Scalar med söndriga fentoppar, elefantfisk med lite vitt på snabeln.

#1 - 30 januari 2009 11:19
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hej[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Två av mina tre scalarer har söndriga fenor (både rygg och den nedre fenan (vet inte vad den kallas)) och jag förstår inte vad det är. De simmar och äter friskt. Det verkar inte vara något smittsamt vilket är bra men jag vill veta vad det är och vill lösa det. De är så vackra och jag vill inte förlora dem :S [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Sen har jag min elefantfisk som är lite vit i slutet av snabeln men den simmar och äter hur bra som hälst med. Denna fisken vill jag absolut inte förlora efter att ha lyckats med en sådan känslig art. [/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Tack för hjälpen i förväg! [/SIZE][/FONT]
#2 - 30 januari 2009 12:20
låter väl ändå som att vattenkvaliten inte är optimal tycker jag... hur ofta och mycket vatten byter du och använder du vattenbereningsmedel?
#3 - 30 januari 2009 12:34
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Alltså vattnet är ungefär två månader gammalt dock är akvariet inte helt fyllt. Det är ett 720l kar och jag fyller det med cirka 5l vatten varje fyra dagar. Detta vattnet är då taget av en maskin som samlar ihop vatten som finns i luften. Min tanke är att det vattnet är helt rent och borde inte störa fiskarna. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nej jag använde inget vattenberedningsmedel har aldrig behövt innan. Brukar använda de bakterier som finns i filtret. [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hmm kanske borde testa med 30% vattenbyte men frågan är bara om det är en sjukdom som går att bota? [/FONT][/SIZE]
#4 - 30 januari 2009 12:57
Tycker nog du ska göra delvattenbyte åtminstone 1g i månaden och själv skulle jag inte våga använda vattnet från en avfuktare eftersom jag inte skulle veta att det är helt rent och ok! vattenberdning handlar inte om filterbakterier det utan neutraliserar kloraminer som vissa kommuner har i sitt dricksvatten och binder även tungmetaller! prova gärna att göra ditt vattenbyte och tillsätt då 0,5dl salt per 100L vatten så ger du fisken en god chans att tillfriskna och du borde se en förbättring efter några dagar!
#5 - 30 januari 2009 13:05
ok ska ta o göra det, tack för hjälpen :)

jag glad att det inte e någon sjukdom... inget som någon känner igen i alla fall
#6 - 12 april 2009 09:24
Har nästan samma problem med min Scalar att den har litte naggade fenor och jag gör vattenbyten men skulle det kunna vara att det är för stor utströmning från pumpen för vad jag vet så vill inte Scalarer ha det ??bara en gissning
#7 - 12 april 2009 09:35
kimpo skrev:
Har nästan samma problem med min Scalar att den har litte naggade fenor och jag gör vattenbyten men skulle det kunna vara att det är för stor utströmning från pumpen för vad jag vet så vill inte Scalarer ha det ??bara en gissning

Sant, scalarer vill inte ha för strömt vatten. Men vattenkvalitén är viktig. De gånger mina scalarer har haft söndriga fenor har det oftast berott på slagsmål dem emellan. För att undvika svampangrepp brukar jag då tillsätta salt i vattnet, så som åheim beskriver lite längre upp i tråden.

//Mari
#8 - 12 april 2009 09:38
att elefantfisken har vitt på snabeln brukar vara ganska vanligt, då det använder snabeln för att böka runt i gruset och bland stenar/rötter.

Annons