Scalar

#1 - 1 april 2006 13:08
[CENTER]Hejsan!
Min Scalar beter sej lite märkligt tycker jag.
Han har som ett bitmärke(har han haft säkert typ 1 mån),och det har inte varit något "konstigt" med det,han har varit som vanligt hela tiden.
Nu har han börjat stå Precis vid utblåset vid pumpen.Han bara står där, bryr sej inte om nånting annat.
Tycker han ser lite flåsig ut också.
Vad ska jag göra?
Kan någon förhoppningsvis ge mej ett svar??Snälla.[/CENTER]
#2 - 1 april 2006 13:15
Har du endast den och inga andra fiskar? Det låter som om den har syrebrist eftersom den står och flämtar vid utblåset. Hur stort är akvariet och hur många liter pumpar din pump?

//Camilla
#3 - 1 april 2006 13:18
[CENTER]jo men jag har en till scalar ,4fjärilsciklider,4rosentetroroch 2malar
Dom är precis som vanligt.
Inget konstigt med dom alls
[/CENTER]
#4 - 1 april 2006 13:19
[CENTER]Akvariet är på 130liter förresten:) [/CENTER]
#5 - 1 april 2006 13:22
Äter den ordentligt? Mager? Skalarer kan helt plötsligt sluta äta och självsvälta sig till döds. Den andre skalaren, är den mer dominant?

//Camilla
#6 - 1 april 2006 13:34
[CENTER]Den åt imorse när dom fick mat.
Det är idag jag upptäckt att den beter sej så här[/CENTER]
#7 - 1 april 2006 13:35
[CENTER]Den andra scalaren är större och ja den är dominant faktiskt[/CENTER]
#8 - 1 april 2006 13:39
Det kan vara så att de har börjat bli könsmogna och råkar vara av samma kön. Skalarer är ju ciklider som bildar par och är revirhävdade. Den större motar säkert med honom och låter honom få stå i "sitt" hörn. Jag har haft skalarer som halvt slitit varandra i stycken för att de inte kunde komma överrens med varande. De tyckte dock båda att de var störst bäst och vackrast.

//Camilla
#9 - 1 april 2006 13:42
[CENTER]Om det skulle vara så att de råkar vara av samma kön?måste jag ta bort någon då eller vad gör jag då?[:o] [/CENTER]
#10 - 1 april 2006 13:49
Ett alternativ är att skaffa fler. Ju fler de är desto oftare fungerar inte deras normala beteende med "ett" revir. De är för många.
Ta bort den utstötta. Ge den till affären och fråga om du kan få en annan skalar eller om du kanske lyckas få tag på just en hona.

Jag skall vara ärlig och säga att jag rensade bort alla skalarer för de fungerade inte i mitt akvarium. De två som streta med varandra vart snart så ilskna att de gick på de två andra stackarna och resterande invånarna. Till och med en gibbi mal på 20cm.

//Camilla
#11 - 1 april 2006 13:50
[CENTER]Tack snälla för din hjälp:) [/CENTER]
#12 - 1 april 2006 13:58
Det var så lite så! :)

//Camilla
#13 - 4 april 2006 17:31
[CENTER]Igår dog min scalar.
Han blev helt mörk,och fick "fläckar" och låg på botten och flämtade på sönd kväll och måndagen.
Han var svullen på ena sidan också.
Undrar så vad det var för fel på honom.[/CENTER]
#14 - 4 april 2006 18:39
såg du om han hade några maskar från analen? ganska vanligt hos scalarer.
#15 - 4 april 2006 19:46
[CENTER]Nej,det såg jag inte.
[/CENTER]
#16 - 4 april 2006 19:49
[CENTER]Kan det ha smittat mina andra fiskar då?
Jag är orolig för det.
Har inte märkt något idag med dom andra i alla fall dom är som vanligt tycker jag.[/CENTER]

Annons