Scalare lek.

#1 - 6 juni 2004 14:00
Hej!!
Jag funderar på att ha scalarer.
Vet någon hur man kan få dom att leka?

Joakim.
#2 - 6 juni 2004 14:49
Dom leker automatiskt om du har en hanne och en hona som trivs.
Jag tror att mina vart extra lekvilliga om jag hade växter i akvariet. Eller så kommer dom igång när du byter vatten om du fyller på med 2-3 grader kallare vatten.
Det är ganska lätt bara du har bra vatten och ett bra par.
#3 - 6 juni 2004 20:23
...och dessutom behöver de mycket mat för att leka. Att man snålar med maten för att hålla vattnet bra är en vanlig orsak till att fiskar inte leker.
#4 - 7 juni 2004 07:50
Mitt stora scalare-par leker konstant. Utan att jag gör något speciellt. Det andra paret har dock inte lagt rom nu på ett tag, men det beror nog på att det stora paret är så dominant just nu, genom att de dragit opp senaste kullen till frisimmande yngel, och övertagit ca 2/3 av karets område.
Matar gör jag med stor variation. Minst räkrom en gång i veckan. Sen så är det mygglarver, ciklidpellets, vanlig Tetra min, gröna ärtor m.m m.m. Allt mumsas med glad aptit.
#5 - 7 juni 2004 07:57
Mina scalarer leker och lägger ägg, men jag har inte fått några yngel. :( De äter upp äggen efter några dagar. Vet ej vad jag ska göra! Det är tråkigt :(
#6 - 7 juni 2004 09:02
Fiskaren....äggen ska ju kläckas efter ca 2:dra dagen efter det att de lagts. Har det gått flera dagar än så så är rommen troligtvis obefruktad och då äter de ju upp den. Men brukar ju även se på om det är döda romkorn genom att dessa snabbt blir vita. Dessa korn blir snabbt avlägsnade av mitt par som göder mina malar mé dem.
De plockar dem nämligen och släpper dem i gruset och vips är en mal framme och glufsar i sig. Eller en praktbotia om de hinner före malarna.
Sen så är det tyvärr så att många fiskar är så sönderavlade att de tappat allt vad naturlig instinkt heter, så de vet helt enkelt inte vad det är som de ska göra med rommen efter det att de lagt den, förutom just att äta opp den.
För att rädda romen så kan du ju försöka att kläcka den på egen hand genom att flytta över bladet som den ligget på till ett eget kar, och låta en mjuk ström från pumpen fläkta över bladet. Du får fästa det på något finurligt sätt. Det finns flera trådar i detta forum hur man skall gå till väga.
Små frisimmande scalare-yngel ser så roliga ut. Som små skuttande vattenloppor ungefär.
#7 - 15 juni 2004 09:45
Det var det jag försökte med.
Men min lillebror hade ganska stora guppy yngel där i[:-115]
En av mina scalarer dog så jag har bara en kvar[:-118]
Så jag får köpa en ny.

Joakim.

Annons