Scalare + fjäril + rödmun?

#1 - 5 juni 2003 13:56
Har dammat av och startat min gamla burk på ca:330L (155x46x46)

Efter många om och men så har jag insett att jag vill ha några Fjärilsciklider: 1 hane + 2 honor?

Till dessa vill jag naturligtvis ha några tetror: x antal rödmunstetror.

Slutligen vill jag även ha någon större ciklid: Scalare, x antal köps in för lämplig utparning. 2par? sparas efter utparning.

Nu kommer mina funderingar:

Är det lämpligt att ha Scalare med Fjärilsciklider?
Kommer Rödmunnarna bli Scalare mat?
Lämpligt antal av varje fisk?
Har jag glömt något?

Mvh Martin
#2 - 5 juni 2003 14:04
Scalare+Fjärill borde funka i ett så stort kar. Det kan va värre med rödmunnarna.
#3 - 5 juni 2003 14:37
Tjenare! Jag har alla de 3 sorterna i ett 222 så det lär inte vara nått problem. Så länge du ger fiskarna tillräckligtmed mat så att de slipper jaga för att få föda lär inte Scalarena bry sig om rödmun..

Tänk bara på att ha endel växter eller rötter som skydd ifall nån scalar är revirhävdande eller så!
#4 - 5 juni 2003 15:33
Hej

Rödmunnar blir betydligt större än t.ex neontetror, så det ska inte vara några problem.

Fjärilscikliderna bör du ha parvis, eftersom de är parbildande, annars kommer nog den överblivna att bli attackerad av paret. Så har man två honor bör man nog även ha två hanar, så man har schansen att få två par. Har man en hane och två honor resulterar det nog i ett par, och en ihjälstressad hona, skulle jag tro.

MVH Micke
#5 - 5 juni 2003 16:27
Ok, men är karet tillräckligt stort för 2par scalare och 2par Fjärilsciklid?

#6 - 5 juni 2003 17:01
Hej

Jodå, det är nog tillräckligt stort. Men ett scalarepar kanske räcker, de skulle nog störa varandra rätt mycket annars, och är det ena paret svagare skulle de nog få rätt mycket stryk.

Köpte ett scalarepar för ett tag se´n, när jag redan hade ett etablerat par, och det tog det gamla paret en kväll att ha ihjäl det nya paret. Jag trodde att de skulle klara sig, eftersom de också var ett par, så de skulle kunna försvara sig, och jag hade mycket växter i. Men det hjälpte inte. Två par som vuxit upp ihop kanske går bättre, men det skulle nog ändå bli en del bråk.

MVH Micke.
#7 - 5 juni 2003 19:33
Om du tänkt ha ett stim rödmunstetror kommer frågan; skall du odla eller är det ett prydnadsakvarium? Tetror i allmänhet är snabba och tar gärna yngel. Rödmunstetror är dessutom relativt stora och glupska.
#8 - 6 juni 2003 15:07
Ok, ett Scalare par och två fjärils par.
Något förslag på hur många jag ska köpa in av varje art för att de ska paraut bra?

Det är enbart prydnads akvarium jag är ute efter.

Men om det visar sig att jag fått tag på bra föräldrar, vilket tydligen inte är så vanligt på någon av cikliderna, så kommer jag garanterat att odla. Då kommer några av fiskarna få flytta till ett annat akvarium.

Mvh Martin

Annons