Jo, men man vet heller inte vad som ligger bakom i generna på den skalaren, kan mycket väl vara ev. Peru-gener som slår igenom:)...
Ja det kan ju finnas Perugener i den här, det vet jag inte....Handlaren trodde de var runt 4-6 månader när jag köpte dom...nu är de runt året..den andra har ju väldigt långa fenor i stället.....Har lyckats knäppt kort på den andra också, men det ligger kvar i kameran....ska försöka få ut det i morron...Skillnaden är markant....;)
Ja, svårt att veta vad som ligger bakom i generna hos en vanlig gråscalare, och korta fenor kan ju som sagt vara genetiskt, eller t.ex att den vuxit upp i ett för lågt akvarium. Kan ju vara en hona, de har ju ofta kortare fenor än hanarna.
En variant, som jag tycker påfallande ofta verkar ha långa, fina fenor, är faktiskt guldscalaren, har två nu, som nästan ser ut som vildtyp när det gäller rygg, anal, och bukfenor. Och det kanske bara är inbillning, men tycker ofta det verkar som om marmorscalarer ofta har ganska korta och breda fenor, även om en av mina marmorscalarer har långa fenor, och ett blått skimmer runt de svarta fälten.
Jag har ju haft den sedan den bar några månader gammal....och här har den ju gått i 720 litern, men jag vet inte vad odlaren har haft den i...den är odlat i akvarium iaf...;)
Jo jag har också märkt att Marmorscalarer ofta har kortare fenor, jag hade 4 och alla var "kortfeningar"...Men det fanns inget blått i dem....;)