Scalar identifiering

#1 - 23 maj 2010 18:00
Jag har lite olika scalarer och undrar vad det är för sorter och om ni kan se villket kön det är på dom.
Kan ta nya kort om det är svårt att se.
Hur ser det ut när dom leker har läst någonstans att man ser könet på dom hur ser det ut ser det lika ut på hane och hona:confused:
Har slängt med samma fiskar på olika kort tänkte att det kanske kan underlätta identifieringen lite.
[ATTACH]31036[/ATTACH]

[ATTACH]31037[/ATTACH]

[ATTACH]31038[/ATTACH]

[ATTACH]31039[/ATTACH]

[ATTACH]31040[/ATTACH]

[ATTACH]31041[/ATTACH]

[ATTACH]31042[/ATTACH]

[ATTACH]31043[/ATTACH]

[ATTACH]31044[/ATTACH]
#2 - 23 maj 2010 18:27
Vad jag kan se har du två guld, som kan vara en hane och en hona, en rökscalare (den mörka med ränder), som jag skulle tro är en hane, en svart, som också ser ut som en hane, och en som jag vill kalla guldmarmor (den gula med svarta fläckar), den är jag mer osäker på könet på, men jag gissar att även det är en hane. Könen är ju mer eller mindre kvalificerade gissningar på allihop.

Tyvärr verkar fenorna vara lite förkrympta på dem, så svårt att se på fenlängden vad det är för kön, men kroppsstorleken och kroppsformen gör att jag vågar gissa.
#3 - 23 maj 2010 18:43
Micke_A skrev:
Vad jag kan se har du två guld, som kan vara en hane och en hona, en rökscalare (den mörka med ränder), som jag skulle tro är en hane, en svart, som också ser ut som en hane, och en som jag vill kalla guldmarmor (den gula med svarta fläckar), den är jag mer osäker på könet på, men jag gissar att även det är en hane. Könen är ju mer eller mindre kvalificerade gissningar på allihop.

Tack för svaren, den lilla guld vet jag är en hona och den helsvarta är en hane dom har haft partner båda 2 hos sin förra ägare det är dom andra jag inte är säker på men har trott att dom är hanar jag vet att guldmarmorscalaren också har haft partner och lekt men jag vet inte villket kön.
Då trodde vi det samma iallafall här är ett kort till på ena ifall det hjälper:)
[ATTACH]31053[/ATTACH]
Bilagor:
#4 - 23 maj 2010 18:46
Micke_A skrev:

Tyvärr verkar fenorna vara lite förkrympta på dem, så svårt att se på fenlängden vad det är för kön, men kroppsstorleken och kroppsformen gör att jag vågar gissa.

Alla hade sina sprön mer eller mindre innan, misstänker att det är guldfiskarna(gluffs gluffsarna) som har ätigt på dom. Kanske dom växer ut igen nu när dom är i dammen[:o]
#5 - 23 maj 2010 19:05
Svårt att se på guldmarmorn, men jag gissar ändå att det är en hane.

Har själv två par, en guldhane som är tillsammans med en guldmarmorhona, och två som ser ut som vanliga grå, men har några svarta fläckar istället för ränder.
#6 - 23 maj 2010 19:44
Micke_A skrev:

Vad är det som gör att du ser att det är en hane resp hona?? Vore kul om jag kunde lära mig skilja på dem.

Solis, det går bra. Nu byter de hörn med varandra ibland, och umgås lite i mitten på karet.
#7 - 23 maj 2010 21:02
Rosali skrev:
Vad är det som gör att du ser att det är en hane resp hona?? Vore kul om jag kunde lära mig skilja på dem.

Solis, det går bra. Nu byter de hörn med varandra ibland, och umgås lite i mitten på karet.

Man kan se det på att hanarna är större, med längre fenor, och kraftigare panna, men ofta är det mest gissningar, men har har man ett vuxet par kan man rätt lätt se vilken som är vilken.
#8 - 23 maj 2010 21:09
Tack Micke:)

Rosali skönt att det går bra du kanske skulle slänga in kort här och se om vi kan reda ut om du fick en partner av mig eller en av samma kön;) det hade varit kul att veta.
#9 - 23 maj 2010 21:35
Här är bilder på några av mina. Guldhanen och guldmarmorhonan är ett par.
#10 - 23 maj 2010 21:49
solis skrev:
Tack Micke:)

Rosali skönt att det går bra du kanske skulle slänga in kort här och se om vi kan reda ut om du fick en partner av mig eller en av samma kön;) det hade varit kul att veta.

De var minsann inte lätta att få några bilder på. De vände sig hela tiden bort.
Men den vänstra är min gamla uv. Den är 9-10 år gammal. Den högra kommer från Solis.
Eftersom jag inte är guldmedlem får ni nöja er med en länk.

http://img33.imageshack.us/i/pict0021hn.jpg/

Annons