Scalar i litet format?

#1 - 4 juli 2007 21:35
Hej
Nu fick jag igång min man oxså som kommer med en fråga.
Hans föräldrar hade när han var liten små scaler säger han.
Har försökt hitta dem här på artbeskrivningarna men jag ser ingen liten, men vet ju inte namnet på den heller.

Någon?
Eliza
#2 - 4 juli 2007 21:53
De var kanske inte vuxna?
#3 - 4 juli 2007 21:54
Jonaflax skrev:
De var kanske inte vuxna?

*fniss* finns inte dessa i mindre format alltså? eller någon variant i mindre format? Han tror bestämt att de var vuxna.
Eliza
#4 - 4 juli 2007 22:04
Dem blir inte så stora med ett litet akvarium i ett stort så kan man på relativt snabb¨tid dra upp dem till en mer större storlek.Hur stort var karet?
#5 - 4 juli 2007 22:15
Det finns inga så kallade "dvärgscalarer", om man inte menar de stackars scalarer som går i för små akvarier, så de blir förkrympta, och förmodligen dör i förtid.

Jag kan tänka mig att Pterophyllum leopoldi "spetsnosscalare" är den minsta scalaren, men även den blir nog åtminstone 15-20 cm hög.
#6 - 5 juli 2007 05:54
Vet inte om det är till nån hjälp, men jag har haft en "mini-scalare".
Köpte en grupp ungdjur i 50-örings-enkronas storlek för runt ett år sen, alla växte och blev stora och fina utom en liten stackare. Nu dog den för nån månad sen (av en för mig okänd anledning), men då var den fortfarande inte mycket större än en enkrona.. Vet inte om den kan ha kaft nån sorts dvärgväxt (kromosomfel eller sjukdom), han hade iaf ordentlig aptit när den levde och var relativt tuff/framåt. De andra jag köpte samtidigt är nu runt 10 cm i diameter (utan fenor).
#7 - 5 juli 2007 08:11
Eftersom den dog efter mindre än ett år, så är det ju väldigt troligt att den var sjuk och det var därför den inte växte...
#8 - 5 juli 2007 11:53
mmm skrev:
Eftersom den dog efter mindre än ett år, så är det ju väldigt troligt att den var sjuk och det var därför den inte växte...

Förmodligen. Antingen det eller nåt medfött fel. Men den verkade inte lida nåt vidare av det. Som jag nämnde tidigare var det en av de tuffare i gänget och den hade ordentlig aptit på mat. Tänkte bara nämna det i sammanhanget liksom...
#9 - 5 juli 2007 12:32
Jag hörde en zooaffärsägare uttrycka sig så här: det finns dvärgscalarer lika lite som dvärgmarsvin - det är ungar som växer :D Tyckte det var himla kul :D
#10 - 5 juli 2007 13:28
Mamma Mia skrev:
Jag hörde en zooaffärsägare uttrycka sig så här: det finns dvärgscalarer lika lite som dvärgmarsvin - det är ungar som växer :D Tyckte det var himla kul :D

Ja, det var faktiskt mycket roligt sagt! :D
Synd bara att inte fler vet om hur det ligger till, eller att djuraffärer inte informerar ordentligt innan köp om vilket utrymme ett djur kräver för att må bra. Har faktiskt ingripit i ett fall där en okunnig säljare föreslog små/unga scalarer som lämpliga fiskar i en guldfiskskål...

Annons