Scalar -utparning/storlek?

#1 - 1 april 2008 05:18
Finns det ungefärliga riktlinjer när Scalarer blir könsmogna, och därmed parar ut sig?
Eller kan utparningen ske tidigare, ungefär som vi människor innan giftermål? :)

Det jag är ute efter är alltså att veta ungefär när jag kan förvänta mig parbildning.
Har 4 st svenskuppfödda Scalarer, vildform.

/Fredrik

PS. de är lite grådassiga på bilden.. ;) DS.
#2 - 1 april 2008 05:26
Snygga skalarer, men de kommer inte att para ut än på ett tag. Du får vänta tills de är runt 10-12 cm höga innan de börjar para ut.
#3 - 1 april 2008 05:41
vet inte om det är generellt förekommande, men mina skiftade par (swingers ?)
under "parningsperioden".

Dvs, när de började bli 7-8 cm så började de leka, sedan bytte de partner, lekte igen.
Höll på så i kanske 3-4 månader innan de beslutade sig för vilken de skulle "gifta" sig med.

Nu när de är ca 12-13 cm så håller de fast vid sin partner.
#4 - 1 april 2008 05:43
De är kanske som ynglingar och ungdomar i allmänhet, vill prova sina vingar innan de hittar den rätta:p?
#5 - 1 april 2008 06:23
Har för mig att de blir könsmogna vid ca 1års ålder.
#6 - 1 april 2008 07:32
10-14 månader beroende på omgivning tror jag....dvs som ovan författare säger,,,,ca 1 år...
#7 - 1 april 2008 08:58
ansjo skrev:
De är kanske som ynglingar och ungdomar i allmänhet, vill prova sina vingar innan de hittar den rätta:p?

Ha ha... :D Alltså är det ett sunt och naturligt beteende... Hur ska man annars veta vad man ska titta efter?!! [:-174]
#8 - 1 april 2008 13:54
Kensa skrev:
...när de började bli 7-8 cm så började de leka, sedan bytte de partner, lekte igen.

Höll på så i kanske 3-4 månader innan de beslutade sig för vilken de skulle "gifta" sig med.

Nu när de är ca 12-13 cm så håller de fast vid sin partner.

Pratar vi om kroppsstorlek eller inkluderat med fenor?

Mina är 8-8½ cm med fenor.

Annons