problem. Detta var nog allt. Har som sagt bytt vatten varje vecka med ca 25% samt att jag tagit bort döda växtblad medans samt slängt flytväxter (växer så det knakar).
Blev "lite" mycket info men hellre för mycket än för lite antar jag. =)
Hej!
Glömde fråga om tempen varierar kraftigt under kort tid??(typ drag el ingen doppvärmare)
Lycka till
Tempen varierar långt ifrån kraftigt, doppvärmaren är på 150W och har så länge jag använt den inte lyckats värma upp akvariumet så pass snabbt att det kan klassas som kraftigt. Vet inte om jag förstod frågan riktigt så du får rätta mig om nödvändigt. ;)
har du corys i akvariet? tyckte jag såg nåt som såg ut som ett cory-romkorn på en planta:)
kanske har fisken skadat ögat? jag tycker du ska vänta och se.
Hej!
Nej, jag har inga cory's så det måste vara något annat. =) Det jag misstänker att du såg kan nog vara en knopp på hygrophilan. Cory bäbisar är det definitivt inte. ;)