Scalare leksugen?

#1 - 22 november 2005 15:02
Har ett par scalare par, har dock märkt att hanen har börjat jaga honan
och bita mot henne, är det ett tecken på att hanen vill para sig?
#2 - 22 november 2005 16:19
jag tycker det låter mer som ett vanligt revirbetéende, men ja kan ha fel
#3 - 23 november 2005 08:40
[QUOTE=furioso]Har ett par scalare par, har dock märkt att hanen har börjat jaga honan
och bita mot henne, är det ett tecken på att hanen vill para sig?[/QUOTE]

Mina gjorde likadant, efter ett tag lekte de. Dock löste de inte uppgiften, så det har inte blitt nga yngel för min del.
Men tillbaka till beteendet, mina var rätt aggresiva motvarandra i sin lek. Kolla vid analöppningen om du ser att deras "organ" sticker ut.

Lycka till
#4 - 23 november 2005 12:57
scalarer

om dom leker kan du klippa av bladet om dom lägger det där flytta till ett yngelkar.se till att du har en syresten somfläktar över äggen.du kan oxå tillsätta antimögelmedel plocka bort mögliga ägg vartefter med pipett.de flesta scalarer som är odlade har tyvärr tappat yngelvården.vid kläckning vänta 4-5dagar innan du matar dvs när gulsäcken absorberats mata i början förslagsvis med artemia täta vatten byten varje dag är oxå att föredra lycka till
#5 - 23 november 2005 22:31
[QUOTE=scooby]om dom leker kan du klippa av bladet om dom lägger det där flytta till ett yngelkar.se till att du har en syresten somfläktar över äggen.du kan oxå tillsätta antimögelmedel plocka bort mögliga ägg vartefter med pipett.de flesta scalarer som är odlade har tyvärr tappat yngelvården.vid kläckning vänta 4-5dagar innan du matar dvs när gulsäcken absorberats mata i början förslagsvis med artemia täta vatten byten varje dag är oxå att föredra lycka till[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS]Precis så som alla oduglingar gör och förstör allt vad yngelvård heter...illa ju.[/font]
[font=Comic Sans MS]Men om man inte har ett lekkar så är det ett enkelt sätt att få småskalarer.[/font]
#6 - 23 november 2005 23:03
jag tackar för den fina tonen i inlägget hälsningar oduglingen
#7 - 24 november 2005 08:23
[font=Comic Sans MS]Ledsen men det var inte så illa ment som det lät...men du är det inte roligare att se det vuxna skalarparet försvara sina små och låta dom gå ihop då ?[/font]
#8 - 24 november 2005 19:06
jo självklart men efter många år och xantal uppätna kullar är det roligt att driva upp jag tror inte att hobbyakvarister har skuld i detta utan dom drivs upp hårt av utländska och svenska odlare.där rinner äggen ner genom ett konstant avlopp efter lek

Annons