Scalare i 180l kar?

#1 - 18 oktober 2011 18:00
Ska snart byta mitt 120l till 180l och undrar nu om det går att ha scalarer i det eller blir det för tok för litet? Finns det någon art som inte blir så jättestor? tänkte typ bara skaffa 4 medelstora o se om jag kan få till ett par som jag sedan kan behålla....
#2 - 18 oktober 2011 19:00
Asså jag skulle ju inte säga att det är okej, dock så kan man ha leopoldis i typ 40 cm höga akvarier som lägst..
#3 - 18 oktober 2011 19:12
spetsnosarna funkar i 180 liter....så länge höjden är cirka 40....

ingen annan vaiant kommer att i längden gilla läget såvida det inte är en sorts kub som är
duktigt hög, typ 50 cm.

men då blir det dessutom till att enbat ha 1 par....mer gaur nog igge i längden....

.
#4 - 18 oktober 2011 20:46
Karet är 41cm högt. Jag är så sugen men vill naturligtvis inte att dom ska lida....
#5 - 19 oktober 2011 05:35
Millis71 skrev:
Karet är 41cm högt. Jag är så sugen men vill naturligtvis inte att dom ska lida....

fixa fram spetsnosar så går det ju....

.
#6 - 19 oktober 2011 08:27
Ja, jag får prova det. Hur höga kan dessa bli tro?
#7 - 19 oktober 2011 08:59
Jag ställde precis samma fråga och det verkade funka fint men jag har 180L och 50cm högt. Det är ett juwel rio 180. Här har du tråden:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149102
#8 - 19 oktober 2011 09:11
Millis71 skrev:
Ja, jag får prova det. Hur höga kan dessa bli tro?

.

kroppen blir ungefär som de vanliga, men fenorna är lite kortare. kanske 2-4 cm på både rygg och buk.

.
#9 - 19 oktober 2011 09:28
Vanish skrev:
Jag ställde precis samma fråga och det verkade funka fint men jag har 180L och 50cm högt. Det är ett juwel rio 180. Här har du tråden:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149102

Precis det akvariumet som jag ska köpa, ett vitt. Trodde det måttet var djupet. Vad bra då....
#10 - 19 oktober 2011 09:46
Millis71 skrev:
Precis det akvariumet som jag ska köpa, ett vitt. Trodde det måttet var djupet. Vad bra då....

Är det bara så att karet är 50cm. eller högre, så borde det gå bra. Scalarena är inga snabbsimmare, så de behöver egentligen inte så mycket utrymme på längden, utan det är höjden som är viktigast för dom.

Jag kan rekomendera att du köper en grupp på 6-8 små, och när de har parat ut, så säljer/byter du in de övriga och bara behåller paret. Handlarna brukar oftast inte vara omöjlig på att byta in de som blir "över" så att säga :) Lycka till
#11 - 19 oktober 2011 10:05
Millis71 skrev:

Anade nästan att det va så. Det är 50cm högt och man brukar säga minst 45 högt. Däremot finns det ju ännu större skalarer, minns inte om det är red back som blir riktigt stora och vill ha ytterligare mer höjd. Men det borde funka för dig :)

Om du jämför med bänkens mått som är 101 x 41, alternativt att man kollar bilderna och ser att det är högre än djupare så ser man att det är 50 högt ;)
#12 - 19 oktober 2011 10:07
Altumscalaren är väl den största arten, och då börjar det handla om minst 4-600 liter för att de ska växa snyggt ;) Kanske tom större ...:p
#13 - 19 oktober 2011 10:18
Vanish skrev:
Anade nästan att det va så. Det är 50cm högt och man brukar säga minst 45 högt. Däremot finns det ju ännu större skalarer, minns inte om det är red back som blir riktigt stora och vill ha ytterligare mer höjd. Men det borde funka för dig :)

Om du jämför med bänkens mått som är 101 x 41, alternativt att man kollar bilderna och ser att det är högre än djupare så ser man att det är 50 högt ;)

Är du nöjd med ditt? Har det på 120l nu (kuben) o tycker det är sååå snyggt men får inte riktigt plats med de fiskar jag vill ha.
#14 - 19 oktober 2011 12:35
Jag har just nu 4st bolivianska fjärilsciklider som jag väntar på ska para ut sig, 5st panda pansarmalar, 1par segelfensmolly som nästan sitter ihop med varandra och istället för någon stimfisk har jag fastnat för neon-blå wagtails platy. Så snygga, går nästan i stim och håller sig i mitten eller övre delen av akvariet. När jag bytt kar kommer det till några scalarer o ett par apistogramma.
#15 - 19 oktober 2011 13:19
Millis71 skrev:
Är du nöjd med ditt? Har det på 120l nu (kuben) o tycker det är sååå snyggt men får inte riktigt plats med de fiskar jag vill ha.

Hittills har jag inte hittat något fel på akvariet, har varit igång en vecka. Det som ska gå i karet när allt är klart är:

Skalarer
Bolivianska fjärilar
Agassizii
Pansarmalar
Ancistrus
Otocinclusar
Koppartetror

Köpte det för 1200kr med ytterfilter så det kändes helt okej
#16 - 19 oktober 2011 13:24
Vanish skrev:
Hittills har jag inte hittat något fel på akvariet, har varit igång en vecka. Det som ska gå i karet när allt är klart är:

Skalarer

Bolivianska fjärilar

Agassizii

Pansarmalar

Ancistrus

Otocinclusar

Koppartetror

.

lite trångt med fisk kanske........

.
#17 - 19 oktober 2011 13:49
.

.

.

Åsikterna verkar vara olika när det gäller detta.

Sen kan jag väl känna att om man får fram par av skalarer, fjärilar och agassizzi så är detta inte särskilt mycket fisk.

Men vi får väl se vad som händer på vägen, ingen av fiskarna går i karet för tillfället....

.

..

.
..

.
#18 - 19 oktober 2011 14:47
Vanish skrev:

Skalarer

Bolivianska fjärilar

Agassizii

Pansarmalar

Ancistrus

Otocinclusar

Koppartetror

Oj, och jag som tyckte jag hade mycket fisk... Men som sagt, du märker väl själv om det blir trångt o rörigt i karet. det gäller ju att hitta bra balans mellan fiskarna. Jag är nöjd, hoppas inte scalarerna ställer till det bara.

Billigt du fick det. Själv köper jag nytt då jag MÅSTE ha det i vitt. Nästan 4000kr blir det. Hoppas att jag får lite för det gamla....
#19 - 26 oktober 2011 15:43
Nu har jag 6st scalarer i karet. Verkar gå bra. Är det någon som vet hur "stora" dom brukar vara när dom parar ut eller leker för första gången?

Annons