Scalare lägger ägg i mitt akvarie!! Kan det bli yngel??

#1 - 7 februari 2010 15:35
Hej ja har ett akvarie på 350 liter med bla 4 st scalare i. Nu har två av dem pepprat min pump med ägg. Dom vaktar ordentligt å låter ingen annan fisk komma i närheten. Men kan det bli några yngel å hur stor är då chansen för hur många det kan bli? hade varit riktigt skoj om det kunde bli något, men har aldrig hört om någon innan som lyckats. Så det verkar lite smått omöjligt att lyckas eller? :confused:

/Marie
#2 - 7 februari 2010 17:05
I ett sällskapsakvarie är risken ganska liten att det blir några överlevare, om ens kläckning. Sätt dit en liten nattlampa så de kan se och försvara äggen.

Finns en massa trådar om detta om du kollar runt lite.
#3 - 7 februari 2010 17:07
Första gången brukar de inte lyckas men har de väl börjat lägga ägg så kommer de fortsätta göra det med jämna mellanrum. Om ynglen sedan kommer att klara sig beror lite på hur pass duktiga föräldrarna är och vad det finns för övriga invånare i karet. Har du gott om tetror så lär de hugga alla yngel.
#4 - 7 februari 2010 17:27
myslas skrev:
Första gången brukar de inte lyckas men har de väl börjat lägga ägg så kommer de fortsätta göra det med jämna mellanrum. Om ynglen sedan kommer att klara sig beror lite på hur pass duktiga föräldrarna är och vad det finns för övriga invånare i karet. Har du gott om tetror så lär de hugga alla yngel.

Ja har sorgmanteltetra, platy, molly nån kjesartetra å lite olika malar i akvariet.

Låter som att det kan bli svårt att få några bebisar :(
#5 - 8 februari 2010 07:37
Ja har sorgmanteltetra, platy, molly nån kjesartetra å lite olika malar i akvariet.

Låter som att det kan bli svårt att få några bebisar :(

Ja, med de fiskarna i princip omöjligt. Då får man flytta över paret i ett eget odlingsakvarium istället om det ska bli något av det.

Jag lät en bordslampa lysa in på natten när jag hade ett par som för ett par veckor sedan lekte. Det blev väl kanske 10 ägg som kläcktes till slut och de små sprattlarna levde väl i några få timmar.

Annons