Scalare blind?

#1 - 10 mars 2009 20:04
Hej!
Jag har en scalare som är kanske fyra, fem centimeter (utan fenor)
Det började med att han bråkade med en annan scalare hanne och fick sin mun "avbiten" den är alldeles vit, men jag tror att den håller på att växa ihop igen. Idag upptäckte jag att hans ögon var täckta av en vit hinna och han ser inte var han simmar. Man ser hur stressad han är och att han simmar in i saker. Vad kan det vara och man göra?

/Therese

jag har en bild men jag vet inte hur man tar in dom...
#2 - 10 mars 2009 20:24
Du kan länka bilden hit från en annan hemsida (vilken som)...

Du har en liten Scalare utan fenor, med trasig mun med svamp och hinna för ögonen??
Vad får dig att inte avliva stackaren? Jag tycker det låter som han lider väldigt mycket.
Guest
#3 - 10 mars 2009 20:29
Använd dock inte imageshack för den sidan suger.
#4 - 10 mars 2009 20:29
Nina82 skrev:
Du kan länka bilden hit från en annan hemsida (vilken som)...

Du har en liten Scalare utan fenor, med trasig mun med svamp och hinna för ögonen??

Vad får dig att inte avliva stackaren? Jag tycker det låter som han lider väldigt mycket.

Nej haha han har fenorna, det var bara för att förklara hur stor han var, varför nu det var nödvändigt :p annars skulle jag såklart avliva honom.
#5 - 10 mars 2009 20:33
[quote=Nina82;1269936]Du kan länka bilden hit från en annan hemsida (vilken som)...

hur då?
Guest
#6 - 10 mars 2009 20:35
Ladda upp din bild på den här sidan: http://www.postimage.org/
Och posta länken du fick på den sidan här.
#7 - 10 mars 2009 20:41
http://www.postimage.org/image.php?v=gx1VG3kr

det är en ganska suddig bild, men jag ska försöka ta fler
#8 - 10 mars 2009 20:41
piggepelle skrev:
Nej haha han har fenorna, det var bara för att förklara hur stor han var, varför nu det var nödvändigt :p annars skulle jag såklart avliva honom.

haha.. Sorry. Läste nog lite snabbt [:o]
Glasklart nu när jag blickar tillbax :D
Guest
#9 - 10 mars 2009 21:19
Verkar som att nån fisk har bitit den på hornhinnan (har fiskar en sån?), borde växa ihop o bli normalt.
#10 - 10 mars 2009 21:23
Det du skulle kunna göra är att ha i salt för att få bort hinnan och den eventuella svampinfektionen på munnen.
1dl/100L vatten. Det lugnar stressade fiskar oxå.
#11 - 11 mars 2009 17:30
neeeej

Hej igen
Det är nog kört för min käre Devil, som han heter.
Hans rival, Selfish också scalare, äter upp hans ögon så han ser nog inte mycket nu, och han åt inte när jag gav dom mat :(:(:(
jag vill inte avliva honom, men mamma kanske kan. Pappa tycker att man ska koka honom, men det låter så hemskt. Har ni några förslag på fiskavlivning?

/Therese
#12 - 11 mars 2009 19:41
piggepelle skrev:
Hej igen

Det är nog kört för min käre Devil, som han heter.

Hans rival, Selfish också scalare, äter upp hans ögon så han ser nog inte mycket nu, och han åt inte när jag gav dom mat :(:(:(

jag vill inte avliva honom, men mamma kanske kan. Pappa tycker att man ska koka honom, men det låter så hemskt. Har ni några förslag på fiskavlivning?

/Therese

Lägg honom i en ICA-påse och däng honom flera gånger mot något hårt (tex. betonggolv eller trappsteg)

Kokning är ett plågsamt sätt för en fisk att dö på och inte ett godkänt sätt att avliva på.

Annons