scalare???

#1 - 1 augusti 2006 16:13
ska snart skaffa ett 260 liters kar och funderar då på att skaffa scalare....men kan jag ha mina blackmolly och långfenade sebrafiskar ihop med scalare???
#2 - 6 augusti 2006 18:12
Hej.

Black Mollyn går nog bra, men jag vet inte om jag skulle rekomendera att du har långfenade arter alls tillsammans med Scalarena.De kan vara tämligen elaka mot andra fiskar, och just långfenade fiskar ser scalarena ett nöje i och stuka, jag vet inte varför. Släppte ner min Kampfisk med scalarena, pga. problem i det andra akvariumet, och kampfisken överlevde i cirka 2 minuter, sedan hade han inga fenor kvar.
Guppy har jag oxå provat, och det var samma sak där. Du får oxå tänka på att Scalaren är en rovciklid, faktisk en av de lömskaste, det vet jag av egen erfaring....har haft scalarer i alla år.de har ett sätt att smyga sej på bytet bakifrån, så den stackars fisken fattar ingenting förann den har blivit ett skrovmål åt Scalaren.
Numera har jag Scalarena gående i ett eget akvarium, de bor med ett gäng Silverhajar och några mindre malar.

Men jag vill inte vara dom förutom, för en välmående scalare är något av det ståtligaste som finns. Tycker jag iaf.

Mvh.Ida
#3 - 6 augusti 2006 20:10
[quote=ida72]Hej.

Black Mollyn går nog bra, men jag vet inte om jag skulle rekomendera att du har långfenade arter alls tillsammans med Scalarena.De kan vara tämligen elaka mot andra fiskar, och just långfenade fiskar ser scalarena ett nöje i och stuka, jag vet inte varför. Släppte ner min Kampfisk med scalarena, pga. problem i det andra akvariumet, och kampfisken överlevde i cirka 2 minuter, sedan hade han inga fenor kvar.

Mvh.Ida[/quote]
oj, jag visste inte att de var så aggresiva[:o] . Tack för svaret:)
#4 - 6 augusti 2006 21:59
[quote=rödtoppen]oj, jag visste inte att de var så aggresiva[:o] . Tack för svaret:)[/quote]

Njae, aggressiva kan man väl inte kalla dom. Silverhajarna och malarna har inga problem med Scalarena, de får gå ifred. Problemet med de flesta ciklider är att de oftast inte kan gå med andra fiskar än andra ciklider.
Du ser ju Malawi tex, har man Malawi, så kan eller bör man inte ha andra arter med dom.Det samma gäller för andra sydamerikaner, eller afrikaner för den delen. De fungerar inte ihop med andra än sina egna.

Vill man ha sällskapsfiskar, så skall man ha det, och inte blanda upp dom med större ciklider.

Mvh.Ida
#5 - 7 augusti 2006 05:36
[quote=ida72]

Vill man ha sällskapsfiskar, så skall man ha det, och inte blanda upp dom med större ciklider.

Mvh.Ida[/quote]
Ville ha någon fisk som kan ta mina BM yngel, men som låter de vuxna vara ifred.[:o]
#6 - 7 augusti 2006 05:51
Jag har scalare ihop med min schubunkin och det går alldeles utmärkt så det är lite som med människor vissa passar ihop andra inte......
#7 - 7 augusti 2006 14:40
[quote=ann21]Jag har scalare ihop med min schubunkin och det går alldeles utmärkt så det är lite som med människor vissa passar ihop andra inte......[/quote]
vad är det för fisk[:o]
#8 - 7 augusti 2006 14:44
En variant av guldfisk, som egentligen vill ha det kallare än scalarer.
#9 - 7 augusti 2006 20:17
jo det är sant men han är den sista kvar av utefiskarna som jag tig in över vintern och om han lever till nästa sommar så ska han få flytta ut i den nygjorda dammen.. Men han har vant sig vid rumstemperaturen. Det är den jag har på bilden <---------------------
#10 - 8 augusti 2006 08:37
[quote=rödtoppen]Ville ha någon fisk som kan ta mina BM yngel, men som låter de vuxna vara ifred.[:o][/quote]

Det finns ju "elakare" typer av sällskapsfiskar också.Och de flesta tar ,vad jag vet, yngel.
Ex.Svärdbärare är ju på yngel, Guldfiskar är ju glupska, men där är ju problemet som Micke_A säger, Guldisarna vill ju ha det kallare.Dert finns ju mycket att välja på. Och karet är ju någorlunda stort, så du har ju valmöjligheter. Varför pratar du inte med din handlare och får lite goda råd av dom?

Mvh.Ida

Annons