Scalare har lagt ägg, vad ska jag göra?

#1 - 2 mars 2004 17:11
Jag är i total extas! Kom just hem, och så såg jag några konstiga prickar på min pump.. kollade närmare och såg att det var ÄGG! Det rör sig om ca 150 ägg tror jag. Dom är 4 st scalare i akvariet + en ancistrus, och dom som jag tror är mamma och pappa jagar iväg dom 2 andra scalarna väldigt aggressivt. Vad ska jag ta mig till? Har ingen som helst erfarenhet.. jag är rädd att äggen ska bli uppätna, eller kanske sugas in i pumpen?
Är det någon som kan ge mig råd?

Tack på förhand!
#2 - 2 mars 2004 17:18
Jag hade inte gjort någonting. Dina scalarer kommer säkert att äta upp äggen själv visserligen men efter att de har lekt några gånger så blir de duktigare på att ta hand om det själv. Om du tar bort äggen så lär de sig inte själv.
#3 - 5 mars 2004 09:34
Hej !
Låt dom vara ifred, för det går i alla fall inte att flytta äggen eftersom dom sitter på pumpen. Ett tips för att få föräldrar och andra fiskar att inte äta upp äggen är att ha en nattlampa tänd i akvariet, så att dom ser äggen och kan skydda dom hela tiden.
Om äggen kläcks, bör du flytta på dom andra fiskarna för att ynglen ska klara sig. Placera en storbladig växt i närheten av pumpen, för föräldrarna flyttar ynglen så fort äggen kläcks!
Sedan matar du med nykläckt Artemia.
Lycka till !
#4 - 5 mars 2004 09:42
Skulle vara kul att veta hur det har gått. =)
#5 - 17 mars 2004 01:27
Hej förlåt för mitt sena svar! Sagan blev som så att äggen blev brutalt uppätna! :-/ Lite tråkigt, men naturligt.. Jag hoppas på att dom lägger igen snart, de verkar skydda sitt revir ihärdigt i alla fall. Någon som har bra tips på hur ni får era att leka? Det jag känner till är att mata med levande föda, men finns det något mer som funkar?

Tack ni som har svarat och gett mig råd - mkt uppskattat! [:)]
#6 - 17 mars 2004 07:34
Hepp !
Har samma problem med mina scalarer, de äter upp sina egna ägg. De (10 st) har lekt en tre-fyra ggr, men alla gångerna har slutat på samma sätt. Det är bara att vänta, det finns inte så mycket att göra. Scalarerna är väldigt sönder avlade och störda i sin yngelvård. De behöver tid och ett antal ostörda lekar på sig för att komma överfund med vad de skall göra.

Jag har märkt att mina gärna leker efter ett stort vatten byte med kallvatten. Det är bara att vänta och hoppas på det bästa.

Mvh Jesper
#7 - 17 mars 2004 19:57
<b>Jesper</b>: Lustigt, mina scalare lekte också efter ett stort kallt vattenbyte. Undrar vad det är i det kalla vattnet som stimulerar dom till att leka? Fungerar det kanske på så sätt för deras vilda släktingar? Det kommer kalla regn typ, och så är leken igång? Hm.. det tål att forskas vidare på.
Tack för tipset!
#8 - 18 mars 2004 00:34
Ursprungligen skickat av Nicolette

<b>Jesper</b>: Lustigt, mina scalare lekte också efter ett stort kallt vattenbyte. Undrar vad det är i det kalla vattnet som stimulerar dom till att leka? Fungerar det kanske på så sätt för deras vilda släktingar? Det kommer kalla regn typ, och så är leken igång? Hm.. det tål att forskas vidare på.

Tack för tipset!

Har knoppat lite på de där:)
Det funkar nämligen inte varje gång, jag har i mitt kar 10 st scalarer och ingen av dem har lekt de senaste 4-5 vattenbytena. Byter hälften varje söndag. Men att det kan vara en utlösande faktor är jag övertygad om. Har provat att ösa i olika grader av kall vatten, nu sist hade jag i ca 250 liter riktig kallt vatten men se icke blev det någon lek av. Men leker som sagt igen frågan är bara när, jag väntar iaf ivrigt på att det skall ske:)

Mvh Jesper
#9 - 14 april 2004 17:48
Hej! Vill meddela att mitt scalarpar har lekt igen! Drygt 6 veckor sen senast! Hoppas på bättre resultat denna gång :)

//Nico
#10 - 14 april 2004 18:09
DEt tar ungefär 2 till 3 veckor innan dom är mogna för lek igen.
Ett råd till er alla som vill försöka odla på Scalarer är att ha koll på vilket som ä paret som leker å så skaffa ett eget kar åt dom plus en stor svärdplanta samt nåra ret-fiskar, tetror eller nån annan snabb-firre så håller deras vakt-instinkter i gång åsen är det bara att vänta på resultaten. Det händer oftast efter en vattenbyte.
Lycka till...
#11 - 14 april 2004 18:19
Poseidon; Tack för tipsen![:)]
#12 - 14 april 2004 19:07
mina med, 1 st F1 och en st spotted angelfish Fx
1 natten, alla korn kvar, men en del vita,
föräldrarna vaktar, men tar inte bort dom vita :/, hoppas vattnet é surt nog för att förhindra mögling...
#13 - 14 april 2004 19:35
Mina har också lekt idag. Det är andra gången så jag har inga stora förhoppningar. Första gången åt de upp allt på den 3:e dagen. *suck*

Palettcikliderna åt upp sina ägg idag. =(
#14 - 16 april 2004 12:12
Nu är det 3:e dagen sen rommen kom! De har flyttat på dem, lagt dom på glasrutan i ett hörn! Dags att kläcka artemia? Är det något annat man bör tänka på nu? :-)

#15 - 16 april 2004 12:13
Nicke: Hoppas det går bra för dina scalare! Själv vågar jag inte hoppas så mycket på mina, det är trots allt 2:a gången de leker!
#16 - 16 april 2004 12:27
De gick åt skogen med scalarerna. Min stora Plecostomus hittade bladet. Jag såg hon käka upp allt. Det tog ca 2 sekunder så jag hann inte få bort honom. De var duktiga på att vakta annars men han var för stor helt enkelt. Nu ska han bort i alla fall.

Mina paletter hade inte alls käkat upp äggen. De hade kläckts! Nu har jag en massa yngel som har börjat försöka simma inne i nöten.

Det var andra gången för både scalarerna och paletterna så jag är nöjd med resultatet. Scalarerna skötte sig perfekt ända tills malen kom. Efter det så vaktade det tomma bladet ända till i morse. Då var det lugnt igen. De lär snart leka igen och då ska det nog gå bättre. =)
#17 - 16 april 2004 13:57
Nicke: Hehe ja det måste varit en kul överraskning :)
Lycka till med paletterna, skriv gärna hur det går!
#18 - 22 november 2008 11:00
mina Scalarer har lekt nu 3:e gången (2 ggr har äggen blitt vita /oppätna) nu verkar det som att dom kanske fixar detta, jag har läst Å följt era anvisningar,Å sen jag stoppade dit 2 tetror, så blev dom verkligen på hugget Å vakta:D
tack alla duktiga akvarister:D
#19 - 24 november 2008 07:27
Hej hej!
Jag tänkte bara fråga 2 saker :p

1. min scalare hona är väldigt tjock och jag är 100% på att hon är "gravid", hon har fått rom 3 gånger förut, men dom blev uppätna. Hon har aldrig varit såhär tjock så länge, det är säkert 1 månad som hon har varit tjock. Kan det hända något med henne, måste man hjälpa till på något sätt så att hon får ut dom där rommen?

2. jag har två palletciklider som är hanar i ett 200liters akvarium kan man köpa en eller två hona/-or till dom, blir det bråk då? Är det lätt att skilja honor och hanar i affären, så att man inte får en hane till?

//Therese
#20 - 29 november 2008 17:14
piggepelle skrev:
Hej hej!

Jag tänkte bara fråga 2 saker :p

1. min scalare hona är väldigt tjock och jag är 100% på att hon är "gravid", hon har fått rom 3 gånger förut, men dom blev uppätna. Hon har aldrig varit såhär tjock så länge, det är säkert 1 månad som hon har varit tjock. Kan det hända något med henne, måste man hjälpa till på något sätt så att hon får ut dom där rommen?

2. jag har två palletciklider som är hanar i ett 200liters akvarium kan man köpa en eller två hona/-or till dom, blir det bråk då? Är det lätt att skilja honor och hanar i affären, så att man inte får en hane till?

//Therese

någon som vet??
#21 - 29 november 2008 19:07
Nicolette skrev:

Tack för tipset!

Byter man till kallare vatten vid vattenbyte så simulerar man regnperioden som kommer med kallare vatten och mer föda.
#22 - 29 november 2008 19:56
Har 2 frågor om mina scalarer...

1. Hur ser man skillnaden på hanar och honor?
2. Två av mina scalarer "pussar" varandra..? Dom tar munnarna mot varandra och ser ut som om dom försöker äta varandra.. bråkar dom? eller vad gör de igentligen?
#23 - 30 november 2008 17:56
Amanda321 skrev:
Har 2 frågor om mina scalarer...

1. Hur ser man skillnaden på hanar och honor?

2. Två av mina scalarer "pussar" varandra..? Dom tar munnarna mot varandra och ser ut som om dom försöker äta varandra.. bråkar dom? eller vad gör de igentligen?

Väldigt svårt att se skillnad på hona och hane!
Hanen utvecklar oftast en puckel vid pannan efter att de lekt ett par gånger.

"Pussarna" är snarare en kraftmätning eller något liknande.
#24 - 30 november 2008 19:48
piggepelle skrev:
någon som vet??

Tycker ni att jag ska flytta scalarerna till ett 50 liters akvarium så att dom kan föda i lugn och ro, för jag tänker om hon inte känner att hon kan pga dom andra scalarerna eller nåt :P
#25 - 30 november 2008 20:38
Varför har någon startat en 4 år gammal tråd??

Scalarer blir inte gravida men lekmogna. Har hon varit synligt tjock i 1 månad tror jag du matar lite väl mycket. De är kända för att "överäta" sig. Nej du kan bara se till att de trivs och att hon har en partner att leka med. Har de lagt rom förrut så kanske du bara behöver vänta lite.

När det gäller paletterna... Byt ut ena hanen mot en hona. Ha inte 2+1. Honorna är mycket kortare, rundare, har korta runda fenor och mer färg på buken. Väldigt enkelt. Googla lite på bilder så ser du själv.
#26 - 30 november 2008 21:05
sme_h skrev:
Varför har någon startat en 4 år gammal tråd??

Scalarer blir inte gravida men lekmogna. Har hon varit synligt tjock i 1 månad tror jag du matar lite väl mycket. De är kända för att "överäta" sig. Nej du kan bara se till att de trivs och att hon har en partner att leka med. Har de lagt rom förrut så kanske du bara behöver vänta lite.

När det gäller paletterna... Byt ut ena hanen mot en hona. Ha inte 2+1. Honorna är mycket kortare, rundare, har korta runda fenor och mer färg på buken. Väldigt enkelt. Googla lite på bilder så ser du själv.

haha visste inte att det var en så gammal tråd :p men tack för svaret, jag tror inte att hon har ätit för mycket för att ingen annan är SÅ tjock :D
tack så mycket för svaret :) jag var så oolig att det var något fel på henne
// Therese
#27 - 6 december 2009 18:57
piggepelle skrev:
någon som vet??

för mkt mat gör de tjocka :) d måste vara slim :)
+ paletthonor har rödare buk än hanar och är mindre :)

Annons