Scalare...Blå schatteringar, och korta kraftiga fenor...Bild

#1 - 11 april 2010 09:36
Har funderat länge över detta fenomen. Har en Zebrascalare, tror det är en hane, men är inte säker....Han har vuxit till sej väldigt bra, ca. 12 cm...utan fenor.....

Vad jag är fundersam över är att, dels har den fått tydliga Blåmetallic schatteringar, och fenorna är ganska korta...men väldigt kraftiga.....Kan nån säga mej varför.....?? De andra som går i samma akvarium ser "normala ut....långa fenor, silver med svarta ränder utan blå schatteringar.......

Bifogar också en bild på den andra stora jag har, så ni kan gemföra bägge två. Dessa två är runt ett år gamla, och jag har haft dem sedan yngelstadiet.
#2 - 11 april 2010 10:53
Jag kanske är blind men jag ser ingen skillnad?
#3 - 11 april 2010 12:12
Azur skrev:
Jag kanske är blind men jag ser ingen skillnad?

Nej, det beror nog på att det är samma Scalare....fast från två olika håll, såg jag nu[:o]

Men kolla spröten, vid stjärt-och analfenans början (Närmast kroppen) där är den blå, och fenorna är korta och breda på den. Kan tyvärr inte lägga upp nån bild på den "normala" nu, sitter vid fel dator.....Men ska kolla sedan, när jag får tillbaka min....[:o]
#4 - 11 april 2010 13:33
Ja, den verkar ha ganska korta taggstrålar i buk- och analfena. Det kan vara genetiskt, eller det kan ha hänt nåt under dess utveckling, men den verkar ju frisk och kry så det enda är väl att du kanske inte ska odla på den.
#5 - 11 april 2010 15:04
Har inga planer på odling. Och skulle det mot förmodan bli rom, så lär den inte överleva många timmar i det akvariumet....;) Jodå, den är väldigt alert, pigg och kry. Tjafsar med kompisarna och småjäklas lite med Papegojorna;) Jag tror just den är den dominanta just nu, men jag tror inte den lär hålla den ställningen så länge....ungtupparna har börjat visa "framfötterna";)
#6 - 11 april 2010 16:37
Att den blivit blåaktig är helt normalt, och i mina ögon väldigt snyggt.
Hur man sedan tycker om de kortare fenor som ofta de löpandeband-odlade skalarerna får är en annan sak...
#7 - 11 april 2010 16:53
Ja, huvudsaken för mej är att den inte "lider" av missbildningen(om man nu kan säga så)av fenorna.....Den har gått i 720 liter sedan jag köpte den, så det borde inte ha varit för litet för den, och den andra som är lika gammal har normala fenor.....Men den har inte blått någonstans.
#8 - 11 april 2010 17:04
Att den lider är inget du behöver oroa dig över, den flyttar sig tillräckligt snabbt från A till B så det både räcker och blir över:p...
#9 - 11 april 2010 17:10
Jo den flyttar sej 2 meter på under 3 sekunder, särskillt om det finns mat...typ musslor eller räkor.....i andra änden av karet....:pOch han lyckas komma undan en uppretad Papegojciklid som vaktar rom också....så jag TROR inte det är någon fara...;)

Nej jag blev bara fundersam, för jag har inte ...under mina 20 år med Scalarer ... varit med om att just Zebran ha korta, breda fenor och blåskimmer.....Peruscalaren har ju det, men det här är ingen Peru, utan det är en helt vanlig "gammaldags" Zebrascalare...;)
#10 - 11 april 2010 17:13
Jo, men man vet heller inte vad som ligger bakom i generna på den skalaren, kan mycket väl vara ev. Peru-gener som slår igenom:)...
#11 - 11 april 2010 19:11
Ja, svårt att veta vad som ligger bakom i generna hos en vanlig gråscalare, och korta fenor kan ju som sagt vara genetiskt, eller t.ex att den vuxit upp i ett för lågt akvarium. Kan ju vara en hona, de har ju ofta kortare fenor än hanarna.

En variant, som jag tycker påfallande ofta verkar ha långa, fina fenor, är faktiskt guldscalaren, har två nu, som nästan ser ut som vildtyp när det gäller rygg, anal, och bukfenor. Och det kanske bara är inbillning, men tycker ofta det verkar som om marmorscalarer ofta har ganska korta och breda fenor, även om en av mina marmorscalarer har långa fenor, och ett blått skimmer runt de svarta fälten.
#12 - 11 april 2010 21:44
ansjo skrev:
Jo, men man vet heller inte vad som ligger bakom i generna på den skalaren, kan mycket väl vara ev. Peru-gener som slår igenom:)...

Ja det kan ju finnas Perugener i den här, det vet jag inte....Handlaren trodde de var runt 4-6 månader när jag köpte dom...nu är de runt året..den andra har ju väldigt långa fenor i stället.....Har lyckats knäppt kort på den andra också, men det ligger kvar i kameran....ska försöka få ut det i morron...Skillnaden är markant....;)

Ja, svårt att veta vad som ligger bakom i generna hos en vanlig gråscalare, och korta fenor kan ju som sagt vara genetiskt, eller t.ex att den vuxit upp i ett för lågt akvarium. Kan ju vara en hona, de har ju ofta kortare fenor än hanarna.

En variant, som jag tycker påfallande ofta verkar ha långa, fina fenor, är faktiskt guldscalaren, har två nu, som nästan ser ut som vildtyp när det gäller rygg, anal, och bukfenor. Och det kanske bara är inbillning, men tycker ofta det verkar som om marmorscalarer ofta har ganska korta och breda fenor, även om en av mina marmorscalarer har långa fenor, och ett blått skimmer runt de svarta fälten.

Jag har ju haft den sedan den bar några månader gammal....och här har den ju gått i 720 litern, men jag vet inte vad odlaren har haft den i...den är odlat i akvarium iaf...;)

Jo jag har också märkt att Marmorscalarer ofta har kortare fenor, jag hade 4 och alla var "kortfeningar"...Men det fanns inget blått i dem....;)
#13 - 12 april 2010 10:07
har hämtat korten från kameran, och lägger ut kortet på den andra Scalaren som är lika gammal....Ni ser att det är en markant skillnad på fenorna....;)
#14 - 13 april 2010 05:59
Snacket om de kortare, lite kraftiga fenorna, alt det blåa påminner mig om
en liten version av skalarer.

nämligen Spetsnosen.

Deras fenor är kortare, lite "stubbiga", samma med spröten,
samt att det är vääääldigt mycket blått i deras spröt.

Den kanske har lite spetsnosblod isig.

.
#15 - 13 april 2010 06:00
en ren spetsnos är det iaf inte.

de har ävan blå / mörka ögon, samt blåa kinder.

.
#16 - 13 april 2010 06:09
Ja, den kan ju vara uppblandat med många olika gener.....De här ska...vad jag vet....vara svenskodlade, och jag vet inte hur odlingarna håller Scalarena, det kan ju vara att de har gått tillsammans i stora stim, och parat ut med en annan "art"......

Tack för snabba svar iaf, och jag oroar mej inte så mycket över dtta faktum längre.....Och jag säger som Ansjo, det är riktigt snyggt med det blå på den...:)

Annons