scalar+paletter

#1 - 19 mars 2007 15:01
går scalarer ihop med paletter
#2 - 19 mars 2007 16:26
De beror på hur stort akvarium du har och om paletterna eller scalarerna leker:P Alla fiskar som har yngelvård blir ju aggresiva mot andra fiskar! så om du har ett för litet akvarium till dem så får du räkna med att scalarerna kan få lite stryk.
#3 - 19 mars 2007 21:14
Och tvärtom ifall skalarerna blir närgångna om paletterna har yngel.
Men har du ett akvarium som är stort nog brukar det inte vara några problem.
#4 - 20 mars 2007 05:28
Jag har haft paletter och skalarer i ett 240 liters akvarium och det gick relativt bra, skalarerna var dock inte fullvuxna. När paletterna lekte i mitten av karet en gång så fick skalarerna stå och hänga i övre hörnen under en tidsperiod. När ynglena blev frisimmande så plockade skalarerna i sig något yngel då och då, men jag lyckades ändå driva upp en 5-10 yngel till 3 cm storlek så de gick att sälja till en akvarieaffär.

Så länge de inte lekte fungerade det mycket bra, paletterna höll till mest på botten medan skalarerna höll till på övre halvan av akvariet och de bråkade inte alls.
#5 - 20 mars 2007 09:38
paletterna är det ingen fara med då paleter är jävulens avkomma .
dina scalarer kan dock råka illa ut .

men fins de plats för dom så kan de funka i värsta fall får du göra dig av med dom ifall problem uppstår
#6 - 20 mars 2007 09:50
Det är nog väldigt olika med paletter. De jag har haft genom åren har endast varit revirhävdande när de haft yngel, och bara jagat iväg fisk som kommit för nära.
#7 - 20 mars 2007 13:33
Problemet med paletter är ju att de har yngel hela tiden. Mina vaktade två kullar samtidigt och hanen var fullständigt galen.
#8 - 26 mars 2007 20:32
Hade paletter och skalarer för mååånga år sedan i ett 120 liters. Paletterna lekte jämt, vilket resulterade i att skalarerna till slut blev ihjäl stressade. Det sista halvåret stod skalarerna i det ena hörnet och darrade. Paletterna var ordentligt revirhävdande, när de lekte.
#9 - 26 mars 2007 20:36
Kanske storleken på karet var lite avgörande då skalarerna kanske inte hade någonstans att ta vägen:confused: ?

Annons