Scalare

#1 - 8 maj 2007 12:04
Jag har nyss köpt två Scalare och en av dem är så feg att han ej hinner med att få någon mat. Vad gör jag ????
Flyter det mat vid ytan stirrar den på maten så länge att någon annan fisk hinner ta maten. Kanske den inte gillar maten eller mår den inte bra? Vad äter de för mat och hur ska jag få den att hinna med att äta innan maten är slut?

MVH Anneli
#2 - 8 maj 2007 12:18
det kan ta lite tid innan fisken hinner etablera sig i akvariumet! man ska mata sparsamt när man precis har intruducerat en ny fisk! vänta några dagar och se om han inte börjar äta då!
#3 - 8 maj 2007 18:37
Tack för rådet! Jag väntar och ser några dagar då!

MVH Anneli
#4 - 12 maj 2007 14:13
Nu har jag väntat fyra dagar, men den är lika feg ännu. Hur länge kan den vara utan ordentligt med mat? Jag matar mina fiskar varannan dag.

MVH Anneli
#5 - 12 maj 2007 14:17
Prova att mata sparsamt men lite oftare. Den kommer säkert att komma igång om det inte är något fel på den.
Vad matar du med och hur stora är de?
Hur stort kar?
#6 - 12 maj 2007 16:06
Jag har ett 40 liters akvarium och de är ca 4 cm små. Jag har provat med: TetraMini, Sera vipagran, Hikari Tropical Algae Wafers,- Sinking Wafers och Best Friend Gold floating.

Anneli
#7 - 12 maj 2007 16:49
har du skalarer i ett 40 liters? på tok för litet
#8 - 12 maj 2007 16:58
Men vad ska jag göra när de säger i affären att det går bra???
Har nu provat med boccoli och scalaren som ej ville äta, åt som en tok! :-)

Anneli
#9 - 12 maj 2007 17:05
A och O är att vara i alla fall lite påläst på arten man är intresserad av, och att vara mycket misstänksam mot vad de säger i affärerna. De tänker ofta, som människor ofta gör, mycket kortsiktigt, de verkar strunta i att fisken lider, att kunden blir missnöjd och kanske inte kommer tillbaka, och att de kanske får dåligt rykte, bara de får sälja där och då.

Det är viktigt med ärliga affärsinnehavare som ger korrekt information om fiskarna när folk går runt och vill ha en så´n, en så´n, och en så´n, utan att ha en susning om fiskarna passar ihop eller inte, som om de valde smågodis. Såg ett så´nt par idag.
#10 - 12 maj 2007 20:08
Hoppas man får låna tråden för en annan fråga om scalarer ;)
Vi har ett akvarium som är 8 kantigt och är på 170 - 180 liter. Det är 55 - 60cm brett och 70cm högt. Vi har idag en liten ancistrus mal, rosentetror, 4 tomas ciklider och en kräfta samt 2 super fina fullvuxna (4år gamla) scalarer som är ett par och har lekt.

Nu till frågan.
Jag har nu en bekant som måste göra sig av med sitt scalar par, de är oxå fullvuxna och ett par som lekt några gånger. Jag skulle gärna vilja tahand om dem från honom. frågan är om man nu kan ha två par som redan är par och har lekt eller om de kommer slås så de inte trivs? Scalar är väll en gruppfisk vad jag förstått?

Jag vet att scalarer ibland kan vara agressiva och att man brukar köpa en 5-6 stycken som sedan slår ut varandra och bildar ett par elelr två. Men det borde fungera bättre om de redan är två olika äldre par som respektive har lekt med varandra och inte behöver bråka för att bilda par. Dock vill de ju ha revir på något sätt.

Jag har pratat med olika som borde veta vad de pratar om (akvarielagret, akvarie leasing och andra) jag har dock fått lite olika svar, några säger att de förmodligen fungerar bra och att akvariet är nog stort då det är så högt och scalarer gillar det mer än botten yta. Andra säger att ett 55*70cm (170L) akvarie är för litet, ytterligare andra menar att det är nog stort, men säger att de kommer slåss om revir osv. eller att det är 50/50 att det funkar....jag är nu lite confused:confused:

Någon med lite erfarenhet av detta som kan tycka och tänka lite så jag får lite hjälp på vägen? vill ju gärna kunna ta dem av honom och ge dem ett nytt hem.

Tacksam för svar så snart som möjligt om någon har lite erfarenhet
#11 - 12 maj 2007 20:20
Karet är perfekt för skalarer, och jag personligen skulle bara släppa i ett par. Det kan bli ganska stridigt om det är ett par som leker och ska fösa iväg de andra och de inte har någonstans att ta vägen.
#12 - 13 maj 2007 07:40
ansjo skrev:
Karet är perfekt för skalarer, och jag personligen skulle bara släppa i ett par. Det kan bli ganska stridigt om det är ett par som leker och ska fösa iväg de andra och de inte har någonstans att ta vägen.

Håller med föregående talare.
#13 - 13 maj 2007 08:55
ansjo skrev:

Ja kanske är det bäst med bara ett par.
Om man inte vill ha yngel, finns det något sätt att inte få dem att leka och även då undvika stridgheten som leken medför?
#14 - 13 maj 2007 10:27
Om du har 2 av samma kön blir det inte lika mycket strridigheter, men hur kul har de då;)? Eller om du skaffar små skalarer ocj när de har växt till sig byter du dem mot små igen.
Det är nog bara att gilla läget och antingen ha en stimfisk som decimerar ynglen eller ha skalarerna själva tillsammans med några malar och dra upp ynglen.
#15 - 13 maj 2007 17:27
ansjo skrev:

Jag köpte mig 6 st scalarer för ett tag sen, nu så har två av dom blivit ett lekpar och lagt rom.
Nu till frågan, bör jag göra mig av med dom andra 4? Eller kan dom samexistera i burken?
#16 - 13 maj 2007 18:49
Hur stort är karet? Är det stort nog för flera skalarer är det ingen fara, bara de har någonstans att simma undan till om de blir ivägkörda. I ett 240 eller större får det plats mer än ett par, men är karet mindre är det tveksamt.
De kan vara hur snälla som helst mot varandra innan men när det är dags för lite kuckeliku så jädrar;).
Du kanske kan fråga i din zooaffär om du inte kan ha dem någon annanstas oom de kan ta emot dem och byta mot något, tex foder eller liknande?
#17 - 13 maj 2007 19:19
Karet är 260 liter, ett juwel vision så det är både bredd (120) och högt (~50).
Kanske kan funka att behålla dom alla då?
#18 - 13 maj 2007 19:21
Akvariumet är ett sånt här http://www.juwel-aquarium.de/en/vision.htm?cat=19
Alltså både brett och högt! Så det kanske kan funka då :) Vi får se vad som händer.
Köpte dom för någon vecka sen bara, lite surt att komma tillbaka med dom på en gång :D
#19 - 13 maj 2007 22:00
Då tror jag nog det ska funka, det är inget annat än att testa så får du se;).
#20 - 14 maj 2007 00:22
Verkar funka rätt bra, paret har tagit ena halvan och dom andra får hålla sig på andra sidan, annars smäller det hårt och skoningslöst :D
#21 - 14 maj 2007 11:13
Testat med röda mygglarver??

jag har 4 stycken i ett 30 liters och de trivs. de på djurmagazinet sa inget om att det var för litet för de
#22 - 14 maj 2007 11:51
4 mygglarver i ett 30 liters kar verkar vara en kul grej;).
#23 - 14 maj 2007 12:30
Jo dom får röda, vita, svarta mygg samt artemia och nån annan liten räka.

30 liter är alldeles alldeles för litet hur som helst. Lämna tillbaka dom innan dom blir för stora eller köp ett större akvarium direkt.
#24 - 14 maj 2007 12:44
Hej
Prova att ge dem röda mygglarver... det brukar locka till sig dem som har lite svårt att äta. Håller med alla om att man inte ska mata dem på en gång när man har släppt ner dem. Det kan ta ett par dagar innan de börjar äta. Det är ju en viss stress för en fisk att komma till nytt vatten. Du kan också prova med att släcka ner akvariet när du planterar i nya fiskar. Det underlättar för de nya (Alltså släcka ner för dagen ...) Sen kan du mata på 2 olika håll i akvariet. Är Scalaren framme vid rutan och inte "ser" maten så kan du prova att sätta handen för rutan så att den inte ser sin egen spegelbild. Nu är kanske inte det problemet. Det går nog ingen nöd på den iaf. Det finns en hel del näring i vattnet och en fisk klarar sig utan mat ganska så länge...
#25 - 14 maj 2007 12:46
Appropå storleken på akvariet så går det nog bra med 40L om det är små scalarer (de minsta) men även de växer och blir större. Scalarer behöver ett djup på vattnet....
Själv hade jag scalarer i mitt 54L akvarium utan problem. Men de gör sig bättre i ett större akvarium.
#26 - 14 maj 2007 13:48
Fenorna kan bli förkrympta och fula i ett för litet akvarium. Jag var inne i en affär för några år se´n, där en person hade lämnat in en scalare, som såg rätt sorglig ut. Kroppen var kanske 15 cm hög, men fenorna var nog inte mer än ca drygt 5 cm, den hade förmodligen gått i ett alldeles för lågt akvarium. Risken finns nog också att de stannar i växten och dör i förtid.

Annons