Scalar lek

#1 - 12 september 2004 15:40
Mina scalarer har nu lagt ägg för andra gången på ganska kort tid. Första omgången han bli frisimmande. Men sen försvann dem ganska snabbt.
Nu till frågan. Har någon lyckats få överlevande i sitt kar utan att ha flyttat på föräldrarna eller andra invånare?
Det är så att jag inte vill flyyta på ägg eller yngel för att jag inte vill förstöra deras naturliga beteende och inte har möjligheten att flytta på något, men jag vill samtidigt att dem ska lyckas sköta sina små avkommor en bit tills dem klarar sig själv.
Så om någon har lyckas så vill jag gärna veta och tvärtom, så kan jag isåfall sluta hoppas på överlevare.
#2 - 12 september 2004 15:49
Hej!

Har själv scalarer som jag hoppas ska leka, men hur som helst tror jag du ska vänta och ha tålamod. Vad jag har läst kan det ta många kullar innan de kan ta hand om dom små. Föresten, hur ser scalarernas lekbeteende ut? Gnider de sig mot en yta innan dom lägger ägg, precis som discusar?

Lycka till! Simon
#3 - 12 september 2004 16:02
Hej!

Mina scalare har också lekt för ett tag sedan. I ren okunskap förstörde jag många ägg eftersom de kom i kontakt med luften, dumt att inte läsa på innan man agerar. Hur som helst är det 17 frisimmande små helikoptrar i karet nu,tillsammans med föräldrarna och de andra fiskarna. De har varit frisimmande i ca en vecka nu tror jag och hittills har det gått bra. Det är första gången de har lagt ägg. Jag hoppas att några överlever iallafall, vet inte när man ska sluta oroa sig.
Så jag kan säga att hittills har jag lyckats få överlevande scalaryngel, men man vet ju aldrig.

Håller tummarna för att det ska lyckas för dina scalare denna gång!

//Karin
#4 - 12 september 2004 16:19
soh2saka >>> Gnider sig där dom lägger ägg gör dom ja.

Fick ju som sagt också frisimmande på första "försöket". Men dom överlevde inte första natten. Jag är ganska nöjd om jag får 2-3 överlevande som blir vuxna med tiden.
#5 - 12 september 2004 17:46
Hej

MartinW: Hade du släckt på natten? Jag hade ett scalarepar när jag var mindre, som lekte och vaktade ynglen, och jag gjorde tabben att ha akvariet släckt på natten. Ynglen spreds i mörkret, och blev mat åt de andra fiskarna. Så nattlampa är viktigt.

MVH Micke
#6 - 12 september 2004 18:00
hur ser man om 2 skalarer är intresserade av varandra? jag har sett att dom blåser upp nån påse mellan jälarna/ under munnnen. är det nått som har med "leken" att göra eller hotar domv arandra :)
#7 - 12 september 2004 18:15
Mina två har hittat varandra i ett gäng om 7 stycken skalarer. Dom har hängt ihop i minst ett halvår. Och hela tiden varit för sig själva.

Micke_A >>> Släckt på natten var det. Ska ordna lite ljus i hörnet om det är vad som får dem att hålla koll på sina små liv. Behöver jag tänka på något mer än bara lampa?

Vet du hur länge det är ägg? Hur långt till att dem blir frisimmande?
#8 - 13 september 2004 01:14
Hej

drifter: Om de simmar upp bredvid varandra och spänner ut gälmembranen och fenorna, så kan det vara tecken på parbildning. Två scalarer som hotar varandra står nog mer ofta nos mot nos, spärrar ut fenorna, rycker, och gör små utfall mot varandra.

MartinW: Nattlampa är nog det enda du behöver tänka på. Och mat förstås. Är det mörkt ser de inte ynglen, och sover förmodligen, och ynglen ser inte föräldrarna heller, och de sprids över akvariet. Och på morgonen när lite ljus kommer in, så har ynglen spritt sig, och de andra fiskarna börjar vakna och ta för sig. I vilket fall ska man inte släcka akvariet efter rumsbelysningen så det blir kolsvart med en gång. Jag vet inte, men om det blir mörkare succesivt kanske de hinner samla ynglen på ett blad eller nå´t. Men för att vara på den säkra sidan så är det bäst att ha en nattlampa.

Äggen kläcks efter ca tre dagar, och ynglen blir frisimmande efter ytterligare 5-7 dagar.

MVH Micke
#9 - 14 september 2004 13:53
Äggen har kläckts! Och det verkar i dagsläget som att mina tre spotlights gör en grym skillnad. När den första kullen blev frisimmande var det endast 12 överlevare. Nu är dom ju inte frimsimmande än men om 10% överlever så har jag ett 20tal frisimmare inom en snar framtid.
#10 - 14 september 2004 19:56
Detta har kanske inte just med tips att göra utan snarare med lekbetende.Mina scalarer både fäller ut något membranliknande när dom simmar jämte varandra och rycker å ställer sig nos mot nos.
Kan någon förklara detta?

Annons