Scalare i 120 liter?

#1 - 13 oktober 2008 11:28
Funderar på att köpa ett Lido 120 från Juwel.
Måtten 61*41*58 cm

Ett annat alternativt är ett Rio 160 eller om de är 180 liter. Dock tror jag inte frugan tillåter något för stort.

Vet inte alls vad jag skulle kunna ha i det men tycker Scalare och Dikusar är vackra fiskar.

Skulle 4 scalare få plats i Lido akvariumet? Det är som sagt ganska högt.
Får några fler fiskar plats? (Några malar och ciklider)
#2 - 13 oktober 2008 11:31
inte helt lyckat........

man kan ha dom där....men de kommer inte att gilla läget när de börjar växa upp.

Man brukar väl säga att man i en kub på 50x50x50 (125 liter) kan ha 1 par för odling...men inte mer....

helst isf den lite mindre versionen, dvs spetsnos.

inte en suck att altum skulle fungera.

.
#3 - 13 oktober 2008 11:32
Scalarerna får plats... men inte så länge.
Dom behöver helt enkelt ett större akvarium framöver, och dom växer rätt fort.
Min rekommendation är att du i stället antingen väljer någon Apistogramma, eller palettciklid. Tänk dock på att de flesta apistogramma väljer revir med avseende på bottenyta, så det går nog inte att ha mer än ett par.
#4 - 13 oktober 2008 11:35
Och om jag satsar på 180 liter (101 x 41 x 50) är det samma sak då?
Större än så får jag nog inte in pga frun ;)
#5 - 13 oktober 2008 11:39
I ett sådant kar kan du ha ca 6 skalarer så länge de är små, men så fort de parar ut sig så blir det fullt tillräckligt med ett par och du bör lämna bort de "överblivna".
Skulle du ha fler skalarer kvar är risken ganska stor att det blir mycket bråk mellan individerna och de får inte en lugn stund.
#6 - 13 oktober 2008 11:41
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196&SOK=1

Längden räcker väl relativt sett, höjden likaså, men jag tror det är lite väl litet ändå. Det blir rätt stora fiskar på inte alltför lång tid... Kroppen blir som en handflata, sen tillkommer fenorna...
Tar du 180 liter, så kör på nyckelhålsciklid i stället: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=176&SOK=1
#7 - 13 oktober 2008 11:57
ansjo skrev:
I ett sådant kar kan du ha ca 6 skalarer så länge de är små, men så fort de parar ut sig så blir det fullt tillräckligt med ett par och du bör lämna bort de "överblivna".

Skulle du ha fler skalarer kvar är risken ganska stor att det blir mycket bråk mellan individerna och de får inte en lugn stund.

håller med, se bara upp hur de är mot varandra när de börjar växa upp.

jag drattade en gång ner 6 st i mitt 240 liters, var kanske inte helt uppmärksam, det slutade med att det var 2 st som simmade runt och
tittade på de andra 4, stendöda, helt sönderbitna artfränderna.

som jag ser, skall man ha mer än 1 par, så vill det nog till 375++ liter
med ganska kraftiga planteringar/rotarrangemang som "delar" av karet.
#8 - 13 oktober 2008 12:23
Tack. Med andra ord måste jag upp till minst 240 liter innan det fungerar.

Får hem och mäta lite + köpa blommor till min fru...
#9 - 13 oktober 2008 14:04
Ett par vuxna funkar som sagt i ett 180 liters juwelkar, men även ett 240 blir för litet för fler vuxna skalarer än dessa båda.
#10 - 14 oktober 2008 06:43
lite off topic...men det tangerar iaf ämnet.

igårnatt så gick ett av mina kar sönder. så igår när jag kom hem efter jobbet,
så var jag tvungen att flytta på lite fiskar. bland annat så var jag tvungen att
flytta ett par från 222 till 240, där det redan gick ett par.

det dröjde kanske 15 min innan slagsmålet var i full gång.

misstänker att jag har inte så många dagar på mig innan jag måste hitta en annan lösning......

Annons