Scalare ägg

#1 - 1 augusti 2011 16:39
Hejsan, jag såg precis att mina scalarer lagt ägg (äntligen!) Och jag har därför letat runt lite på forumet men inte hittat svar på mina frågor helt.

Den enda frågan jag inte fått ett riktigt svar på är hur man kan öka chanserna för att äggen inte äts upp? Jag hörde någonstans att man kan ha ljuset tänt för att föräldrarna lättare ska kunna se inkräktare. Men är detta verkligen sant? Har ni några tips så får ni gärna lämna dessa =)
#2 - 1 augusti 2011 16:43
Har man nattaktiva fiskar, som malar, så är det en fördel att ha en nattlampa. Men även i övrigt så är det nog bra om det inte blir kolsvart i akvariet på nätterna, så att låta nå´n liten lampa vara tänd i rummet gör nog inget.

Se´n hjälper ju inte alla lampor i världen när ynglen börjar simma, om man har många och glupska fiskar i akvariet.
#3 - 1 augusti 2011 18:09
Ok, då borde lampan i taket räcka gott o väl då. Nej, några glupska fiskar har jag inte direkt. Några malar och möjligtvis föräldrarna då men man vet ju aldrig =) Tack för snabbt svar!
#4 - 1 augusti 2011 18:44
Tja, om du inte har nå´t emot att sova med taklampan tänd så :) Ja, paret kan ju äta upp dem, t.ex om de inte kommer överens, är oerfarna, eller så.
#5 - 2 augusti 2011 10:37
Haha nee, hittade en bättre lampa som lyser väldigt svagt. Märktes knappt av faktiskt. Än så länge så ligger allt kvar där det ska. Lite roligt faktiskt i och med att alla jag pratat med sagt att man ska köpa ett par direkt så dom får växa upp ihop. Men den ena dog ju så vi köpte en ny o det har knappt gått en vecka Medans den andra hade vi i ett år. Men det måste varit "fel" kön så att säga ^^ Men känns gott att motbevisa lite grann iaf
#6 - 3 augusti 2011 18:43
Kom dock att tänka på en annan sak. Nu när äggen kläckts och de flesta ynglen överlevt, finns det någon speciell mat man ska mata dem med eller går det bra att finfördela standardmaten? Första gången jag någonsin fått yngel på någon art så är helt ny på den här fronten =P
#7 - 3 augusti 2011 19:19
Nykläckt artemia är väl det vanligaste, vill man inte pilla med att kläcka själv finns det numera färdigskalad artemia att köpa. Det är som ett tegelrött puder ungefär. Inte levande då, men ynglen brukar äta dem ändå, har själv fött upp en liten scalarekull på det.
#8 - 3 augusti 2011 19:36
Ok kanoners det. Då ska jag se om jag kan få köpt sådant med en gång till morran =) Har tyvärr inga artemia, har funderat på att skaffa det men inte kommit så långt. Vilket var synd då hehe

Annons