Scalarägg

#1 - 23 mars 2006 17:59
Kom hem och skulle göra vattenbyte. Stoppade der handen och blev anfallen av scalarhanen! Visar sej att dom har ägg. Barnen blev eld och lågor när dom såg dom! :)
Behöver råd hur jag ska göra. Kan jag flytta över hela plantan äggen sitter på till mitt 54 l kar, som står tomt?
Läst nånstans att dom kläcks efter 3 dagar och är frisimmande efter 7-8 dgr. Matas med artemia 2:a dagen dom är frisimmande. Stämmer det?
Hur fort växer dom? Har ett 100 l som blir tomt om några månader.

Lite kul om man fick dom att överleva! :D
#2 - 23 mars 2006 18:04
Du ska nog inte flytta över dem än. Jag har för mig att jag läst att föräldrarna fläcktar äggen så dem inte möglar.
Mvh marcus
#3 - 23 mars 2006 18:10
jupp.. e det första gången dom leker så ha inte så stora förhoppningar.. dom behöver en par gånger för att fatta :)

Föräldrarna fläktar rommen så att den syresätts mao inte möglar.

Väljer du att flytta över bladet så behövs konstgjord fläktning.. genom en syresten t.ex. och allt eftersom äggen möglar så behövs dom nästan plockas bort.. detta sköter föräldrarna om annars.

Men njut nu bara av deras beteende och lägg gärna en nattlampa åt dom på natten :)

lycka till
#4 - 23 mars 2006 18:12
[quote=Kockfrallan]Du ska nog inte flytta över dem än. Jag har för mig att jag läst att föräldrarna fläcktar äggen så dem inte möglar.
Mvh marcus[/quote]

Ja, honan fläktar äggen för fullt. :D Hur länge ska jag vänta tycker du?
Får försöka göra iordning 54 l i morgon kväll.
#5 - 23 mars 2006 18:17
[quote=Bucket]jupp.. e det första gången dom leker så ha inte så stora förhoppningar.. dom behöver en par gånger för att fatta :)

Föräldrarna fläktar rommen så att den syresätts mao inte möglar.

Väljer du att flytta över bladet så behövs konstgjord fläktning.. genom en syresten t.ex. och allt eftersom äggen möglar så behövs dom nästan plockas bort.. detta sköter föräldrarna om annars.

Men njut nu bara av deras beteende och lägg gärna en nattlampa åt dom på natten :)

lycka till[/quote]

Tycker dom verkar fatta det bra. :) Nattlampan framme, bara att plugga i kontakten. :D
#6 - 23 mars 2006 19:10
[QUOTE=Lena123]Tycker dom verkar fatta det bra. :) Nattlampan framme, bara att plugga i kontakten. :D[/QUOTE]

jo vissa har tendensen att fatta direkt :) har ett discus par som fläktar rom här med :)
#7 - 26 mars 2006 16:03
Mitt scalarpar fick yngel inatt.. såg rommen först igår kväll (har varit iväg en vecka på semester) o den sprattlade så fint på sej.. fram med en nattlampa (som jag blev tipsad om förra gången som dessutom var första gången). Se hur många som klarar sej denna gången, förra gången så försvann alla yngel efter första natten (kanske pga brist på nattlampa)., Men de vaktade ynglena intensivt :)
#8 - 26 mars 2006 16:17
[quote=Whizzer]Mitt scalarpar fick yngel inatt.. såg rommen först igår kväll (har varit iväg en vecka på semester) o den sprattlade så fint på sej.. fram med en nattlampa (som jag blev tipsad om förra gången som dessutom var första gången). Se hur många som klarar sej denna gången, förra gången så försvann alla yngel efter första natten (kanske pga brist på nattlampa)., Men de vaktade ynglena intensivt :)[/quote]

Jag bestämde mej för att låta äggen vara kvar i karet. Dom vaktade och fläktade i två dagar, sen blev äggen borta. :( Nåja, det var första gången dom lekte så jag får fler chanser.

Lycka till med dina! :)
#9 - 26 mars 2006 19:23
Ja det kan ta tid mina har försökt nu är det 6ggr får se hur det går,dom klarar det längre o längre hehe
#10 - 27 mars 2006 10:58
[quote=santa]Ja det kan ta tid mina har försökt nu är det 6ggr får se hur det går,dom klarar det längre o längre hehe[/quote]

Skam den som ger sej :D
#11 - 27 mars 2006 12:26
Hehe det sket sig den här gången också Suck....
Kanske är så rent av att det inte funkar med hanen har bytt hona till han men det hjälpte tydligen inte.

Annons