[QUOTE=batski]
Ursprungligen skickat av Zeni
vänta här nu!!
för x antal år sedan när jag var 7 år hade jag ett 63liters kar där det gick två mossaikgurami...jag kan nog hålla med om att karet var i minsta laget MEN mossaikguramina trivde bra och blev normalstora...
så det GÅR att ha dom i små kar men det är kanske svårt att få dom att yngla (vad vet jag)..och efter som 110liter är nästan dubbelt av vad jag hade då så drar jag slutsatsen att det går att ha dem där i med och få dom att trivas
men jag hade nog ändå skaffat minder guramisar typ dvärg eller nåt:)
vad hade du tänkt ha för ciklider?
Enligt informationen här på zoopet behöver de MINST 100 liter. Hur vet du att dina trivdes? Frågade du dem och fick ett tydligt svar? Att fiskar inte dör och äter när man ger dem mat behöver inte betyda att de trivs med sina liv. Istället för att tänka "hur litet akvarium kan jag ha för dessa fiskar?", tycker jag vi borde tänka "hur stort akvarium kan jag ha så fiskarna mår så bra som möjligt?" Att överleva är inte samma sak som att njuta av livet.
Jag skrev ju inte att det inte gick, utan att JAG skulle UNDVIKA att ha dem i ett (för dem) så litet akvarium. Det finns ju mindre guramiarter som skulle få mer utrymme i samma akvarium.[/QUOTE]
sant!
jag kan inte säga att jag frågade och fick ett svar!:) men man kan ju alltid kolla på fisken och dra lite slutsatser t.ex äter de och har fina färger så borde det va ett tecken på att dom inte vantrivs i alla fall.
och om dom växer till på köpet så kanske man kan säga att dom faktiskt trivs eller är jag ute och cycklar?... fiskar har ju faktiskt en tendes att stanna i växten om dom är i för små kar mm...men det gjorde inte mina...
jag drog slutsatsen att det borde gå att ha dem i ett 100liters då jag hade dem i ett minder kar men jag rekommenderade det faktiskt inte häller... precis som du:)
visst är den frågan du snackade om tidigare den "ultimata" frågan men många har varken råd eller plats med kar som är mycket över 100 liter..
en bättre fråga att ställa sig är väl ändå "skulle jag kunna ha den fisken i ett sånt akvarium?"
att dela med sig av egenerfarenhet i frågan skadar då inte ett dugg... det finns ju fullt med sidor som kan tala om att fisken trivs bäst/bör gå i kar som är störren än....". men de säger inte att fisken inte trivs i mindre...sidorna ger en riktlinje men att fråga andra är väl bättre för ju fler svar desto mer kritisk kan man va.
bilda en egen uppfattning är det bästa!
hoppas vi är av samma mening där batski..
simma lugnt!!
Zeni